Gå til innhold

Hardisken min


Soak

Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har akkurat kjøpt meg ny hardisk på 80gb 7200rpm, men jeg har et lite problem den fungerer bare hvis jeg setter jumperene på 32gb.

 

jeg har en følelse av at det kan ha noe med BIOSen og gjøre men jeg tør ikke oppgradere den. Kan noen hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok riktig følelse der, ja. Oppgradere BIOS er ikke så vanskelig. Begynn med å laste ned fra HK leverandør, og så lager du en floppy etter de instruksjoner du finner hos leverandøren. Når du kjører denne floppyen og følger prosedyren så får du som regel spørsmål om du vil fortsette før den virkelig setter i gang, så det går an å "tørrtrene" litt.

Lenke til kommentar

Hvis du oppgir hvilket HK du har, så tro jeg nok proffene her inne kan finne den riktige oppdateringen til deg, og forklare deg hvordan dette gjøres.

Husker at jeg selv var litt skjelven første gang jeg skulle gjøre det. Men til min store overraskelse så gikk det som på skinner :smile:

 

Det gjaldt forresten nøyaktig samme problemstilling, og når vi restartet etterpå så ble HD'en registrert som 80GB uten problemmer.

Lenke til kommentar

hjemmesiden til det hovedkortet kan du finne her

 

få med deg dette!!

//

How to identify the BIOS size.

 

Visually inspect the black rectangular BIOS chip on your board. Use the manual to determine its location. Compare the BIOS markings to the list below:

 

1Mb BIOS: Winbond W29C011A, Atmel AT29C010A.

 

2Mb BIOS: Winbond W29C020C / W29C020 / W29F002U, SST 39SF020A, MX 29F002TPC, SyncMOS F29C51002T, Atmel AT49F00CNT

 

//

 

 

//

kortet støtter:

IDE 2 x E/IDE Ultra DMA/33, 4 drives max.

//

dvs at det ikke er mye vits å ha en ata100 disk, den vil kun funke i ata 33

 

 

//

12/17/1998 - 165KB

1Mb BIOS chips only! Improve SDRAM reliability with SDRAM DIMM SEC KM 48S2020CT-G8. Fixed L2 cache problem of being disabled with more than 512MB memory. Fixed memory conflict issue with Matrox G200 and EICON DIVA PRO 2.0 PCI ISDN cards. Fixed compatibility with LS120 drives using Windows 95/98 in MSDOS mode. Download from:

USA

 

 

 

 

 

9/20/2000 - 224KB

2Mb BIOS chips only! Added compatibility with IDE hard drives up to 65GB. Fixed exclamation mark issue on Intel 82371EB PCI to ISA bridge device in Windows ME.

//

 

ser ut som siste oppdatering av denne biosen gir støtte til harddisker opp til 65GB.

 

jeg vil alikevel anbefale en biosoppdatering på det høyeste.

 

nå husker jeg ikke om du skrev vilket merke din harddiks er, men det finnes "disk overlay" programmer som gjør at du kan bruke større disker på gamle system, programmet i dette tilfellet sier til bios at disken er så stor at bios kan finne den, men du får alikevel full tilgang til hele harddisken i win

Lenke til kommentar

Disk Manager 2000 (version 9.57)

Disk Manager 2000 provides step-by-step installation instructions to help you install an IBM IDE hard disk drive. Disk Manager 2000 also allows an older system BIOS with a drive capacity limitation (i.e. 528MB, 540MB, 2.1GB, 4.2GB, 8.4GB or 32GB) to use IBM IDE drives above those limits. For Award BIOS 4.5x see the Ontrack Data International solution for 33GB BIOS lock-up.

 

Disk Manager 2000 (version 9.57)

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet med en 40 GB hdd på et HK med 8,4 gb sperre. Jeg satte inn HDD, men maskinen nektet å starte. Jeg plugget derfor ut igjen hdd'en. Etter et par dager prøvde jeg på nytt. Problemet var der fremdeles, men nå disabeled jeg bare IDE kontrolleren i setde for å plugge den ut. Og når jeg startet opp igjen, oppdaget XP disken min og installerte de rette driverene.

 

Nå lever disken i beste vellgående på en disabeled IDE kontroller. Denne disken var en 5400 rpm 40 GB Samsung. HK var et MSI 5156 ZX (tror jeg)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 19:05, skrev Soak:

Er det sant at det ikke går med en ATA100 disk for det er det jeg har Det str i hvertfall ATA/100 på beskrivelsen. så da er det sikert ikke noen vits i å oppgradere BIOSen da. Hva tror dere?


Svar mottas med takk! :smile:


 

Joda, det funker. Den vil bare ikke bli utnyttet maksimalt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 19:05, skrev Soak:

Er det sant at det ikke går med en ATA100 disk for det er det jeg har Det str i hvertfall ATA/100 på beskrivelsen. så da er det sikert ikke noen vits i å oppgradere BIOSen da. Hva tror dere?


Svar mottas med takk! :smile:


 

var vel litt dårlig formulert av meg..ata 33/66/100/133 [mb]-teoretisk, er betegnelser for overføringshastighet.

 

du kan jo eventuelt punge ut for en harddisk kontroller, koster ca 500 spenn. men det er vel kanskje litt i meste laget for et grønt kort for noen. da ville jeg heller sett på bruktmarkedet og sett om jeg fant en pIII med tilhørende hovedkort, rammen kan du bruke. kan jo være at du kan finne en til 500 spenn, ikke vet jeg. men da vil du jo hvertfall få mer igjen for pengene en å kjøpe et kontrollerkort, med mindre du har tenkt å investere i flere harddisker.

alle de andre komponentene kan du 99% sikkert bruke mener jeg bestemt.

men dette er jo helt unødvendig dersom du ikke krever noe spesielt av maskinen din og ikke skal ta i bruk tunge videofiler eller annet. så vil nok den disk manager programmet gjøre susen.

 

regner med det er en IBM disk du har???

 

[ Denne Melding var redigert av: Folo på 2002-10-31 19:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...