Griffin Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Hei. Har tenkt å benytte min kjære komputer til å snekre sammen et hjemmestudio. Jeg har tenkt å benytte dette til å spille inn låter selv. Intrumenter jeg har tenkt å benytte er vokal, gitar, bassgitar, trommer (virtuelle som er lastet ned eller laget å data'n), og et enkelt midi-keyboard. Jeg har funnet et bra 10 spors opptaker som kan koples til data'n og la de jobbe sammen. En BOSS BR1180. Den finnes hos http://www.procom.no Det jeg er usikker på er : Hva slags lydkort bør jeg benytte? Noen gode forslag til høytalere til data'n? Noen som har greie på hvilke(n) software bør jeg bruke til innspilling? Hvor stor prosessor bør jeg ha? Hvor mye RAM bør jeg ha? Sist men ikke minst, anbefalt operativsystem? Andre innfall til mitt lille hjemmestudio blir også mottatt med glede. Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Ett par spørsmål først for å definere behovet ditt: -Hvor mange spor vil du spille inn samtidig? -Skal du ta opp på f.eks. et øvingslokale? -Skal du bruke interne eller eksterne synther? -Evt. hvor mange synther har du eller har tenkt å skaffe? -Skal du bruke høytalerene til å mikse på? -Hvordan er rommet du sitter å spiller inn/ mikser låtene? (Stort eller lite og sånn..) -Hva slags musikk-stil er det snakk om, sånn roughly... -Og sist men ikke minst, hvor mye penger har du tenkt å bruke på alt dette. Når det gjelder prossessor kan du bruke alt fra en PII 400MHz og oppover. Hvis du skal kjøpe nytt bør du skaffe min. 1,6 GHz. Minimum 256 MB, helst ikke mindre enn 512MB RAM. Erfaringsmessig vil jeg nok anbefale Win2000, men XP går også greit. Se litt på både Cubase og Sonar. De kommer i forskjellige størrelser og i forskjellige prisklasser. Hvilken du bør velge er avhengig av behovet. En litt lang post, men det får du bare venne deg til. Jeg liker det sånn. :wink: [ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-10-29 19:30 ] Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 -Siden jeg foreløpig blir sittende alene, så blir det et spor av gangen. -Jeg har nå et veldig lite rom som har svært dårlig akkustikk. Derfor blir det vel å benytte headset for å ikke få den dårlig feedbacken som rommet vil gi. -I første omgang blir det å skaffe seg et rimelig greit midi-keyboard bare så jeg er hjulpet. -Høytalere skal benyttes til å høre resultatet mens jeg mikser, så jeg bør kanskje invistere noe greier der sikkert. Er det det du mener med å mikse med høytalerne? -Rommet er som sagt lite, men det blir det jo forandringer på etthvert. Bor for tiden i et aldri så lite kollektiv med noen venner. -Musikkstilen varierer etter hva jeg føler for. Alt fra blues via rock til klassisk, men blues og klassisk f.eks. er kun for å leke litt. Det som skal forsøkes å distribueres til venner/bekjente og legges evt. ut på nett etc. blir vel poprock/rock. (vennligst ikke les ricky martin-pop..:smile:) Gitar er hovedinstrumentet mitt, så det er litt viktig at både lyd til el-gitar og akk.gitar har gode forhold. Opptakeren til Boss (BR1180) holder for el-gitaren sin del i hvertfall vil jeg tro. -I første omgang så er det bare litt greit at opptak er mulig med litt morsomme effekter til el gitaren samt vokal. Jeg kan ikke kjøpe inn alt med en gang. Jeg har tenkt å spare å invistere litt etterhvert over en toårs periode i første omgang, så får jeg skaffe meg litt mer flott utstyr etterhvert. Men vil du ha en prislapp sammenlagt, så kan jeg si 30-40 000,-. 10 000,- for opptakeren og 20-30 000,- for resten. Ønsker meg penger til jul...:smile: Jeg har 256MB RAM (egentlig 512, men jeg låner bort en brikke som jeg håper å få igjen snart), AMD Athlon XP1600+. Det blir bare utbygging av datamaskinen, hovedsaklig lydkort i første omgang. Har lite erfaring med slik hjemmestudio, som du sikkertskjønner. Det har bare vært en drøm å skaffe meg siden jeg begynte å spille gitar for 11 år siden. Så alle innspill, råd og meninger er tatt i mot med takk... Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Først og fremst vil jeg si at hvis du ikke er ute etter portabilitet er pengene du har tenkt å bruke på HD-opptakeren litt bortkastet. Når det gjelder høytalere er min personlige favoritt Genelec 1030, studio-standard i Norge, veldig god lyd i forhold til størrelsen og prisen. Men de koster dessverre endel...13'000,- for ett par. Behringer TRUTH skal være veldig bra, litt mye bass og diskant men det kan stilles på. De er ganske kraftige så det er ikke sikkert de er så lure å ha på et kollektiv. :wink: Du får dem for 5'790,- Du bør også se litt på Alesis MK-II. Dessverre har de disse bare som passive i hos Procom så du må kjøpe forsterker i tillegg. Med Alesis RA-150 forsterker får du dem til 7'040,- Ellers så skal Yamaha MSP-3 være kurrante men ikke spesielt bra. De koster 4'150,- Cubase SX er den eneste "proffe" sequnceren igjen på PC markedet nå med litt potensiell konkuranse fra Sonar 2.0 Jeg tror du vil få mer igjen for å velge Cubase SX,(du kan evt. velge lite-versjonen SL,) i.o.m. at den bruker VST standarden. Du bør også se litt på Amplitude fra IK Multimedia hvis du ikke har en POD eller lignende. Den koster ca 4'500,- og må brukes inne i Cubase. Cubase SX koster 7'000,- så da er vi oppe i 11'500,- i software. Du trenger ikke allverden av lydkort. Ett helt straight kort med ihvertfall stereo inn/ut og gjerne med MIDI inn/ut...kanskje noen helt greie pre-amper med phantom-mating hvis du ikke har det på mikseren din. M-Audio USB DUO skal være veldig bra og har gode pre-amper...(lurer på å skaffe meg det selv.) Bjørn Charles spiller gjennom ett på den nye skiva til Zuma så vet du det. Ellers har du Audiophile og ett tonn andre. Se litt på hva de har på Procom, mesteparten der vil være helt fine. Det kan jo kanskje være morsomt å kombinere Audiophile med StudioProjects VTB1 hvis du er ute etter litt rør-lyd? Det kommer isåfall på ca. 5'050,- Roland sin PC-180A burde holde som MIDI planke så sant du ikke er ute etter veide tangenter eller ett hav av skruknotter. Isåfall bør du se på Evolution serien.. Da er vi oppe i ca. 25'600,- Også må du bruke litt ekstra penger på mikrofon og eventuelt en liten mikser. StudioProjects C3 skal være veldig bra til å mikke opp gitarer med og er også veldig fin til vokal. Behringer har noen fine og billige miksere i alle mulige størrelser. Men det HD-opptakeren mener jeg så absolutt at du kan utelate så da har du eventuellt litt mer penger å bruke på andre ting. Og PC trenger du ikke å oppgradere med unntak av den 256MB-brikka som tydeligvis ikke er din lenger. :wink: Du får tak i alt jeg har ført opp her med unntak av Genelec 1030 hos Procom. Tror jeg nettopp har slått min egen rekord i å skrive lange svar..... _________________ "Klippe, klippe, klippe!" skrek kjerringa. Fra "Kjerringa mot strømmen" [ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-10-30 01:32 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå