Gå til innhold

Skifte HD i bærbar

Fosse

Anbefalte innlegg

Hei! Føler at harddisken i min trofaste bærbare Acer ikke lenger henger så godt med så den gjorde før. Det kan jo ha noe med at den bare er på 4200 rpm (80GB) og ganske mye brukt.

Vil gjerne ha noen anbefalinger om hvilken harddisk som passer best, 5400 rpm eller 7200 rpm. Med tanke på både varmeutvikling, strømforbruk og støy. Størrelse må være 80GB og oppover.

Har 915 brikkesettet fra Intel som støtter S-ATA, men maskinen ble levert med IDE, er det mulig å sette inn S-ATA disk da?

Mange spørsmål på en gang dette.... Takker på forhånd for svar.

Info om maskinen min står i signaturen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å oppgradere til en 120 eller 160gb harddisk, jeg også. Har en Acer Travelmate 800. Men jeg sjekket supportsidene til Acer, og der fant jeg følgende informasjon... :hmm:

Problem:

Which is the maximum supported HDD size of the Travelmate 650 and Travelmate 800 series ?

Solution:

At the moment Acer supports up to 60 GB HDD on both models. This is not a BIOS limitation, but is the limit for the supported and tested maximum size for Hard Disks.

Trur dere dette betyr at jeg ikke kan sette inn noe større disk enn 60 GB i maskina mi? Kan jo legge til at innlegget ovenfor hos Acer ble skrevet i begynnelsen av 2003. Så kan jo være at de rett og slett mener at maksimumskapasiteten på harddisker på det tidspunktet var 60 GB. Noen synspunkt på dette? Kjipt å kjøpe ny disk og så finne ut at pc'en ikke takler den.

Her er i alle fall de diskene jeg har tittet på:

Western Digital Scorpio 120 GB 8 MB cache

Western Digital Scorpio 160 GB 2 MB Cache SATA

Den siste er en SATA disk, så den er nok ikke så aktuell for meg som har IDE tilkobling. Men tenkte jeg kunne foreslå den for dere som er så heldige å ha SATA kobling.

Lenke til kommentar

De mener nok at de aldri har levert maskina med større disk, og heller ikke testet større disk, derfor vil de ikke si at den støtter større disker. Du kan sikkert sette i en 160GB disk uten problem, men pass på at partisjonen den booter fra ikke krysser 128GB grensa dersom bios ikke støtter større disker, eller windows cd'n din ikke har inkludert oppdateringen for større disker. (Samme prinsipp som på stasjonære pc'r)

Du kan sikkert klare å bruke en sata disk, men da må du på et vis klare å koble den til - finn ut hvor tilkoblingen sitter, og om du klarer å få frem kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...