Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele RJ45 i to... Hva kalles det?

Anbefalte innlegg

Jaha. Ser også i brukerveiledningen til Lyse at det står spesifikt at du kan kan ha én tv koblet til denne hjemmesentralen. Går ut fra at det menes 1 stk STB.

Regner med at du vil få trøbbel med å få til en løsning med to STB'er. Ettersom det er snakk om duplex/toveis trafikk både mellom STB og hjemmesentral og også mellom hjemmesentral og Lys sentralt innebærer dette at det må være en form for adressering til STB. Med to STB'er blir det da trøbbel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaha. Ser også i brukerveiledningen til Lyse at det står spesifikt at du kan kan ha én tv koblet til denne hjemmesentralen. Går ut fra at det menes 1 stk STB.

Regner med at du vil få trøbbel med å få til en løsning med to STB'er. Ettersom det er snakk om duplex/toveis trafikk både mellom STB og hjemmesentral og også mellom hjemmesentral og Lys sentralt innebærer dette at det må være en form for adressering til STB. Med to STB'er blir det da trøbbel.

6855058[/snapback]

Den har trossalt 2 tv utganger :p

Du kan ha så mange tver du vil ^^ bare bruk en switch... (Hvis du vil ha flere enn 2)

Lenke til kommentar

6855058[/snapback]

Den har trossalt 2 tv utganger :p

Du kan ha så mange tver du vil ^^ bare bruk en switch... (Hvis du vil ha flere enn 2)

6855063[/snapback]

Lag deg to pigtails, legg en ledning ned til underetasjen. En pigtail i hver ende av ledningen, så kan du styre ledningspara i den den lange tp-kabelen akkurat slik du vil. Du har jo tegningen klar også :-)

Lenke til kommentar
Ja, går jo for såvidt greit...

Men hvis løsningen på komplett / clasohlson fungerer (med fullduplex), så vil jeg heller ha den :p

Fikk trossalt et stipend på 20k, så penger er intet problem ^^

6855108[/snapback]

Tror nok det skal funke med slike splittere. De må normalt kjøpes inn i sett (altså to stykker) slik at du kan ha en i hver ende av den lange ledningen som går ned til underetasjen. Slik kan du da bruke alle 4 parene i en tp-kabel istedenfor bare å bruke de 2 vanlige parene (ledning 1,2,3 og 6 i pluggen).

Lenke til kommentar
Ja, går jo for såvidt greit...

Men hvis løsningen på komplett / clasohlson fungerer (med fullduplex), så vil jeg heller ha den :p

Fikk trossalt et stipend på 20k, så penger er intet problem ^^

6855108[/snapback]

Tror nok det skal funke med slike splittere. De må normalt kjøpes inn i sett (altså to stykker) slik at du kan ha en i hver ende av den lange ledningen som går ned til underetasjen. Slik kan du da bruke alle 4 parene i en tp-kabel istedenfor bare å bruke de 2 vanlige parene (ledning 1,2,3 og 6 i pluggen).

6855122[/snapback]

Var det jeg også tenkte... Kunne liksom ikke ha en splitter, og sette ledningen i dataen... Da hadde blitt bare tull :p

Venter fortsatt på svar angående duplex problemet :tease:

Lenke til kommentar

Ang duplex-problemet.

Hvis du sikter til at det på komplett sin splitter står halv duplex, så menes det vel med dette at du halverer antallet brukbare par, istedenfom 4 så har du kun 2 par igjen pr splitt. Men det er jo akkurat slik du vil ha det...?

Forøvrig:

"2. Med en vanlig ledning med 8 ledere, det går vel an å koble disse via en vanlig koblingsboks for vanlige 230v ledninger?"

Det KAN fungere men det er ikke sikkert. Det kommer an på hvor mye av trådpara som blir tvunnet opp i denne koblingen. I tp-kabalen ligger trådene parvis (og må kobles til eksternt utstyr parvis i henhold til dette) for at strålingen fra +/- lederne skal kunne utligne hverandre. Spilttes dette for mye opp i en kobling får man ikke stabilt nok signal lenger.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare ha definisjonen av full duplex, altså at data kan sendes begge veier samtidig :p

Som det stod i guiden (tror det var post nr 3), så var jo bare 4 ledninger i bruk om gangen, så jeg antar at det fungerer :)

Det med koblingsboksen blir jo nøyaktig det samme som å bruke komplett / clas ohlson sin løsning, am i right?

Lenke til kommentar
Jeg vil bare ha definisjonen av full duplex, altså at data kan sendes begge veier samtidig :p

Som det stod i guiden (tror det var post nr 3), så var jo bare 4 ledninger i bruk om gangen, så jeg antar at det fungerer :)

Det med koblingsboksen blir jo nøyaktig det samme som å bruke komplett / clas ohlson sin løsning, am i right?

6855199[/snapback]

Tror nok du har 2 trådpar i hver splitt, altså at du kan sende data til/fra i to forskjellige trådpar samtidig. Slik du tegnet det opp.

Det med koblingsboksen... Komplett sin splitter er nok noe mer nøyaktig enn det oss vanlige dødelige får til med en koblingsboks, et skruejern, en saks, litt tape og eventuelt lodding...derfor mener jeg at en koblingsboks KAN fungere. Men er det snakk om strekk på opp mot 100 meter blir en slik koblingsboks fort det som får begeret til å flyte over av strålingstap og interferens og du får intet signal

Lenke til kommentar
Komplett sin splitter er nok noe mer nøyaktig enn det oss vanlige dødelige får til

HAHAHAHAHHAHA :p

Dagens, totalt dagens kommentar :tease::w00t::thumbup::yes:

Men selvfølgelig, du har nok *små-ler* rett :p

EDIT: Mail fra komplett:

Hei!

Ja du må bruke den par-vis og siden du gjør det så må det bli half duplex.

Jeg svarte:

Definer half duplex....

En vanlig ledning bruker jo kun 4 ledere, som om de andre 4 ikke fantes, og den kan jo ha full duplex (Altså at data kan sendes begge veier samtidig)

Endret av Vigilant
Lenke til kommentar

Problemet er at 2 av parene er tettere tvunnet enn de andre 2. De som tettest tvunnet er de som benyttes til signalering og de andre vil gi redusert ytelse og være mer utsatt for feil.

Det er forsåvidt sender/mottaker som bestemmer duplex, men det kan meget godt hende at halv duplex er det som anbefales for å unngå forstyrrelser.

Jeg ville holdt en knapp på en switch fremfor splitter.

Lenke til kommentar
Problemet er at 2 av parene er tettere tvunnet enn de andre 2. De som tettest tvunnet er de som benyttes til signalering og de andre vil gi redusert ytelse og være mer utsatt for feil.

6856567[/snapback]

Er dette virkelig sant? :hmm:

Har jobbet som nettverksadministrator i flere år uten å ha hørt dette før... :blush:

Lenke til kommentar

Ja, etter å ha sittet med lupe på det siste bildet kan det faktisk se ut som den deler 8 ledere i to grupper på fire, og da skal det fungere.

...eh sålenge den ikke splitter inn i selve para...da går det ikke. Men det er vel ingen grunn til at den skulle splitte dette.

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar

Heisann, kollega ;)

Det er sant at det er ulik tvinning på parene, ja (CAT5(e)). Hvor mye dette påvirker signalkvaliteten er jeg usikker på. Det betyr vel bare igrunnen at signalet er mer utsatt på blått og brunt par, og trenger ikke nødvendigvis å medføre noen problemer.

Lenke til kommentar
Ja, etter å ha sittet med lupe på det siste bildet kan det faktisk se ut som den deler 8 ledere i to grupper på fire, og da skal det fungere.

...eh sålenge den ikke splitter inn i selve para...da går det ikke. Men det er vel ingen grunn til at den skulle splitte dette.

6856783[/snapback]

Nei, det ville vært mot all fornuft, selv telefoni-fornuft. Siden du må ha to splittere, en i hver ende er det forsåvidt likegyldig hvilke par som går hvor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...