CAT-scan Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Ehm, 640*480? (jeg vurderte å kjøre «Nittitallet ringte og [...]»-spøken, men det får heller være). Det her er jo ganske så elendige greier spør du meg. Dårlig oppløsning til en dårlig pris, og helt sikkert DRM-infisert (og kryptert uten noen åpenbar grunn), slik som alt annet fra Apple. Jaja. 6855008[/snapback] Du er klar over at DVD "bare" har 720X480? du må også huske på at filmene er encoda i H.264 som er vesentlig bedre en mpeg2 som DVD er encodet i. Du kan jo prøve og finne en filmbutikk på nettet som ikke har DRM beskyttelse på filmene sine! De aller fleste har DRM beskyttelse dette er noe film/musikk selskapene krever pga priater. 6855213[/snapback] Ikke noe nedlatende snakk her i gården, takk. Hvis du henger på HW-forumet tror jeg du bør legge fra deg noen forhåpninger om at du vet noe mer enn andre, i alle fall i første omgang. Uskyldig til det motsatte er bevist, ja? Ja, jeg er veldig klar over oppløsningen på DVD-filmer, men her er det snakk om et nytt produkt som skal konkurrere mot andre produkter som er lansert nå i det siste (les: filmer på HD-DVD og BRD). DVD-filmen kom til Norge for snart ti år siden, og var tilrettelagt den tids fremvisningsmuligheter. Jeg gjentar, DVD-filmen kom til Norge for ti år siden. Med andre ord, for omtrent 100 teknologi-år siden. Dette her er helt sikkert myntet på folk med iPod i første omgang, og da synes jeg hele opplegget blir for smalt og for dårlig. Med den oppløsningen der er ikke dette et konkurransedyktig format for folk som ser på film på enten PC eller på et skikkelig hjemmekinoanlegg. Hvorfor skulle noen velge å laste ned en film fra Apple når de kan få et bedre og billigere produkt et annet sted? Som andre også har nevnt her, så er ikke dette en bra oppløsning av to grunner. Det ene er at den er for liten, det andre er det er i feil «aspect ratio». Altså, det er laget til «fullscreen» eller 4:3 visning. Noe som også tyder på at dette er noe som i utgangspunktet ikke er laget for andre enn folk som ser på film via MP3-spilleren. For all del. Hadde folk snakket om dette som om det var en filmbutikk for folk med iPod, så hadde saken vært biff, men det er ikke det som skjer. Her snakker folk om dette som en generell filmbutikk, og at produktene som selges her er for dårlige for det generelle markedet kan vi like gjerne slå fast med en gang. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Filmene er jo beregnet først og fremst til å vises på en iPod da. Det er kansje derfor det samtidig kom en ny iPod med større skjerm, lysere skjerm, og større harddisk. Noen som har tenkt på det kansje? Dette blir litt som med psp og de spesialvideoene som finnes til den (UMD) Uansett så tror jeg dette kan slå ann hos de som har behov for dette. Lenke til kommentar
conspiracy Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 De har hvertfall tatt et steg for å bli kvitt piratkopiering. 6855721[/snapback] Tvert i mot. De stikker kjepper i hjulene for de som kjøper på lovlig vis og gir folk ennå en grunn for å sky lovlig kjøpt musikk/film. 6855826[/snapback] Fordi...? Mener du at salget av vanlige DVD'er vil stoppe med denne utviklingen? 6855848[/snapback] Om du leste hva jeg skrev, så hadde du skjønt hvorfor. Det jeg mente var at de fleste LEGALE download selskapene har en form for DRM, hva du får på PirateBay og Torrentz har jo lite med denne saken og gjøre. 6855282[/snapback] I praksis er de legale og illegale tilbyderene konkurrenter. Dersom folk ser at man får samme varen mye biligere den andre plassen, eller et mye bedre produkt eller begge deler så bytter mange leverandør. Legalt eller ikke. Ellers så tror jeg du mistet litt av poenget til conspiracy. De legale tilbyderene amputerer sitt eget produkt ved å tilby en dårligere vare til en alt for høy pris. Dette favoriserer illegal distribusjon. Dersom de legale tilbyderene hadde valgt å levere et bedre produkt enn nå og g samtidig senket prisene så ville det blitt færre problemer med illegale kopier. Apple er blandt verstingene på amputering av musikk og det er trolig noe de vil fortsatte med for film også. Spot on. Desverre har de som sitter med rettighetene ikke skjønt dette enda, så vi får bare vente noen år til, og håpe de snart får hue ut av ræva. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Tror det er blitt veldig klart over at iTunes ikke akkurat tar og markedsfører seg mot de som henger på hw forum. Uansett så er kvaliteten relativt god, sef er den dårligere enn HD-DVD filmene men de har allerede 4 doblet oppløsningen på seriene. Og kommer nok til å endre varen når etterspørselen tar endere seg. Men uansett så finnes det folk som synes at å UTROLIG enkelt å se filmen lovelig 1 min etter at du har trykket kjøp er verdt MYE mer enn cover, rettigheter er ikke like gode som DVD. Det er oftest de som ikke har så alt for god tid, og ok med penger. Men på et forum der mesteparten tar og bruker ofte flere titals timer i uken på å fikle med datamaskiner så forstår dere nok hvordan det henger sammen. Det er et produkt som ikke er ment for dere. Og hvis dere forstår situasjonen til de som kjøper musikken der vil dere nok forstå hvorfor iTunes store er den største musikk og serie/ film kilden for lovelig materiell på nettet. Edit: Simen I praksis er de legale og illegale tilbyderene konkurrenter. Dersom folk ser at man får samme varen mye biligere den andre plassen, eller et mye bedre produkt eller begge deler så bytter mange leverandør. Legalt eller ikke. Så hvis du blir tilbudt en datamaskin som du vet er stjålet for 2000kr, så kjøper du den istede for en i butikken for 15000? Moral er ikke noe du kan legge en pris på, ikke rart verden går til helvete med å tenke slikt. En ting er lovelig, en annen er ulovelig ikke akkurat så mye gråsone at det gjør noe! Endret 14. september 2006 av Macfan Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Edit:I praksis er de legale og illegale tilbyderene konkurrenter. Dersom folk ser at man får samme varen mye biligere den andre plassen, eller et mye bedre produkt eller begge deler så bytter mange leverandør. Legalt eller ikke. Så hvis du blir tilbudt en datamaskin som du vet er stjålet for 2000kr, så kjøper du den istede for en i butikken for 15000? Moral er ikke noe du kan legge en pris på, ikke rart verden går til helvete med å tenke slikt. En ting er lovelig, en annen er ulovelig ikke akkurat så mye gråsone at det gjør noe! 6861595[/snapback] Jeg sa ikke at jeg vill gjøre det. Men markedet generellt. Jepp, differansen i pris og kvalitet er grunner folk bruker for å lage ulovlige kopier i stedet for å kjøpe. En annen ting er at du sammenligner kopi med tyveri her. Begge deler er umoralske og ulovlige men det betyr ikke at det er det samme likevel. F.eks er voldtekt og tyveri to forskjellige ting selv om begge er umoralske og ulovlige. Kopiering uten tillatelse og tyveri er begge måter å tilegne seg noe på ulovlig og umoralsk vis, men forskjellen er om man fratar eierens eksemplar samtidig eller ikke. Hvis man fratar eieren hans eksemplar så får det selvfølgelig større konsekvenser enn om man ikke gjør det. Dermed vil jeg si det er logisk at tyveri er mer alvorlig og mer umoralsk enn kopiering uten tillatelse. Eller for å snu på setninga: At kopiering uten tillatelse er mindre alvorlig enn tyveri. Hvis man ser noen som stjeler en drue fra fruktdisken på butikken og vil si i fra så sammenligner man ikke akkurat med voldtekt og drap. Lenke til kommentar
conspiracy Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 I praksis er de legale og illegale tilbyderene konkurrenter. Dersom folk ser at man får samme varen mye biligere den andre plassen, eller et mye bedre produkt eller begge deler så bytter mange leverandør. Legalt eller ikke. Så hvis du blir tilbudt en datamaskin som du vet er stjålet for 2000kr, så kjøper du den istede for en i butikken for 15000? Moral er ikke noe du kan legge en pris på, ikke rart verden går til helvete med å tenke slikt. En ting er lovelig, en annen er ulovelig ikke akkurat så mye gråsone at det gjør noe! 6861595[/snapback] Blir feil sammenligning. En pc er en vare som i seg selv er et objekt med en verdi. En sang/film er en digital kopi, som ikke påfører "eier" et direkte tap. Og ja, de er konkurenter, men om de ikke får pirater til å gå over til lovlig alternativ, er det mer negativt at de "tvinger" oss som vil betale til å bli pirat for å få lov til å behandle filmen/sangen som vi vil, uten drm og faenskap. Drm er der kun for å fucke med forbrukeren og gi "eier" en falsk følelse av trygghet. Piratene får tak i musikken/filmene både før og i bedre kvalitet uansett, så hva med å gi oss som vil betale litt for de, et like bra alternativ? Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Når det gjelder DRM-biten av disse videoene tror jeg ikke det er lenge til Hymn knekker den slik at man kan spille av Videoene akkurat hvor og hvordan man vil. Lenke til kommentar
conspiracy Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Når det gjelder DRM-biten av disse videoene tror jeg ikke det er lenge til Hymn knekker den slik at man kan spille av Videoene akkurat hvor og hvordan man vil. 6867559[/snapback] Joda, men om man skal bryte amerikansk lov, kan man vel bare hente ned piratkopi med engang, og slippe alt sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå