Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Slo du også nettopp av nrk eller? Hva var det Bjarne sa igjen? Det skulle lønne seg å ha lavt sykefravær fordi staten ikke skulle skattlegge de ekstra eller noe sånn? Hadde tven på i bakgrunnen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Slo du også nettopp av nrk eller? Hva var det Bjarne sa igjen? Det skulle lønne seg å ha lavt sykefravær fordi staten ikke skulle skattlegge de ekstra eller noe sånn? Hadde tven på i bakgrunnen 6809503[/snapback] IA -avtalen blir brutt midt i perioden av Bjarne. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Slo du også nettopp av nrk eller? Hva var det Bjarne sa igjen? Det skulle lønne seg å ha lavt sykefravær fordi staten ikke skulle skattlegge de ekstra eller noe sånn? Hadde tven på i bakgrunnen 6809503[/snapback] IA -avtalen blir brutt midt i perioden av Bjarne. 6809650[/snapback] http://n24.no/boers-og-finans/article1446922.ece - Skammelig. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Hva i helvete skjer med sykefraværet hos arbedsgivere? Jeg leste i DB i dag at saken hverken er vedtatt eller diskutert i hverken sentralstyret i AP eller SV. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Bondevikregjeringen foreslo omtrent det samme i 2004. Da gikk opposisjonen til frontalangrep på Dagfinn Høybråten, som var arbeidsminister den gangen. Stoltenberg gikk harmdirrende på talerstolen og sa: En veldig viktig verdi er å holde ord, å opptre slike at man kan stole på det som faktisk sies. Når man underskriver en avtale om at man ikke skal gjøre endringer i sykelønnsordningen, og så gjøre endringer, da holder man ikke ord. Det er usosialt, men først og fremst er det et brudd på en grunnleggende verdi, nemlig at regjeringen skal være til å stole på, at man skal holde ord, og at verdier ikke bare er løse tanker, men faktisk noe som forplikter den adferden man fører. (Kilde: BT papirutgaven.) Deretter gikk Ap, SV og Sp sammen om å stemme ned regjeringens forslag. Et år etterpå fornyet den rød-grønne regjeringen selv avtalen, det er altså nå snakk om en avtale de selv har inngått med partene. 9 måneder senere pusser Hanssen støvet av Høybråtens forslag, går vips så går de rød-grønne tilbake på sitt ord. For 2 år siden var det et usosialt løftebrudd å endre på en avtale som de rødgrønne selv fornyet for 9 måneder siden. Idag bryter de den selv. Med andre ord: Samme saken, samme løftene, samme avtalen, og samme løftebruddet. Bare at nå sitter de som i opposisjon skrek høyest om løftebrudd i posisjon... Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Ja, og enda har det ikke gått et helt år. Jeg var en av fåreskallene som så frem til dette skiftet, og hadde oppriktig tro på at sammensetningen av regjeringspartiene ville gi nye spennende vinklinger på mulige løsninger. Det har vært nesten totalt fraværende, og heller sitter nå inntrykket av en vinglete, famlende alzheimerpasient. Jeg gremmes Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 De rød-grønne har faktisk maktet å få NHO og LO til å gå hånd i hånd. Gratulerer til Stoltenberg for at han sørger for at sykefraværet går ned. Greit nok, det er de syke, de med handicapede barn, de med kreft, de med kroniske sykdommer osv som tar støyten med å bli skjøvet ut i kulden. Men men, er jo resultatet som teller, eller hva Jens? Det offentlige fortsetter å gjøre en elendig jobb som arbeidstager og sykefraværet i kommunal og offentlig sektor stiger. Da er det selvfølgelig på sin plass å sende regningen til det private næringsliv. En regning som støter ut de svakeste i samfunnet. Er jo krystallklar Jensemannlogikk. Gratulerer Jens. Er nok mange som er glad for at de stemte på deg nå. Det værste er at folk faktisk virker overasket over at Jens ikke er til å stole på. Akkurat hva er det denne mannen har gjort som gjør at folk gir han tillit? Jeg aner rett og slett ikke. Jeg ville ikke stemt på den mannen selv om han hadde stilt for et parti jeg er 100% enig med om programmet. Men i det hele så må man vel også huske på at det finnes få alternativ å gå til. Skremmende nok. AP/SV/SP ønsker å støte ut de svakeste og gi regnignen til næringslivet. FRP vil sende regningen til de syke. KRF/Høyre og Venstre vurderer begge alternativene. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 De rød-grønne har faktisk maktet å få NHO og LO til å gå hånd i hånd. Gratulerer til Stoltenberg for at han sørger for at sykefraværet går ned. Greit nok, det er de syke, de med handicapede barn, de med kreft, de med kroniske sykdommer osv som tar støyten med å bli skjøvet ut i kulden. Men men, er jo resultatet som teller, eller hva Jens? Det offentlige fortsetter å gjøre en elendig jobb som arbeidstager og sykefraværet i kommunal og offentlig sektor stiger. Da er det selvfølgelig på sin plass å sende regningen til det private næringsliv. En regning som støter ut de svakeste i samfunnet. Er jo krystallklar Jensemannlogikk. Gratulerer Jens. Er nok mange som er glad for at de stemte på deg nå. Det værste er at folk faktisk virker overasket over at Jens ikke er til å stole på. Akkurat hva er det denne mannen har gjort som gjør at folk gir han tillit? Jeg aner rett og slett ikke. Jeg ville ikke stemt på den mannen selv om han hadde stilt for et parti jeg er 100% enig med om programmet. Men i det hele så må man vel også huske på at det finnes få alternativ å gå til. Skremmende nok. AP/SV/SP ønsker å støte ut de svakeste og gi regnignen til næringslivet. FRP vil sende regningen til de syke. KRF/Høyre og Venstre vurderer begge alternativene. 6820888[/snapback] Dette er jo også effekten av å la staten blande seg så mye inn i næringslivet. Viser seg gang på gang at staten kun ødelegger og forpester det private. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Dette er jo også effekten av å la staten blande seg så mye inn i næringslivet. Viser seg gang på gang at staten kun ødelegger og forpester det private. 6820908[/snapback] I det minste bør "staten/satan" feie for egen dør først. Jeg hørte på holmgang igår hvor en selvstendig næringsdrivende fremholdt gode resultater ved å "bestikke" ansatte til å holde seg "friske" ved å gi disse en bonus for fravær av sykemeldinger. Sånt får meg til å bli så sint at (i og med at det ikke er lov å banne hemningsløst på forumet) jeg kan kaste hatten i gulvet Hvor i det hule heite er vi på vei hvis slike holdninger skal belønnes? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Dette er jo også effekten av å la staten blande seg så mye inn i næringslivet. Viser seg gang på gang at staten kun ødelegger og forpester det private. 6820908[/snapback] I det minste bør "staten/satan" feie for egen dør først. Jeg hørte på holmgang igår hvor en selvstendig næringsdrivende fremholdt gode resultater ved å "bestikke" ansatte til å holde seg "friske" ved å gi disse en bonus for fravær av sykemeldinger. Sånt får meg til å bli så sint at (i og med at det ikke er lov å banne hemningsløst på forumet) jeg kan kaste hatten i gulvet Hvor i det hule heite er vi på vei hvis slike holdninger skal belønnes? 6821107[/snapback] Forskjellen på statlig og privat bedrift: Statlig: "I år gikk vi i underskudd." "Ok." Privat: "I år gikk vi i underskudd." "Hvem skal fortelle de ansatte at vi er konkurs?" Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Dette er jo også effekten av å la staten blande seg så mye inn i næringslivet. Viser seg gang på gang at staten kun ødelegger og forpester det private. 6820908[/snapback] I det minste bør "staten/satan" feie for egen dør først. Jeg hørte på holmgang igår hvor en selvstendig næringsdrivende fremholdt gode resultater ved å "bestikke" ansatte til å holde seg "friske" ved å gi disse en bonus for fravær av sykemeldinger. Sånt får meg til å bli så sint at (i og med at det ikke er lov å banne hemningsløst på forumet) jeg kan kaste hatten i gulvet Hvor i det hule heite er vi på vei hvis slike holdninger skal belønnes? 6821107[/snapback] Men hvis staten skal feie for egen før først, hvem er det regningen går til? Jo, det private næringsliv. Bare igjenom et par-tre mellommenn først da. Selv om jeg er glad for at staten velger å trekke seg ut en liten meter fra næringslivet ved å slutte å kompansere for sykelønninger, så syns jeg måten det skjer på er latterlig. Det er jo bare flott at folk står fram og sier klart ut at de klarer å utnytte dagens system. Det er jo bare nok et argument for å avvikle det. Men det bør aldri avvikles på denne måten Halvorsen velger nå. Å dumpe regninga rett i fanget på alle private bedrifter kan kun ha en utvei, og den er ikke bra. Men Halvorsen fikk jo fjernet litt utgifter fra statsbudsjettet, og alt er helt sikkert for felleskapets beste.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Men hvis staten skal feie for egen før først, hvem er det regningen går til? Jo, det private næringsliv. Bare igjenom et par-tre mellommenn først da. Selv om jeg er glad for at staten velger å trekke seg ut en liten meter fra næringslivet ved å slutte å kompansere for sykelønninger, så syns jeg måten det skjer på er latterlig. 6821326[/snapback] Det å feie for egen dør betyr ikke nødvendigvis penger, det kan bety bedre lederskap, som utføres ved å være en god ærlig leder, og det savnes ved våre politiske alternativer. Dårlig lederskap viser seg spesielt ved løftebrudd. Som er en voldtekt mot grunnleggende verdier (får en satans lyst til å banne) Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Men hvis staten skal feie for egen før først, hvem er det regningen går til? Jo, det private næringsliv. Bare igjenom et par-tre mellommenn først da. Selv om jeg er glad for at staten velger å trekke seg ut en liten meter fra næringslivet ved å slutte å kompansere for sykelønninger, så syns jeg måten det skjer på er latterlig. 6821326[/snapback] Det å feie for egen dør betyr ikke nødvendigvis penger, det kan bety bedre lederskap, som utføres ved å være en god ærlig leder, og det savnes ved våre politiske alternativer. Dårlig lederskap viser seg spesielt ved løftebrudd. Som er en voldtekt mot grunnleggende verdier (får en satans lyst til å banne) 6821549[/snapback] Sant, så sant Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Slo du også nettopp av nrk eller? Hva var det Bjarne sa igjen? Det skulle lønne seg å ha lavt sykefravær fordi staten ikke skulle skattlegge de ekstra eller noe sånn? Hadde tven på i bakgrunnen 6809503[/snapback] Ja dette er både og, og desverre så måtte det bare komme, og hvorfor? Jo fordi de store og mektige bedriftene driver rovdrift på sine ansatte og har i årevis gitt fan i å bedre forholdene på arbedsplassen.Det eneste som har vært viktig var efektivitet og tempo. Desverre vil det forslaget som er kommet ikke bare ramme pampene som er skyld i dette,men det vil ramme småbedrifter som allerede i dag sliter tungt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Slo du også nettopp av nrk eller? Hva var det Bjarne sa igjen? Det skulle lønne seg å ha lavt sykefravær fordi staten ikke skulle skattlegge de ekstra eller noe sånn? Hadde tven på i bakgrunnen 6809503[/snapback] Ja dette er både og, og desverre så måtte det bare komme, og hvorfor? Jo fordi de store og mektige bedriftene driver rovdrift på sine ansatte og har i årevis gitt fan i å bedre forholdene på arbedsplassen.Det eneste som har vært viktig var efektivitet og tempo. Desverre vil det forslaget som er kommet ikke bare ramme pampene som er skyld i dette,men det vil ramme småbedrifter som allerede i dag sliter tungt. 6822842[/snapback] Jeg tviler på at bedrifter bevisst driver noen som helst rovdrift på sine ansatte, basert på egne erfaringer da ...? At det finnes endel ledere som fortjener fyken er de utvilsomt, men i bunn og grunn må hver og en som jobber i en organisasjonbli mye flinkere til å ta ansvar for arbeidsmiljøet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Slo du også nettopp av nrk eller? Hva var det Bjarne sa igjen? Det skulle lønne seg å ha lavt sykefravær fordi staten ikke skulle skattlegge de ekstra eller noe sånn? Hadde tven på i bakgrunnen 6809503[/snapback] Ja dette er både og, og desverre så måtte det bare komme, og hvorfor? Jo fordi de store og mektige bedriftene driver rovdrift på sine ansatte og har i årevis gitt fan i å bedre forholdene på arbedsplassen.Det eneste som har vært viktig var efektivitet og tempo. Desverre vil det forslaget som er kommet ikke bare ramme pampene som er skyld i dette,men det vil ramme småbedrifter som allerede i dag sliter tungt. 6822842[/snapback] Nå er det vel slik at 20-30% av sykefraværet skyldes forhold på arbeidsplassen. De resterende 70-80% er sykdom som skyldtes andre faktorer (eksempelvis kreft). Tallene ble nevnt på Dagsnytt. Det hører nå ingen steds hjemme at arbeidsgiveren skal betale deler av sykemeldingen når jeg er vekke grunnet kreft. Konsekvensen av regjeringens politikk er at alle som har en eller annen form for sykdom får det tøffere. Enkelt og greit. For ikke å snakke om at regjeringens ord ikke er verdt noe. Det er ikke mange som klarer å få både NHO og LO mot seg. Men så pleier NHO og LO å holde seg til avtaler. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 LO-leder Gerd-Liv Valla har visst om at regjeringen ønsket å endre sykelønnsordningene helt siden mars i år. Men hun fortalte ingen andre om det. Ifølge LO-lederen syntes hun forslaget var så pinlig og dumt at hun ikke ville nevne det for andre, skriver Dagens Næringsliv. – Jeg ble orientert (om endringene) etter at regjeringen fattet sitt vedtak mandag. Men Jens har nevnt det for meg i flere omganger, første gang i mars, sier Valla til DN. Hun legger til at hun advarte på det sterkeste, og sier at hun syntes tanken var så pinlig at hun ikke ville avsløre den for andre. LO-lederen ble ifølge VG informert om forslaget mandag kveld, dagen før det ble presentert offentlig. Da skal arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) ha ringt Valla og bedt om pent vær. Hanssen skal ha anmodet LO om å være milde i reaksjonene. – Det kunne ikke Valla love, sier kilen som ifølge VG er plassert i LO-lederens innerste krets. Regjeringskilder Dagsavisen har snakket med, sier til avisen at et knippe utvalgte skal ha deltatt i diskusjonene på vårparten. Avisen erfarer at en liten krets rødgrønne politikere var informert om planene. Det betyr at regjeringen la planer om å stramme inn sykelønna omtrent samtidig som arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) fornyet avtalen om et inkluderende arbeidsliv – i juni i år. Kilde: Aftenposten Geir Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Skremmende hvor stor innflytelse Valla har.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Nå begynner det å bli litt smak av høstjakt. Pølsefacisten Bjarne ligger i underskogen, og sikter på underbuksa til NHO. Arbeidsgivere skal tvinges til å ta større ansvar for sykefraværet, dette må bli hurlumhei ... 6809452[/snapback] Slo du også nettopp av nrk eller? Hva var det Bjarne sa igjen? Det skulle lønne seg å ha lavt sykefravær fordi staten ikke skulle skattlegge de ekstra eller noe sånn? Hadde tven på i bakgrunnen 6809503[/snapback] Ja dette er både og, og desverre så måtte det bare komme, og hvorfor? Jo fordi de store og mektige bedriftene driver rovdrift på sine ansatte og har i årevis gitt fan i å bedre forholdene på arbedsplassen.Det eneste som har vært viktig var efektivitet og tempo. Desverre vil det forslaget som er kommet ikke bare ramme pampene som er skyld i dette,men det vil ramme småbedrifter som allerede i dag sliter tungt. 6822842[/snapback] Nå er det vel slik at 20-30% av sykefraværet skyldes forhold på arbeidsplassen. De resterende 70-80% er sykdom som skyldtes andre faktorer (eksempelvis kreft). Tallene ble nevnt på Dagsnytt. Det hører nå ingen steds hjemme at arbeidsgiveren skal betale deler av sykemeldingen når jeg er vekke grunnet kreft. Konsekvensen av regjeringens politikk er at alle som har en eller annen form for sykdom får det tøffere. Enkelt og greit. For ikke å snakke om at regjeringens ord ikke er verdt noe. Det er ikke mange som klarer å få både NHO og LO mot seg. Men så pleier NHO og LO å holde seg til avtaler. 6824006[/snapback] Det kan du jo si,men det er vel her snakk om å betale en viss % anndel av sykefraværet,så å si en betaler for kreft blir vel heller ikke riktig. Da kunne en si det slik at bedriften istedenfor å betale feks 20% av alt sykefravær heller ble fritatt for å betale for dem som hadde dødlige sykdommer, men isteden måtte betale 50% av resten. Jeg er ikke for forslaget slik det er i dag,men jeg ble heller ikke overrasket da det kom, vi har et enormt sykefravær og flere enn staten må ta annsvar. Så kan en diskutere om bare bedriftene skal belastes eller om også de ansatte skal få svi. For det er ikke tvil om at skulkekulturen blandt norske arbeidstakere er stor. Jeg har selv overhørt folk som har sittet på jobb og diskutert om de skulle bruke egenmelding eller gå til legen å lyve seg syke fordi det var VM i fotball på TV Det som imidlertid er skummelt med å belsate de ansatte er at de som virkelige er syke får svi fordi moralen blandt folk flest er så lav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg