Malvado Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Heisann! Kjøpte meg et Ati X800 pro ICEQ2 Fra netshop september 2004, dette kortet kom med en vifteløsning som er svært stillegående. Nå etter 2 års bruk begynner vifteløsningen å svikte ved oppstart og jeg tok en rask henvendelse til nettbuttiken uten å nevne Garanti / Reklamasjon, svaret jeg fikk er som følgende : Hei! Garantien på dette kortet er gått ut, men dersom dere vil kan viften byttes. Om dere bestiller for levering og montering selv eller ønsker at vi skal gjøre det kan det gjøres. Timepris er 360.- pluss mva. og frakt. Personlig så mener jeg at dette er en defekt på produktet som har oppstått, hva som er årsaken er uvesentlig (dårlige materialer, produskjonsfeil etc) og dette burde egentlig reklamasjonsretten dekke (Reklamasjonsrett) . Så uansett så synnes jeg at Netshop prøver å få kunden til å enten frafalle sin reklamasjonsrett ved å tilby "reparasjon", noe som egentlig er etisk urimelig. Det burde også nevnes at selve Vifteprodusenten opererer med faktisk 6 års garanti på selve viftene sine (Artic Cooling) så man begynner egentlig å lure på hva denne nettbutikken prøver på. Her er I alle fall mailen som jeg sendte dem : Hei.Kjøpte i 2004 et Ati X800pro IceQ2 Skjermkort til dere pga den gode kjøleløsningen, , har nå i ettertid opplevd at viften lager en veldig høy og støyende lyd ved oppstart noe som har ordnet seg etter litt tid på (har sjekket viftehastigheten for å forsikre meg om at den ikke stoppet opp). Nå har desverre problemet dukket opp mens datamaskinen har stått på over tid, det hjelper av og til å slå av datamaskinen men problemet ser ut til å dukke opp plutselig uten noen spesiell form for logikk. Har vedlikeholdt pcen og har ikke hatt noe spesielt med støvproblemer da jeg benytter støvfilter og vannkjøling på resten av datamaskinen og sørger for å periodisk fjerne støv fra skjermkortet i henhold til instruksjonsboken til dette. Henvender meg da til dere for å få hjelp til å finne en løsning på dette problemet og hvordan jeg skal ta saken videre. Uansett så hadde det vært kjekt å vite om det bare er å benytte seg av Reklamasjonsretten uten videre og hvordan jeg burde gå fram herover. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Det er vel ikke direkte Arctic Cooling kjøler du har på kortet. Produsenten av X800 kortet ditt har nok kjøpt opp en parti med Arctic Cooling kjølere, laget sine egne versjoner og byttet navn på de. De følger da garantien på skjermkortet siden det er en del av skjermkortet Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Det er vel ikke direkte Arctic Cooling kjøler du har på kortet. Produsenten av X800 kortet ditt har nok kjøpt opp en parti med Arctic Cooling kjølere, laget sine egne versjoner og byttet navn på de. De følger da garantien på skjermkortet siden det er en del av skjermkortet 6854582[/snapback] Den eneste forskjellen på denne kjøleløsningen er klistremerket. Uansett så bekrefter jo produsenten av kjøleløsningen at disse er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år da de operer med 6 års garanti på kjølerene sine, et skjermkort skal jo heller ikke dø eller slutte å virke med en gang garanti tiden er over. Men igjen, for å ikke havne I en uendelig Garanti diskusjon, så ønsker jeg å benytte meg av mine rettigheter til å benytte meg av reklamasjonsretten , herav ønsker jeg litt innspill om hvordan man skal gå frem. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Mener du da å levere skjermkortet? Bedre å kjøpe ny kjøler, og installere den selv. Sparer tid på det. Og det koster ikke mye for en ny kjøler Lenke til kommentar
Changis Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 kotakt skjermkort produsenten / vifte produsenten, forklar problemet saa kanskje de er snille med deg.. men tror nok desverre ikke at du kan kreve reklamasjon (ikke paa 2 aar gamle data-komponenter) som har en feil som har gradvis bygget seg opp (regner med vifta ikke gikk fra aa funke 100% assa neste restart saa kom problemet) Nei det enkleste og beste er nok enten aa skaffe seg ny kjoeling (koster ca det du hadde brukt i bare frakt uanz ) men saa spoers det oxo da om skjermkortet ditt har artifacts selv med ny kjoeling... Lenke til kommentar
Stigy Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Produkter som er ment å vare mer enn 5år, (Dvs teoretisk sett fungere som det skal, selv om det selvsagt "går ut på dato" innen gaming osv) har jo en 5års garanti dersom problemet oppstår av seg selv. Selger plikter da å reparere produktet gratis eller tilby deg ny vare. Jeg hadde ikke vært i tvil var jeg deg, ring 81558200 (Forbrukerrådet) og forklar saken. De er alltid raske til å svare og kan alt dette. Da får du en rask og korrekt tilbakemelding! Jeg har gjort det selv i en sak mot Elkjøp (Jalla butikk......), jeg vant saken etter å ha snakket med forbrukerrådet. Elkjøp prøvde selvsagt å lure meg trill rundt ved å si at garantien hadde gått ut etter 2 år, mens forbrukerkjøpsloven sier at jeg hadde 5år! (det gjaldt en gang et digitalt videokamera, en annen gang en laptop, same shit begge gangene!) HEI OG HOPP FOR FORBRUKERRÅDET!! Heisann! Kjøpte meg et Ati X800 pro ICEQ2 Fra netshop september 2004, dette kortet kom med en vifteløsning som er svært stillegående. Nå etter 2 års bruk begynner vifteløsningen å svikte ved oppstart og jeg tok en rask henvendelse til nettbuttiken uten å nevne Garanti / Reklamasjon, svaret jeg fikk er som følgende : Hei! Garantien på dette kortet er gått ut, men dersom dere vil kan viften byttes. Om dere bestiller for levering og montering selv eller ønsker at vi skal gjøre det kan det gjøres. Timepris er 360.- pluss mva. og frakt. Personlig så mener jeg at dette er en defekt på produktet som har oppstått, hva som er årsaken er uvesentlig (dårlige materialer, produskjonsfeil etc) og dette burde egentlig reklamasjonsretten dekke (Reklamasjonsrett) . Så uansett så synnes jeg at Netshop prøver å få kunden til å enten frafalle sin reklamasjonsrett ved å tilby "reparasjon", noe som egentlig er etisk urimelig. Det burde også nevnes at selve Vifteprodusenten opererer med faktisk 6 års garanti på selve viftene sine (Artic Cooling) så man begynner egentlig å lure på hva denne nettbutikken prøver på. Her er I alle fall mailen som jeg sendte dem : Hei.Kjøpte i 2004 et Ati X800pro IceQ2 Skjermkort til dere pga den gode kjøleløsningen, , har nå i ettertid opplevd at viften lager en veldig høy og støyende lyd ved oppstart noe som har ordnet seg etter litt tid på (har sjekket viftehastigheten for å forsikre meg om at den ikke stoppet opp). Nå har desverre problemet dukket opp mens datamaskinen har stått på over tid, det hjelper av og til å slå av datamaskinen men problemet ser ut til å dukke opp plutselig uten noen spesiell form for logikk. Har vedlikeholdt pcen og har ikke hatt noe spesielt med støvproblemer da jeg benytter støvfilter og vannkjøling på resten av datamaskinen og sørger for å periodisk fjerne støv fra skjermkortet i henhold til instruksjonsboken til dette. Henvender meg da til dere for å få hjelp til å finne en løsning på dette problemet og hvordan jeg skal ta saken videre. Uansett så hadde det vært kjekt å vite om det bare er å benytte seg av Reklamasjonsretten uten videre og hvordan jeg burde gå fram herover. 6854374[/snapback] Lenke til kommentar
bzerk Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Det er også noe som heter forventa levetid tror den er på 3 år på elektronikk men er ikke sikker. MVH bZerk Lenke til kommentar
Changis Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 vel du har IKKE 5 aars garanti men reklamasjon! stoor forskjell. Reklamasjon er lovbetinget, Garanti er opp til butikke aa velge. som sagt, snakk med produsent/butikk, men husk, butikkene er meeget unnvikende naar det gjelder garanti, og faar de muligheten til det, saa tar de betalt for aa fikse garanti-saker. (spesielt elkjop) tror at vifta gaar nok under slitedeler, saa jeg har mine tvil om du vil faa fikset det uten at det koster deg noe.. hoer med forbrukerraadet 81558200 aa forklar saken din. (ikke mail, da jeg har erfaring med meeeget sene svar tilbake (har opplevd over en uke, til ikke svar i det hele tatt, sikkert fordi de faar en god del slike mails hver dag)) ellers: kjoep ny vifte/kjoeler til skjermkortet (ligger paa rundt 150.- og oppover) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Stigy : Takk for et konkret og velformulert svar, skal ringe I morgen til forbrukerrådet og forhøre meg der. Changis : Selvsagt så er det sikkert enklere og raskere å bare kjøpe en ny kjøler, men dette blir nok litt mer som en prinsippsak for meg enn noe annet, en ting er sikkert, etter et slikt svar fra Netshop sin kundeservice så er jeg ganske sikker på at jeg ikke kommer til å benytte meg mer av dem. Hovedgrunnen til at jeg har benyttet meg av Netshop I det hele tatt som hovedleverandør av de få komponentene jeg kjøper (dog dyre) har vært at alle har skrytt om den utrolige kundeservicen deres, når jeg da får et svar som tydeligvis viser at butikken er lite interesert I å yte den lille ekstra serviven ovenfor kunden sin, ved å informere om eventuele rettigheter forbundet med reklamasjon. Uansett så takker jeg for innspillene som jeg har fått hittil, skal informere om hvordan det går i denne tråden senere Lenke til kommentar
Changis Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 kan anbefale SHG's support! til orientering Lykke til skal du ha og foelg det som staar oeverst i signaturen min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå