mickras Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg har tegnet en sirkel med "elipse tool" og derefter plasert et objekt ovenpå sirkelen. Begge er vektorobjekter. Jeg ønsker nå å klippe hull i sirkelen langs kanten av objektet som er lagt oven på sirkelen (se vedlagte illustrasjon). Jeg ønsker altså å ende opp med en sirkel der det er et hul, formet som en skiløper, i midten. Hvordan gjøres dette? Gjerne steg for steg da jeg ikke har noen erfaring med Illustrator fra før. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Merk skiløperen din slik at alle ankerpunkter er med, og trykk ctrl+c (kopier), deretter ctrl+f (lim inn foran). Finn frem menyen som heter Pathfinder. Så, mens den du limte inn er markert, kan du også markere den røde rundingen, slik at begge blir markert. Trykk på "merge" i Pathfinder (som vist) og hullet skal være der. Men tror du må ta vekk en skiløper før du ser det Hvis du ikke gidder å finne frem pathfinder, kan du trykke på ctrl+8 (merge) etter å ha markert begge. Det som er viktig, er å ha to kopier at det som skal bli hull Endret 14. september 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Funksjonen heter Compound Path og ligger under menyen Object Du har utgangspunktet rett. Det objektet som skal "kuttes" ut skal ligge øverst. Marker begge elementene og trykk "eple"+8 (på PC = ctrl+8) og voila - du har en "see thrue". Att. kattekwinden: "Merge" er å slå sammen flere "pather" Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Att. kattekwinden: "Merge" er å slå sammen flere "pather" 6860177[/snapback] Ja, slå sammen skiløperen sammen med rundingen (til en path), og samtidig lage hull? Roter sikkert med to ting på en gang jeg. Endret 14. september 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
mickras Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Takker for svar. Metoden kattekwinnen kom med fungerte utmerket og jeg fikk min sirkel med hull i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå