gregas Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hei, Jeg lurer på en ting og håper at dere kan gi meg noen råd om hva jeg bør foreta meg. Limer inn kopi av forlikstilsvaret i Telenordic saken: Jeg har høsten 2004 gitt et bud pålyd. 1 kr på en auksjon på Qxl.no, der gjenstanden var et mobilabonnement fra daværende Communicate You. . Salgsgjenstanden var et spesielt abonnement fra You der ”Kunden skulle betale hva kunden vil for et abonnement”. I auksjonsbeskrivelsen var ingen abonnementsvilkår oppgitt, kun informasjon om at vinnere vil bli kontaktet av You. Dagen etter ringte jeg til You for å forhøre meg hva som vil skje framover med budet. Jeg fikk bekreftet at jeg var vinner, samt at jeg skulle få et skjema for signering av abonnementsvilkår og senere skulle SIM kortet komme. Det gikk 2 måneder før jeg fikk et SIM kort tilsendt i posten, uten noen abonnementsskjema, uten prisliste, uten abonnementsvilkår, uten en gang en bekreftelse som skulle vise avtalens omfang eller en gang telefonnummeret. Konvolutten var åpen. Siden dette abonnementet skulle være et gratis abonnement satt jeg den av i skuffa og skulle bruke som hyttetelefon sommeren 2005. Dermed lå SIM kortet uten bruk i ca 4 måneder og fortsatt kom det ingen abonnementsskjema, heller ingen abonnementsvilkår til signering. Med andre ord var var dette et abonnement uten noen juridisk grunnlag og uten lovfestet kontrakt, sagt på en annen måte avtaleløs mobilabonnement. Jeg tok i bruk abonnementet i april , nøyaktig 11 april. Faktura for denne perioden ble sendt meg fra You og denne ble betalt ved mottak. Alt skulle være ok fram til jeg mottok plutselig et nytt SIM kort fra Telenordic, uten noen informasjon om hvorfor dette skjer, heller ikke med noen abonnementsvilkår/prisliste. SIM kortet kom som B post, men var ikke aktivert. Jeg tok kontakt med Telenordic via epost for å forhøre meg hvorfor jeg mottok et nytt SIM kort. Til informasjon fikk jeg opplyst at Telenordic har kjøpt Communicate YOU, noe jeg mener burde opplyses til kunder, men siden jeg ikke har mottatt noen kontrakt/avtale og har heller ikke signert noen ting med verken You eller Telenordic så var jeg uvisst om hva jeg skulle forholde meg til. September 2005, like før jeg reiste utenlands for å studere mottok jeg en faktura fra Telenordic for samme periode You fakturerte meg for tidligere. Jeg ringte umiddelbart til Telenordic, nøyaktig 21 september på kveldstid. Jeg husker dato for det var kvelden før jeg skulle reise. Jeg hadde en lang samtale med en kundebehandler hos Telenordic som beklaget meg og sa at denne faktura måtte ha blitt overført fra You til Telenordic med status som ubetalt. Vedkommende spurte meg om kvittering for betaling. Den ble postlagt i postkassa på Stavanger Lufthavn Sola noen minutter før avreise. Siden det gikk flere uker uten at jeg hørte noe fra Telenordic var jeg i god tro om at saken ble løst, men ble brått vekket da nye faktura kom fra Telenordic, den gangen faktura for GPRS, faktura for abonnementsavgifter tatt fra rene lufta. Ikke har jeg ikke signert noen kontrakt og dermed faller alle krav fra Telenordic som juridisk ugyldige, men også har de funnet på å fakturere meg for månedsavgift med hele 148 kroner pr måned, noe jeg fremdeles ikke har fått noen forklaring for. Jeg startet min klageprosess med skriftlig mail til Telenordic, datert 24 november 2005 der jeg ber om at de ordner oppi det rotet de selv har skapt. Dagen etter mottar jeg en epost fra Elisabeth Røed, en kundekonsulent i Telenordic, der hun bekrefter at jeg ikke skulle betale noen abonnementsavgift, men jeg må betale fakturagebyr og for GPRS, noe hun hevder ble opplyst på Telenordic hjemmesider i sommer, men hun har glemt at jeg ikke ble informert om noen overgang fra You til Telenordic og fikk ingen vilkår eller abonnementsskjema tilsendt. Hun informerer meg om at faktura pålyd. Kr 2101,- som en Telenordic kundeservicemedarbeider bekreftet at skulle krediteres den 21 september 2005 må betales alikevel, og ny frist er satt til 15 desember. Samme dagen sender jeg et svar der jeg informerer vedkommende om telefonsamtalen jeg hadde med Telenordic 21.09, samt at jeg kommer til å sende en klage til Teletilsynet om ikke saken løses innen kort tid. En uke senere, 1 desember 2005 ber samme personen i Telenordic meg om kvittering. Interessant er å merke vedkommende påstand om at denne faktura ble lagt i september 2005 så det var jo helt umulig for meg å betale den tidligere. Faktura viser en fakturadato 14.09.2005, men perioden faktura gjelder 11.04.2005-26.05.2005, nok et bevis på min overnevnte påstand. Når det gjelder kvittering så ble originalen sendt til Telenordic 22.09.2005 som nevnt ovenfor. 7 desember sender jeg en epost til Telenordic der jeg sier opp en avtale jeg på juridisk sett aldri har inngått med Telenordic/You, samtidig som jeg henviser kundekonsulenten til en kontrakt jeg ”har ingått” med You, med håp om at de våkner opp og innser at dette er et kontraktløs abonnement og dermed slipper jeg å si den opp. 8 desember mottar jeg tilbakemelding med diverse orienteringer om bindingstid, samt at jeg blir fakturert et bruddgebyr hvis jeg er fremdeles i bindingstid, en epost jeg finner helt irrelevant. Lille Juleaften 23.12.2005 sendte jeg en skriftlig ”oppsiggelse” av et kontraktløs mobilabonnement. 12 januar 2006 sender Telenordic en skriftlig bekreftelse på at kundeforholdet til Telenordic er avsluttet, samt informerer om at jeg fremdeles har ubetalte faktura og at de har kreditert faktura 4786-113552 og 4786-132185. Hvorfor de ikke har kreditert faktura 4748-200350 er sakens kjerne. 4 uker senere, 10 februar mottar jeg jeg et brev fra Morten Aggvin v/ Telenordic Kundeservice der vedkommende påstår at da jeg bestilte mitt abonnement over nettet, aksepterte jeg samtidig avtalen. Det er feil, da jeg kjøpte og ikke bestilte abonnementet på en nettauksjon og fikk ikke tilsendt noen avtalevilkår. Heller var det ikke stadfestet i auksjonsbeskrivelsen at ved å by på auksjonen aksepterer en vilkår for det gjeldende abonnementet, for ingen vilkår var opplyst der. Siden Telenordic hevder det motsatte regner jeg med at de sitter på et bevis i form av avtalen signert av meg, noe de ikke kan gjøre for jeg har ikke signert noen avtale med You/Telenordic. Merkelig er også påstand fra Telenordic om at overførselen fant sted 01.04.2005 da jeg fikk beskjed fra You i mail av 12 mail 2005 at faktura blir sendt til meg ca 20.05.2005. Med bakgrunn i overnevnte forklaring godtar jeg ikke klagerens påstand og ber om at en dom til min fordel blir avsagt. Saken kom opp i Forliksrådet, eller skulle komme opp i Forliksrådet, men etter rådet fra advokaten betalte jeg hele kravet til Faktab Finans AS som har kjøpt kravet fra Telenordic. Årsaken til at advokaten anbefalte meg dette er at jeg vil måtte uansett fremvise en kvittering for at faktura er betalt, noe jeg ikke kan da jeg sendte originalen i posten til Telenordic. Det jeg lurer på, for saken er egentlig avsluttet hos Faktab Finans AS er å starte en internettside med adresse www.telenordic-kundeservice.com der jeg forteller fra A til Å mine erfaringer med dette mobilselskapet. Broren til en kamerat av meg hadde lignende problemer, men med Tele 2. Han startet en internettside: www.tele2kundeservice.com der han la alle fakta på bordet. Det ble litt lang post, men jeg håper at dere kan gi meg noen råd om hva dere hadde foretatt dere. Har jeg lov å starte en internettside der jeg legger ut alle fakta med all korrespondanse med både Telenordic og Inkassoselskapet og vil dette kanskje føre til at Telenordic tilbakebetaler alikevel de pengene til meg (det er snakk om ca 4.000 kr, ikke mye, men det går på prinsipp at det teleselskap i Norge skal behandle kunder som søppel). Mvh Georg Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg tviler på at du noen gang får tilbake de pengene uansett da det blir påstand mot påstand, ikke for å være frekk, men du må ALLTID ta kopi av kvitteringer osv før du sender dem inn, og for korrekthets-skyld gjerne få en offentlig myndighetsperson til å skrive under og gå god for at kopien er riktig. Uansett et kjip sak, og jeg støtter deg i ditt syn. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Dersom du har betalt via bank er det vel ikke noe problem å skaffe en ny kvittering? I alle fall ikke hvis det er betalt over nett? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor i allverden du har betalt dette - spesielt månedsavgiften? Du nevner prinsipper, men betaler likevel? Betale er noe du gjør når du er lei, og bare vil bli ferdig med saken. Du vil jo tydeligvis ikke bli ferdig med saken. Endret 13. september 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
gregas Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Regningen var betalt på postkontoret. Jeg har kun betalt den omstridte summen. Månedsavgiften er noe de har kreditert. Jeg betalte kravet for å unngå høyere salær hvis Faktab måtte sende en advokat til Forliksrådet for mekling. Så lenge det her er snakk om kvittering som jeg har sendt til Telenordic ligger delvis saken på deres side. På en annen side er dette et kontraktløs abonnement og dermed har jeg rett å avslå enhvert krav fra både Telenordic og Faktab. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå