JonJ Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Dette er ikke ungdomsskolen, det er vgs ikt-drift. Jeg skal ikke si så veldig mye, men de folka som har gått der jeg har vært borti har stort sett lært å bli ufattelig effektive på CS, og lite annet. I allefall når man tar i betraktning at de har vært der 2-3 år... 6906336[/snapback] IKT-driftsfag burde vel egentlig blitt døpt om til "Datakortet m/ Active Directory", når jeg gikk det så var det bare et gedigent sløseri med tid. Når man vil lære bort nettverksadministrering ved å gi elevene _en_ maskin hver som alle legger inn Win2k Server på, så var toppen av meningsløshet nådd. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Heh. Jeg holdt faktisk på å få en del av ansvaret for en lærlig fra den linja der. Problemet var at han var helt blank på prinsipper jeg vil kalle grunnleggende - selv om papirene hans sa at han var blant de beste på linja (i allefall i følge "sjefen" min). Iallefall skulle han sette opp et linux-nettverk /m skolelinux. Jeg foreslo at han kunne sette opp en ruter innenfor skolens "hovedruter" for å skaffe seg et nett å jobbe med. Blankt blikk tilbake, ingen forståelse. Så forklarer jeg han sånn ca. hva en ruter gjør, og det ser ut til at han forstår. Deretter gir jeg han en pc og ber han sette opp smootwall på den. *skjønner ikke*. Ut og røykepause i 30 minutter. Bla bla bla. Røykepause. Var veldig glad jeg ikke hadde hovedansvaret for ham... Fyren hadde gått 2 eller 3 år på IKT, og viste ikke hva en ruter var... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Er IKT-driftsfag regnet som yrkesfag? Altså at man må ta påbygning hvis man skal få artium? Lenke til kommentar
paroa Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Det er yrkesfag. Ikt er bare 1år, ikke 2 eller 3, etter 1 år så er det ut som lærling. Jeg er enig med dere som synes det er et ganske lavt nivå på ikt elevene. Jeg er ganske sikker på at jeg er en av de beste i klassen min, men ikke når det kommer til linux. Der har vi en jente som mener hun kan alt, bare ikke å installere på disse acer maskinene. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Er det ikke egentlig da likegreit å ta vanlig vgs med realfag, og så ta IT som utdanning oppå der igjen? Er vel ikke så gøy å løpe rundt som løpegutt og fikse nettverk i mange år... Lenke til kommentar
Palme Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kan faktisk være ganske så givende. Kommer veldig an på hvor du går på skole og hvilken plass du får ha læretiden din i.. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 dette utviklet seg til en toppelig diskusjon !!! finnes dårlig ikt til linjer å de finnes bra linjer . IKT i gausdal er nok landets beste . ingen vits å sende alle iktlinjer under en kam , bare fordi dere har erfaring fra 1 . TOPPELiG gjøre dere ikke annet en å klage å syte . bedre linje en ikt i gausdal fins ikke . hvorfor ikke endre navnet på topic til "idiotisk vurdering av ikt-driftsfag" , trodde vi diskuterte Red Hat på Acer Travelmate . dere som snakker stygt å negativt om ikt burde skamme dere , dere har ikke peiling . få dere et liv . Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 hvor ligger denne ikt linja som er så "dårlig" forresten ? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Noen fra Gausdal som følte seg støtt? Hva betyr forresten uttrykket "å sende alle over en kam"? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 mente kamm . ikt i gausdal er bra . du er bare toppelig rattlebattle , finn noe annet å ta deg til med . Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) mente kamm . 6956056[/snapback] Det heter "å skjære alle over en kam". Skal ikke dra det noe lenger, men på norsk skriver man aldri to m-er i slutten av et ord. Over til temaet igjen, som forøvrig handlet hverken om norske ordtak eller IKT-linja på Gaustdal. Endret 28. september 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 gausdal* dessuten var de ikke ikt linjer som var tema i de hele tatt FFS Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 hvor ligger denne ikt linja som er så "dårlig" forresten ? 6955771[/snapback] Rud VGS, Bærum. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Kan ikke skjønne at dette skal være et så stort problem? Har selv installert Slack på en slik maskin for en kompis en gang, og han kjørte siden Ubuntu på den. Har også en del kamerater som kjørte Linux på disse. Er dette Acer 230, 1.3GHz(eller noe rundt der)? Kjørte selv både Debian, Gentoo og Arch Linux på Acer 240, mye samme HW. Og! Disse bruker vel Intel AGP, og altså i810-driveren. Legg inn noe du får lagt inn, kjør xorgcfg og gå gjennom oppsettet, når du kommer til "Would you like to look at the card database?" velger du "yes", og siden i810. Når du sier at kun Knoppix får opp GUI... Hva mener du da med at Ubuntu stopper på noen pakker? Får du opp det grafiske? Eller stopper det under boot? Du kan også installere Knoppix til disk etter at du har startet den opp(ifra skrivebordet). En annen idé er selvsagt å installere Debian(med desktop osv), boote opp en Knoppix-CD, hente ut /etc/X11/xorg.conf og kopiere den over til Debian-installasjonen. Det burde funke :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå