slettet_konto Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 red hat er utdatert å steingammelt å ikke minst en meget dårlig distro i mine øyne . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Joda, RH 9 er utdatert, men den er da virkelig ikke fra 95 Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) er ikke de , de er snakk om , men at den er utdatert . Endret 18. september 2006 av ogger Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 red hat er utdatert å steingammelt å ikke minst en meget dårlig distro i mine øyne . 6885971[/snapback] Hva nøyaktig er det som gjør Red Hat til en dårlig distro? RHEL4 er da bunnsolid såvidt jeg har fått erfare. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) ostabil å meget slitsom å bruke , å de samme gjelder fedora . liste ove brukbare distroer : slackware , ubuntu , gentoo , freeBSD , vectorlinux , archlinux , debian stable , rpath linux å suse er vel ikke å utelukke . har bare nevnt de mest kjente nå . Endret 18. september 2006 av ogger Lenke til kommentar
paroa Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) skjermkortet finner jeg lite\ingen info om, men det er hvertfall et 8mb skjermkort med delt minne. Edit: Nå prøver jeg debian istede, vi for se hvordan det går da.. Endret 18. september 2006 av paroa Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 red hat er utdatert å steingammelt å ikke minst en meget dårlig distro i mine øyne . 6885971[/snapback] Hva nøyaktig er det som gjør Red Hat til en dårlig distro? RHEL4 er da bunnsolid såvidt jeg har fått erfare. 6886060[/snapback] Meg også. Bruker den bortimot hver dag på UiO (riktig nok i frankenstein-utgaven deres...), kan ikke huske noen problemer relatert til OS'et i seg selv. Fedora har jeg også brukt noen år hjemme (siden FC1, og før det RH9). Har også drevet en del administrasjon av Fedora og Debian for en skole - og med FC(2/3) så hadde vi langt færre problemer med fedoramaskinene enn serveren (en temmelig enkel NFS/LDAP + noen ekstra småsnacs som tidstjener, dns-proxy etc.) som kjørte Debian Woody og senere Sarge. Eneste alvorlige problemet vi hadde med Fedora var versjon 1, som hadde en tendens til å gjøre det vanskelig å demontere cd'r, disketter, usb-dingsbomser etc. - men dette skyldtes vel heller Gnome enn Fedora. Problemet var uansett borte i neste versjon. skjermkortet finner jeg lite\ingen info om, men det er hvertfall et 8mb skjermkort med delt minne. Edit: Nå prøver jeg debian istede, vi for se hvordan det går da.. 6886435[/snapback] Kjør en lspci -v davel. Så får vi vite litt om maskinvaren. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Jeg skal kjøre den kommandoen. Takk for tipset, jeg er helt nybegynner på tekstbasert linux. Dere får vite mer på Onsdag for imorgen er det Microsoft seminar! Jeg prøvde ubuntu etter debian, men det fungerte like dårlig. Den frøs midt under innstalasjonen av noen pakker. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Evt. kan du prøve å bytte om på maskinene - installere windows på denne og linux på en annen. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 ostabil å meget slitsom å bruke , å de samme gjelder fedora . liste ove brukbare distroer : slackware , ubuntu , gentoo , freeBSD , vectorlinux , archlinux , debian stable , rpath linux å suse er vel ikke å utelukke . har bare nevnt de mest kjente nå . 6886249[/snapback] FreeBSD er ikkje ein GNU/Linux distribusjon, men UNIX. RHEL og Fedora er ein av dei betre gnu/linux distroane, serleg etter at dei gav yum ein alvorlig omgang med fluesmekka. @ trådstarter: Å bruke RH9 til ein slik oppgåve som du har fått, meiner eg er tull, da du ikkje lærer kordan gnu/linux er idag, men kordan det var for fleire år siden. Serleg dei siste 2 åra så har det skjedd enormt mykje, serleg på skrivebordsfronten, men også i grunnsystemet. (2.6.x, udev, gcc4, oppdatert glibc, osv.) Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 vet at freebsd er unix men de er nesten de samme . å freeBSD er bånn solidt . har du ikke andre ting en å påpeke slike små feil oss folk mr.Elendig? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 FreeBSD er sikkert flott det, men hvorfor gidde? Linux er også bånn solid, for en bruker er BSD/Solaris etc. omtrent identisk med Linux, men har større mangler på driverfronten, i tillegg til at du for å få kjørt mye annet enn de vanligste FOSS-programmene (f.eks. Java) må ty til et Linux-emulatorlag. Som sikkert fungerer flott det, men det gjør da også for det meste Wine... Personlig ser jeg ingen interesse for BSD. Solaris virker mer interessant pga. skalerbarhet og DTrace, men etter min erfaring med terminalservere (selv under lav last) så er tilnavnet "Slowlaris" ytterst fortjent. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 de er jo opptil deg de . solaris er jo ikke trekt . Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Jeg har prøvd ubuntu på den også... Ubuntu fryser bare midt i inntalasjonen av noen pakker. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (Open)SuSe har generellt god laptopstøtte. Du kan også prøve Fedora. Personlig begynner jeg å mistenke at noe er galt fysisk med maskina. Men et spørsmål til paroa: Dersom du skal installere 3 forskjellige pc'r - kan du ikke bytte om? Det der er unormalt mye trøbbel. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Kan nevne at resten av klassene har samme problemer, ingen har fått opp gui grensesnitt på noen distroer bortsett fra knoppix. Fedora har vi bare på dvd å det er ikke dvd leser på datamaskinen så vi får slenge inn en stasjonær pc istede, det er jo ikke noe vits å bruke all tiden på å innstalere linux når jeg også skal lage en presentasjon og skrive dokumentasjon... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Fedora finnes da virkelig på CD'r: http://torrent.fedoraproject.org/torrents/...ry-i386.torrent Forøvrig - hva med å spørre lærer? Lenke til kommentar
glad Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Ja det ville vært gøy med en sånn oppgave på ungdommskolen, hehe jeg anbefaler deg og prøve archlinux kan hentes på http://archlinux.org funker utrolig bra.. kastet windows på grunn av arch jeg.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Dette er ikke ungdomsskolen, det er vgs ikt-drift. Jeg skal ikke si så veldig mye, men de folka som har gått der jeg har vært borti har stort sett lært å bli ufattelig effektive på CS, og lite annet. I allefall når man tar i betraktning at de har vært der 2-3 år... Lenke til kommentar
glad Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 vet det da, sa bare at det hadde vært gøy og ha en slik oppgave istede for all den ubrukelige krlen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå