Gå til innhold

Hvordan ta slike bilder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sikker på om det er filter som er brukt, siden enkelte objektiv kan gi gjennskinn som dette.

Men filter finnes. De heter Star-filter og fåes enten som 4, 6 eller 8 punkts stjerne (antall stråler de danner ut i fra et lyspunkt)

http://www.tiffen.com/star_filters.htm

Det er veldig '80-talls' spør du meg og du har lite eller ingen mulighet til å reversere effekten, så tenk deg om før du setter noe sånt på objektivet.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er objektivet som gjør det, det er mange objektiver som har den effekten når man blender de ned og det er utbrente lyspunkter.

6853814[/snapback]

Jepp, mitt tips er at det enkelt og greit er blendet ned til F11 eller mer. Da får i hvert fall jeg denne effekten med mine objektiver.

Lenke til kommentar

Når det gjelder sånne bilder så er det noe av det viktigste å være på rett sted, på rett tid og med stativ.

Hvis man har tatt mange sånne bilder før så blir man god til å gjette hvilke instillinger man skal bruke. Hvis ikke så kan man bruke blenderprioritet og blender ned minst to verdier også sjekke resultatet. Det er ganske viktig å lære seg å bruke histogrammet siden LCD skjermen ofte kan være misvisende på mørke bilder, spesielt når man ser på skjermen når det er mørkt.

Hvis lukkerprioritet ikke ga perfekt resultat så korrigerer man lukkertiden som kameraet valgte og bruker manuelle instillinger.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

"Poor man's DRI", som en alltid kan ty til, er å justere en kopi av bldet, og legge oppå. Det kan bedre himmeltoner, løfte skyggepartier osv. Den vanligste bruken til vanlig er jo å ta to bilder med ulike eksponeringstider for å få (f.eks) både himmelen og forgrunnen bra framstilt. Jo vanskeligere motiv/lyssetting, desto flere ulike eksponeringer kan trenges, 7 trenger tydeligvis ikke være for mange, men som fotografen kommenterer i diskusjonen, det kan være nyttig med fjernkontroll, for vibrasjoner kan være fullstendig ødeleggende.

Nå har ikke D70s, som er brukt, spesielt bra dynamisk omfang (forenkla sagt "langt spenn fra mørkest til lysest"). Muligens kan en få til det samme med færre eksponeringer hvis det dynamiske omfanget til kameraet er bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...