crusoe Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hvordan ta slike bilder som vist under (lys som stråler ut)? Er det et filter (hva slags)? Kilde: http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/4415/display/6369783 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Ikke sikker på om det er filter som er brukt, siden enkelte objektiv kan gi gjennskinn som dette. Men filter finnes. De heter Star-filter og fåes enten som 4, 6 eller 8 punkts stjerne (antall stråler de danner ut i fra et lyspunkt) http://www.tiffen.com/star_filters.htm Det er veldig '80-talls' spør du meg og du har lite eller ingen mulighet til å reversere effekten, så tenk deg om før du setter noe sånt på objektivet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg tror det er objektivet som gjør det, det er mange objektiver som har den effekten når man blender de ned og det er utbrente lyspunkter. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg tror det er objektivet som gjør det, det er mange objektiver som har den effekten når man blender de ned og det er utbrente lyspunkter. 6853814[/snapback] Jepp, mitt tips er at det enkelt og greit er blendet ned til F11 eller mer. Da får i hvert fall jeg denne effekten med mine objektiver. Lenke til kommentar
Pim Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Les under bildet (trykk på linken): D70s Sigma 24-70mm 2.8 Blende 13 PIMPIM Endret 13. september 2006 av Pim Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Tror man også må ha en god del erfaring om både fotografering og etterarbeid hvis man skal ta slike bilder. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Vel. Jeg tror det holder med et ok stativ og grunleggende kunnskaper rundt etterbehandling. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Når det gjelder sånne bilder så er det noe av det viktigste å være på rett sted, på rett tid og med stativ. Hvis man har tatt mange sånne bilder før så blir man god til å gjette hvilke instillinger man skal bruke. Hvis ikke så kan man bruke blenderprioritet og blender ned minst to verdier også sjekke resultatet. Det er ganske viktig å lære seg å bruke histogrammet siden LCD skjermen ofte kan være misvisende på mørke bilder, spesielt når man ser på skjermen når det er mørkt. Hvis lukkerprioritet ikke ga perfekt resultat så korrigerer man lukkertiden som kameraet valgte og bruker manuelle instillinger. Endret 13. september 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
L.Arve Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Bildet det blir linket til i første post er ett DRI (dynamic range increase) bilde som er satt sammen av 7 forskjellige eksponeringer. Endret 14. september 2006 av L.Arve Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 "Poor man's DRI", som en alltid kan ty til, er å justere en kopi av bldet, og legge oppå. Det kan bedre himmeltoner, løfte skyggepartier osv. Den vanligste bruken til vanlig er jo å ta to bilder med ulike eksponeringstider for å få (f.eks) både himmelen og forgrunnen bra framstilt. Jo vanskeligere motiv/lyssetting, desto flere ulike eksponeringer kan trenges, 7 trenger tydeligvis ikke være for mange, men som fotografen kommenterer i diskusjonen, det kan være nyttig med fjernkontroll, for vibrasjoner kan være fullstendig ødeleggende. Nå har ikke D70s, som er brukt, spesielt bra dynamisk omfang (forenkla sagt "langt spenn fra mørkest til lysest"). Muligens kan en få til det samme med færre eksponeringer hvis det dynamiske omfanget til kameraet er bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå