..Bjørnar.. Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Har en bærbar pc med et relativt dårlig grafikkort (64MB). Er det mulig for meg å "låne" grafikkortet minne fra pcen? Kortet er av typen ATi mobility radeon X700 PCIexpress. Hvordan går jeg eventuelt fram for å gjøre dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Ja, det er to metoder å låne systemminne på: 1. Sette "apperture size" til mer enn 64MB eller 2. Slå på "HyperMemory". Den siste metoden vet jeg ikke om kortet ditt støtter eller hvordan det gjøres, men det skal fungere på en del ganske nye ATI-kort. Ingen av disse metodene gir noe særlig ytelsemessig gevinst, men de kan i hvertfall gjøre det mulig å kjøre programmer og spill som krever f.eks 128MB grafikkminne. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Ja, det er to metoder å låne systemminne på: 1. Sette "apperture size" til mer enn 64MB eller 6853587[/snapback] Og det gjør jeg ca hvordan? Har ikke peil som du skjønner.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Du kan stille det i bios. Jeg vet ikke hvordan du kommer inn i bios på din PC men det er sansynligvis å trykke F1, F2, F10 eller lignende like etter at du har skrudd på PCen og før windows-logoen kommer til syne. Det er bare å bla litt i menyene til du finner det. Hvis du ikke finner det så har du ikke det valget i biosen din. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Nå har jeg "overclocka" kortet mitt. Det var på 358 mhz CPU og 330 mhz RAM. Prøvde meg litt fram på begge, og maks guffe var 452,25 mhs CPU og 411,75 mhz RAM. Alt over dette gir instant freeze og utkobling av skjermkortet fra maskinens side, etterfulgt av reset av skjermkortet. Virker som en slags sikkerhets-sak. Er det sunt for pcen min å kjøre dette oppsettet? Virker jo som at pcen sier ifra når det blir for drøyt, kan jeg stole på at den kobler ut før det skjærer seg? Fant ingen "apperture size" btw, ser ut til at jeg er stuck med mine 64 MB. Er det mulig å bytte skjermkort i bærbare pcer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Det er ikke anbefalt av produsenten og ingen garanti for at overklokking går bra. Dersom det skjærer seg så er man selv ansvarlig. Men det er heldigvis skjeldent jeg hører om noen som ødelegger maskinvare på grunn av overklokking så det kan virke som PCene ofte stopper selv før det er for sent. Det er normalt ikke mulig å bytte skjermkort i bærbare, men det finnes unntak. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Er det sånn generelt noe å hente på slik "OC" da? Snakker jo 26 % økning på CPU og nesten 25 % på RAM i mitt tilfelle. Laster ned 3dmark nå, men er det likely to belive at jeg har noe økning i effekt? Hva bør jeg eventuelt teste? PS. Nå spretter det fram svarte og rosa prikker på skjermen min.. Neppe et godt tegn.. EDIT Prikkene er borte. Memo til meg; Go easy on the RAM mhz.. Endret 13. september 2006 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hva bør jeg eventuelt teste?6853818[/snapback] Test de spillene og programmene du bruker mest. Det er de som er mest relevant for deg. Noen spill har innebygget benchmark mens andre må du bruke FRAPS for å måle med. Prikker på skjermen er ikke noe godt tegn nei. Som regel er det GPU'en som har enkelte pipelines som ikke klarer å henge med på den hastigehten. Da vil de gi prikker i et regelmessig mønster på skjermen. Hvis det er skjermkortminnt som ikke henger med så kan det bli feil i teksturene hvor som helst på skjermen. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Se her ja! Dete hjalp jo en hel masse! Veldig i overkant til og med.. BF2 har aldri kjørt så pent før. Men så fyrte jeg opp CS:CZ og deretter klassikeren Unreal Tournament, men disse er jo blitt "ubrukelige". Det går jo svinefort.. Er det noen måte å "tøyle" kortet på? For jeg antar det er endringene jeg har gjort som gjør det, spilte CS for 2 timer siden, og da gikk alt som det skulle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå