Gå til innhold

Akseptabel tid på reperasjon, hva er det?

mrmattis

Anbefalte innlegg

Litt av problemet ligger i at både produsent og forhandler vil ha både i pose og sekk.

På den ene side hevder selger/produsentside at reklamasjonsfristen på mobiltelefoner er to år, dvs. at en mobil ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

På den annen side hevder de at det _ikke_ er vesentlig kontraktsbrudd når en mobil ved to anledninger er inne til reparasjon i totalt over to måneder, dvs. nærmere 10% av mobiltelefonens totale levetid ifølge produsent. Dersom man skal akseptere at mobiltelefoner er varer som ikke holder lenge, må produsentene ta konsekvensen av det og akseptere at kjøper hever innen _svært_ kort tid når han må gå uten.

6907083[/snapback]

Det var faktisk noe å tenke på... :hmm:

Men produsentene (og reparatørene) vil sikkert hevde at 90% er myyye. Det er tiden du har igjen med telefonen. Da burde man jo slippe med 90% av prisen også...

Dessuten hadde det jo vært for galt å ha en ekstra reparatør innom i travle tider. Slikt koster jo penger! Da er det bedre å ta av kundens tid. :( Skal kjøpe meg ny mobil snart, og hvis den blir borte mer enn to-tre uker i løpet av det første året, i hvert fall det første halve, lar jeg gjerne saken min bli den første i rettsapparatet. Det gjelder hvis de prøver å gi meg en simpel liten dritttelefon som lånetelefon istedenfor den smartphonen jeg leverer inn også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt av problemet ligger i at både produsent og forhandler vil ha både i pose og sekk.

På den ene side hevder selger/produsentside at reklamasjonsfristen på mobiltelefoner er to år, dvs. at en mobil ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

På den annen side hevder de at det _ikke_ er vesentlig kontraktsbrudd når en mobil ved to anledninger er inne til reparasjon i totalt over to måneder, dvs. nærmere 10% av mobiltelefonens totale levetid ifølge produsent. Dersom man skal akseptere at mobiltelefoner er varer som ikke holder lenge, må produsentene ta konsekvensen av det og akseptere at kjøper hever innen _svært_ kort tid når han må gå uten.

6907083[/snapback]

Det var faktisk noe å tenke på... :hmm:

Men produsentene (og reparatørene) vil sikkert hevde at 90% er myyye. Det er tiden du har igjen med telefonen. Da burde man jo slippe med 90% av prisen også...

Dessuten hadde det jo vært for galt å ha en ekstra reparatør innom i travle tider. Slikt koster jo penger! Da er det bedre å ta av kundens tid. :( Skal kjøpe meg ny mobil snart, og hvis den blir borte mer enn to-tre uker i løpet av det første året, i hvert fall det første halve, lar jeg gjerne saken min bli den første i rettsapparatet. Det gjelder hvis de prøver å gi meg en simpel liten dritttelefon som lånetelefon istedenfor den smartphonen jeg leverer inn også...

6909633[/snapback]

Hehe, dem fleste verksteder.. IALLEFALL dem største og mest seriøste, har tat inn MANGE flere reparatører i disse sommer "månedene", da dem veit at "trykket" er mye større da.. :cool:

Men det hjelper lite å øke staben med 25%, hvis det viser seg som det har gjort. at dette har vært en spessiell sommer, der service antallet har økt med godt over 1/3 osv.. :(

Det jeg prøvde å få fram, å komme til i mitt forgje innleg, var at det kan ikke være "urimelig" lang tid, hvis det er nomal tid.. ;) (Dvs. Hvis en reperasjon normalt tar 4 uker på den modelen, så kan ikke 4 uker ver å sett på som urimelig lenge.. :dontgetit: )

Etter min mening, så er det rett å slett så enkelt. :whistle:

Skulle det vise set at normal tid, blir alt for lenge.. Så er det etter min mening en sak for forbrukerrådet/myndighetene å se på, for å forandre loven, osv.. Fremfor en kunde å komme å kreve å heve kjøpet..

(De fleste folk, vet også at en reperasjon normalt tar lengre tid i disse sommer månedene, enn ellers.. Samme som at dem fleste vet at det er mere trafikk kaos i rush tiden, enn ellers.. osv.. "Sånn satt på spissen.. :blush: ")

For igjen etter min mening, så er begrepet "urimelig" noe som står i forholdt til "normalt".. dvs. at "Urimelig" lang tid, må være lengre en "normal" tid, osv..

(Hehe, ja.. trur e fikk det rett der til slutt.. :thumbup: )

Ps. Å det er desuten ikke bare bare for et verksted å øke bemanningen med 25% de få sommermånedene med ekstra trykk, for så å sparke dem etterpå.. Hvem utlærte fagfolk gidder vel å jobbe i en slik jobb for bare 3 måneder i året? ;)

Videre så kan så klart butikken "enkelt" skifte verksted, men det hjelper svært lite da dette går igjen i hele bransjen, å ikke bare et "røtent" værksted som skiller seg ut..

Edit: Typo, Dialekt og Ps..

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Men helst vil selger og produsent ha kjøpers penger uten å måtte levere den varen de lover. Dette er selvsagt et karikaturbilde, men jeg får tidvis det inntrykket når jeg leser innlegg her på forumet.

6907083[/snapback]

Og det inntrykket der stemmer ganske bra også vil jeg si.

Har et lite prosjekt med Elkjøp Skien der jeg har levert inn min Nokia 6230i for femte gang for to uker siden. Femte gang der noen av symptomene har gått igjen og igjen.

Siste to reperasjonene har begge tatt over en måned hver, eneste de skylder på er verkstedet etc.

Nå siste gangen leverte jeg telefonen min samme dag som jeg hentet den fra service med samme feil som den hadde når jeg leverte den inn igjen.

Spurte da litt forsiktig om jeg ikke kunne heve kjøpet, event. få en ny telefon eller om de hadde noe såkalt b- vare som jeg kunne få. Jeg fikk konstant nei og de hevdet at det var opp til verkstedet om de ville gi meg ny, swap eller pengene tilbake.

Som sagt har dette utviklet seg til en undersøkelse for meg for å kunne finne ut hvor mange ganger og hvor lenge den må være på verksted før jeg som kunde får tilbud om en annen løsning enn reperasjon og lange verksted køer.

Lenke til kommentar
....

6907083[/snapback]

Har et lite prosjekt med Elkjøp Skien der jeg har levert inn min Nokia 6230i for femte gang for to uker siden. Femte gang der noen av symptomene har gått igjen og igjen.

Siste to reperasjonene har begge tatt over en måned hver, eneste de skylder på er verkstedet etc.

Nå siste gangen leverte jeg telefonen min samme dag som jeg hentet den fra service med samme feil som den hadde når jeg leverte den inn igjen.

Spurte da litt forsiktig om jeg ikke kunne heve kjøpet, event. få en ny telefon eller om de hadde noe såkalt b- vare som jeg kunne få. Jeg fikk konstant nei og de hevdet at det var opp til verkstedet om de ville gi meg ny, swap eller pengene tilbake.

Som sagt har dette utviklet seg til en undersøkelse for meg for å kunne finne ut hvor mange ganger og hvor lenge den må være på verksted før jeg som kunde får tilbud om en annen løsning enn reperasjon og lange verksted køer.

6917056[/snapback]

Inne for femte gang? Å nå me samme feil som sist? der tidligere feiler også går igjen?

Hvis så, så er det IALLEFALL bare å få elkjøp til å ta en samtale til Nokia, å be om en reklamasjon, så får du iallefall en ny "swap" enhet.. :)

Å hvis dem smisker litt, så er det altids muligheter for en ny salgspakke, som igjen vil si at det ikke er noe problem for elkjøp å eventuelt butte til en annen model osv.. :cool:

Hvis dem ikke vil gjøre det, så be om nret til Nokia selv, så kan du snakke med dem selv, så bli det vel en ordning da å. :)

Tok selv en TLF til Nokia CC i dag, der jeg "fikset" en ny komplett 6233 salgs pakke til en kunde, som "erstatning" for hans 6280 mobil, som skull inn på service nå for andre gang. :dontgetit:

Edit: Typos og dialekt..

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
....

6907083[/snapback]

6917056[/snapback]

Inne for femte gang? Å nå me samme feil som sist? der tidligere feiler også går igjen?

Hvis så, så er det IALLEFALL bare å få elkjøp til å ta en samtale til Nokia, å be om en reklamasjon, så får du iallefall en ny "swap" enhet.. :)

Å hvis dem smisker litt, så er det altids muligheter for en ny salgspakke, som igjen vil si at det ikke er noe problem for elkjøp å eventuelt butte til en annen model osv.. :cool:

Hvis dem ikke vil gjøre det, så be om nret til Nokia selv, så kan du snakke med dem selv, så bli det vel en ordning da å. :-)

Tok selv en TLF til Nokia CC i dag, der jeg "fikset" en ny komplett 6233 salgs pakke til en kunde, som "erstatning" for hans 6280 mobil, som skul inn på service nå for andre gang. :dontgetit:

6919331[/snapback]

tingen er at KVTL vil se hvor lenge de er sta før han må foreta seg noe selv. Mitt inntrykk av historien er at dte vil ta sin tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...