Gå til innhold

Akseptabel tid på reperasjon, hva er det?

mrmattis

Anbefalte innlegg

Kostnadene ved reparasjon av mobil kommer fort opp i en tusenlapp i enkelte tilfellervil jeg tro. Telefonen går f.eks. Troms->servicesenter i Oslo->Tyskland->Oslo->Troms, og alle steder skal mennesker bruke tid på den. Hadde vært interressant å se ett regnestykke på dette. Har vanskelig for å tro at det er mange ganger dyrere å levere ut ny tlf.

6864612[/snapback]

Det er kostnaden for forhandler som er det essensielle her. Og det koster forhandler kroner 0,- for en service. Annet enn den tiden en ansatt hos forhandler bruker på å sende telefonen til verkstedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, lurte litt på det nemlig =)

Men da har jeg litt problemer med hvorfor forhandleren i den berømmelige skosaken skulle betale reparasjon? Skulle gjerne satt meg bedre inn i reglene/avtalene mellom forhandler og produsent, og hvorfor produsentens utgifter ikke skulle telle med. Det er jo de som må ut med ny telefon v omlevering.

Lenke til kommentar
Men hvis man får ny telefon er det produsenten som får ekstrakostnaden, er det ikke?

6867710[/snapback]

KUN hvis produsenten går med på å gi ny telefon til kunde.

Og det gjør de bare dersom det er snakk om 3. gangs samme feil på produkt (når forbruker uansett har krav på heving...), og dersom produktet har vært på service LEEENGE.

Ikke dersom forbruker krever omlevering ved 1. gangs reparasjon.

Omlevering er og blir en vesentlig kostnad for butikk i forhold til reparasjon, da reparasjon dekkes av verksted/produsent, mens omlevering IKKE dekkes av produsent og butikken får da en reparert bvare som kanskje itlogmed er utgått, og atpåtil brukt lenge...den kan maks selges for 500,- igjen..og det blir et vesentlig tap for butikken :).

Lenke til kommentar
Omlevering er og blir en vesentlig kostnad for butikk i forhold til reparasjon, da reparasjon dekkes av verksted/produsent, mens omlevering IKKE dekkes av produsent og butikken får da en reparert bvare som kanskje itlogmed er utgått, og atpåtil brukt lenge...den kan maks selges for 500,- igjen..og det blir et vesentlig tap for butikken :).

6867739[/snapback]

Komplett selger B-vare N6280 for samme pris som elprice.no selger nye... Og det verste er at de faktisk får solgt dem. (De påstår det ihvertfall). Det er en del som kjøper b-vare, og tror ikke det er så vanskelig å få solgt en reparajonsmobil uten å gå med tap

Lenke til kommentar
Komplett selger B-vare N6280 for samme pris som elprice.no selger nye... Og det verste er at de faktisk får solgt dem. (De påstår det ihvertfall). Det er en del som kjøper b-vare, og tror ikke det er så vanskelig å få solgt en reparajonsmobil uten å gå med tap

6867773[/snapback]

Fatter ikke at noen får solgt 6280 om dagen. Makan til feil på telefon skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

6867739[/snapback]

6867773[/snapback]

Komplett.no sine demovarer er varer som er returnert på angreretten..IKKE varer som er brukt i trekvart år, for så å bli reparert, mens kunde får ny vare. Om man selger en slik vare til priser som komplett gjør med sine demovarer da bedriver man lureri :).

Lenke til kommentar
Komplett.no sine demovarer er varer som er returnert på angreretten..IKKE varer som er brukt i trekvart år, for så å bli reparert, mens kunde får ny vare. Om man selger en slik vare til priser som komplett gjør med sine demovarer da bedriver man lureri :).

6867973[/snapback]

Lureru? Du skulle sett prisne de tar for 6280 som ikke er demovare :!: 1k dyrere enn elprice...

Det står "Varen er demobrukt/ Erstatning fra leverandør." Men det sier meg egentlig ikke så mye. Synes ikke det høres ut som angrefrist da... men ikke vet jeg

Lenke til kommentar
Har min 6280 inne på service for 2 dre gang med de fleste kjente symptomer.

Det er i dag 5 uker og 1 dag siden telefonen ble levert inn til rep. Jeg har kontaktet verkstedet 2 ganger (serviceinfo), den siste gangen i går. Fikk da til svar at mobilen min var sendt til Tyskland, da de ikke klarte å fikse i Norge, men kunne ikke si når jeg kunne få den tilbake.

Mener selv at over 5 uker er urimelig lang tid!

Mener dere at jeg kan heve kjøpet mitt?

6863350[/snapback]

beste anbefaling;

ring nokia reklamsjoner og spørr dem om swap, eller krev heving for urimelig tid.

(med forbehold osv)

6863881[/snapback]

nokia 6280 kan du få swap på etter én service, ikke to. dra inn til butikken og be dem kontakte nokia cc, så fikser de en ny telefon til deg i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat opplevd noe lignende.

Jeg leverte min w810i til reparasjon en måned etter at jeg kjøpte den. Jeg fikk telefonen tilbake etter 19 dager. Telefonen virket da i 20 timer og jeg måtte levere den inn på nytt. Etter at mobilen da hadde vært på vreksted i en uke fikk jeg beskjed om at det kom til å ta i overkant av 4 uker før jeg fikk tilbeke telefonen.

Uken etterpå gikk jeg til butikken hvor jeg kjøpte telefonen og sa at dette var helt uakseptabelt for meg og jeg sa at jeg enten ønsket en ny telefon eller å få hevet kjøpet. De måtte ta en telefon til Sony Ericsson og dagen etterpå fikk jeg en helt ny telefon i butikken :)

Lenke til kommentar
Ta kontakt med de. Dette hørtes ut som en firmware feil, som vanligvis løses på kort tid.

6854279[/snapback]

Vanligvis løses på kort tid? Om selve reperasjonen tar 5 min, eller 5 dager, så må den fremdeles ligge i kø, å vente på sin tur.. :dontgetit:

(Da dem oftes blir reparert etter den rekefølgen dem kommer inn.. Iallfall innenfor samme model/type..)

Lenke til kommentar

6867773[/snapback]

Fatter ikke at noen får solgt 6280 om dagen. Makan til feil på telefon skal man lete lenge etter.

6867815[/snapback]

Etter det jeg har forstått, dvs. etter samtaler med forskjellige butikker, så er det særlig de Telenor forhandlerne som har problemer med N-6280..

(Da ingen av de 3 netcom forhandlerne som jeg snakket med, hadde hatt noen "særlig" problemer med dem i forholdt til andre modeler, mens visse Telenor forhandlera, snakket om så mye som 70% av alle telefoner som kom tilbakke :thumbdown: )

Ps. Må påentere at dette er bare på grunlag av ca 10 butikker, å ikke mere omfattende enn som så.. :whistle:

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Hehehehe.

Avhjelp skal skje innen rimelig tid som det sies. Dette regnes som 1 måned fra de mottok telefonen.

Jeg hadde sendt et hevingskrav med henvisning til forbrukerkjøpslovens paragrafer om avhjelp, med grunnlag i at det ikke har skjedd innen rimelig tid.

Du krever pengene overført til konto XXX, innen 10 dager fra brevsendingsdato.

Send brev - IKKE mail.

Og om de plutselig skulle finne på å sende deg telefonen, nekt å ta den i mot, stå på hevingskravet ditt.

6860013[/snapback]

Hvem er det som sier at over 1 måned, er urimelig lang tid? :hmm:

(Å er det virkelig rimelig å forlange at en mobil skall bruke under en måned på verksted, i den hektiske sommer tiden som har vært? :ermm:

Med både mye større pågang av reperasjoner en vanlig +ferieavvikling, osv..)

La oss regne litt på det.. :)

En kunde i Tromsø har kjøpt en mobil på nettet, som han skall reparere, å sener denne til "butikken" via vanlig post.

post derifra, tar ca. 2 dager, +2 dager tilbakke.. Dvs. 4 dager tesammen..

(Å det er hvis kunden leverte den slik at den ble med dagens post..)

Så lenge "butikken" ikke her et "lokalt" verksted i nærheten, så må dem igjen sende den videre til et "hoved verksted".

Så lenge vi ikke snakket om en stor "butikk", så sender dem nok ikke mobiler til verksteder, oftere enn ca. hver tredje dag.

Her dreier det seg nok om Dør til dør, post over natta, så her kommer den fram på en dag, +en deg tilbakke, dvs. 5 dager tilsammenm, +dem 4 tidligere dagene, som gir en total tid så langt på 8 virkedager.

(Går man da ut i fra at disse dagene, strekker seg over to helger, så er man plutselig oppe i 12 dagen.. Å det er bare for tiden utenom verkstedet..)

Regner man da videre, så vil dette gi verksteder 18 dager på å reparere mobilen.. (30-12) Trekker man av to helger, så sitter man igjen med 14 virkedager.. (Å da må man bli ferdig soppas tidlig på den siste dagen, at mobilen når dagens post. +At måneden ikka kan inneholde noen ekstra hellig eller fri dager..)

Jeg skall være enig med deg, i at dette ikke er holdbart over lengre tid, men i visse pågangstider osv. så er det bare slik det er. :(

(Å ikke urimelig lang tid, da det for det oftes er slik hvert år, på denne tiden.. For å ikke snakke om at det er slik med alle, å ikke bare akkurat med den ene butikke osv.. Som igjen vil si, "normalt" på denne tiden, å ikke noe "Unormalt" med akkurat denne reperasjonen.. Iallefall ikke nok til å kreve heving av kjøpet, ved første gangs rep..)

Jeg vet foreksempel at på et av hovedverkstedene i Norge, så har dem i september nesten hatt i snitt 3 uker kø på visse nokia modeler. Noe som er over 14 virkedager, å igjen etter din mening "urimelig" tid, og hevings grunn.

Tar man da med at dette verkstedet gjennspeiler tilstanden på dem resterende verkstedene, så kan 1 måned umulig være "urimelig" tid, og hevings grunn.. Da så å si 1/2 av alle som sente inn en Nokia tlf på service, kunne kreve å heve kjøpet.. :cry:

Ps. Nå har vi gått ut i fra en normal reperasjon her.. Tar vi med at verkstedet kan være tom for visse nødvendige deler, som det går en uke eller mere å bestille.. Eller som i denne saken, at mobilen må sendes til et "større" verksted for å repareres, så blir det plutselig MYE mindre tid verkstedet får til å se på den.. noe som igjen gjør tiden mye mindre "urimelig", hvis dette var tilfellet. :dontgetit:

PS2: Påpeker at jeg i hovedsak er uenig i at alt over en måned er hevings grunn. :nei: (Da jeg dels er enig i at en reperasjons normalt bør kunne gjøres under en måned.. Men igjen, akkurat nå, er vi i en spesiell tid for verkstedene med ekstra mye pågang, å slutten av ferie avviklingen osv.. :dontgetit: )

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
*snipp*

6905826[/snapback]

du må spøke med meg. Det du i praksis sier er at det er kundes problem at verkstedene:

- ikke etter år på år forutser problemet med mange telefoner. Som du så fint sier skjer det hvert år. Hvorfor ser ingen det og gjør noe med det fremfor å laste det på kunden?

- kunde skal ikke lide fordi selger ikke kan avhjelpe innen rimelig tid. Slå deg til ro med at alastor sin mening er meget liberal fremfor min egen og forbrukerrådet sin. På en ny mobil er ikke mer enn 2 uker holdbart for min del.

- verkstedene sitt del problem er IKKE under noen omstendighet kunden sitt problem. Forhandler velger sine egne leverandører, og det er ikke kunden som skal lide for dette.

og sist; hvilket logistikksystem butikken har er ei heller kunde sitt problem.

Lenke til kommentar

- kunde skal ikke lide fordi selger ikke kan avhjelpe innen rimelig tid. Slå deg til ro med at alastor sin mening er meget liberal fremfor min egen og forbrukerrådet sin. På en ny mobil er ikke mer enn 2 uker holdbart for min del.

Nå har alltid en sak to sider. Du står selvølgelig i din fulle rett til å mene at 2 uker er uholdbart lenge å vente. Men for noen som står på andre siden av disken og ser at det faktisk er årsaker som gjør at det tar så lang tid er det lett å se at dette ikke er lang tid å vente! Jeg skulle forstått det bedre hvis det var fotprotesen din du ventet på ;)

En annen ting som ofte missforstås er forbrukerrådet sin rolle i det hele. Forbrukerrådet kan i utgangspunktet si hva de vil, men så lenge de ikke er en lovgivende makt i Norge blir det kun en veiledende etat for forbruker. Det er til syvende og sist rettsaparatet som avgjør hva som er riktig i en tvistesak. Og per dags dato har ikke rettsapparatet behandlet en sak som dette så vidt jeg vet!

- verkstedene sitt del problem er IKKE under noen omstendighet kunden sitt problem. Forhandler velger sine egne leverandører, og det er ikke kunden som skal lide for dette.

Det er forsåvidt sant. I en perfekt verden skulle du slippe å forholde deg til at det er andre personer i verden som også må sende sine telefoner på service. Men så lenge faktum er at det av og til blir topper for verkstedene går dette ut over kundene.

og sist; hvilket logistikksystem butikken har er ei heller kunde sitt problem.

6906414[/snapback]

Helt sant dette også. Men de aller fleste forhandlere gjør nok sitt beste for at kunden skal bli fornøyd. Også med valg av logistikksystem ;)

Lenke til kommentar

*snipp*

6906816[/snapback]

tja, må poengtere noe.

Synet til forbrukerrådet hentes ofte fra saker som er behandlet i FTU o.l. Det er beskjedene jeg får når jeg har klager inne. Da setter saksbehandler seg inn i tidligere relevante saker.

FTU har svart meg på dette før, men svaret var heller dårlig for denne saken. Det har vært behandlet slike saker, men det ville kreve en del tid for å se mønsteret i de sakene, dermed fikk jeg ikke noe klart svar. De antydet at alder,rpis,kundes behov o.l. ville spille en del rolle.

Om verkstedene i Norge rammes av plutselig strømstans o.l. så er det en uforutsett hendelse, men det jeg reagerte på var unskyldning om sommertid. Her er det ikke lenger en uforutsett hendelse, men en statistisk overhengde sannsynlig hendelse som de med all mulig forutsetning kunne ha forutse om jeg tar Cyberman sine ord 100%.

Greit at verkstedene får problemer, men jeg har min del av forhandlere som overlater grovarbeidet til meg, og jeg har lite til overs for unskyldninger om topper hos verksteder og logistikksystemer. Mange forhandlere ser helst at de bruker mest tid på salg og minst på reklamasjon. Er du litt for sta og ikke går med på at forhandler ikke liker deg, så blir det verre.

med logistikksystem mente jeg at MPX feks kunne sende en frankert bedriftspakke dør til dør til kunden slik at telefonen gikk rett til arvato, fremfor fra tromsø til sandefjord til oslo og samme vei tilbake.

Det er tidsparende, pengesparende og arbeidskraftsparende. Noe motargument?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Litt av problemet ligger i at både produsent og forhandler vil ha både i pose og sekk.

På den ene side hevder selger/produsentside at reklamasjonsfristen på mobiltelefoner er to år, dvs. at en mobil ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

På den annen side hevder de at det _ikke_ er vesentlig kontraktsbrudd når en mobil ved to anledninger er inne til reparasjon i totalt over to måneder, dvs. nærmere 10% av mobiltelefonens totale levetid ifølge produsent. Dersom man skal akseptere at mobiltelefoner er varer som ikke holder lenge, må produsentene ta konsekvensen av det og akseptere at kjøper hever innen _svært_ kort tid når han må gå uten.

Men helst vil selger og produsent ha kjøpers penger uten å måtte levere den varen de lover. Dette er selvsagt et karikaturbilde, men jeg får tidvis det inntrykket når jeg leser innlegg her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...