Gå til innhold

Hvilket multimeter skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid fått noen hinsides dårlige software-målinger på PSUen min. F.eks +12V ligger på 10,8V, osv. LANGT utenfor spesifikasjonene med andre ord.

Nå tenkte jeg å skaffe et multimeter for å få bekreftet eller avkreftet om dette stemmer eller ikke. Har sett litt på Clas'en, og der var jo en drøss potensielle. Men så fant jeg denne - og til en knapp femtilapp passer den perfekt siden jeg sansynligvis kommer til å bruke den én gang :)

..men er den "god" nok? Det står "DC voltage 0-10/50/250/1000V" - betyr dette at den ikke kan måle 12V? Samtlige på Clas'en kan jo måle alt mellom 0 og 4-5-600V, så jeg lurer litt nå..

Noen tips?

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loomy: Jeg er helt enig med deg om at du ikke bør stole på softwarebasserte måleprogrammer før du har kontrollert de mot et multimeter. (Selv om 10,8 volt på 12 volten er faktisk akkurat på grensa i forhold til spesifikasjonene 12V - 10% = 10,8V)

Riktig som larschroe sier om at billige multimetre ofte har litt større unøyaktighet, men de er nøyaktige nok til det du skal bruke de til. Skal man ha større nøyaktighet må man MYE opp i pris. De som koster 400-500 kroner er like unøyaktige som de til 100 kroner. Eneste forskjellen er at de dyrere har flere funksjoner.

Jeg ville likevel valgt å gå får et digitalt intrument fremfor et analogt. Selv om det ikke nødvendigvis er mer nøyaktig, eliminerer du avlesningsfeil / letter avlesning. Kan anbefale et billig som selges hos Elfa til en 100-lapp:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=9213.htm

Har bl.a. dette selv.

Et alternativ som helt sikkert gjør samme nytten kan være et fra Biltema til 90 kr:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81483

space

Endret av space17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...