Loomy Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Har i lengre tid fått noen hinsides dårlige software-målinger på PSUen min. F.eks +12V ligger på 10,8V, osv. LANGT utenfor spesifikasjonene med andre ord. Nå tenkte jeg å skaffe et multimeter for å få bekreftet eller avkreftet om dette stemmer eller ikke. Har sett litt på Clas'en, og der var jo en drøss potensielle. Men så fant jeg denne - og til en knapp femtilapp passer den perfekt siden jeg sansynligvis kommer til å bruke den én gang ..men er den "god" nok? Det står "DC voltage 0-10/50/250/1000V" - betyr dette at den ikke kan måle 12V? Samtlige på Clas'en kan jo måle alt mellom 0 og 4-5-600V, så jeg lurer litt nå.. Noen tips? Endret 12. september 2006 av Loomy Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 "DC voltage 0-10/50/250/1000V" - betyr dette at den ikke kan måle 12V?Joda den kan måle 12V, du må bare velge måleområdet 0-50V. Den har 4 måleområder: - 0-10V - 0-50V - 0-250V - 0-1000V Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 De billige multimeterne har ofte litt unøyaktighet. Derfor lønner det seg å legge litt penger i det. Men hvis du bare sjal bruke det en gang hadde det kanskje gått an å låne et? Det er jo mange som har. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Loomy: Jeg er helt enig med deg om at du ikke bør stole på softwarebasserte måleprogrammer før du har kontrollert de mot et multimeter. (Selv om 10,8 volt på 12 volten er faktisk akkurat på grensa i forhold til spesifikasjonene 12V - 10% = 10,8V) Riktig som larschroe sier om at billige multimetre ofte har litt større unøyaktighet, men de er nøyaktige nok til det du skal bruke de til. Skal man ha større nøyaktighet må man MYE opp i pris. De som koster 400-500 kroner er like unøyaktige som de til 100 kroner. Eneste forskjellen er at de dyrere har flere funksjoner. Jeg ville likevel valgt å gå får et digitalt intrument fremfor et analogt. Selv om det ikke nødvendigvis er mer nøyaktig, eliminerer du avlesningsfeil / letter avlesning. Kan anbefale et billig som selges hos Elfa til en 100-lapp: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=9213.htm Har bl.a. dette selv. Et alternativ som helt sikkert gjør samme nytten kan være et fra Biltema til 90 kr: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81483 space Endret 13. september 2006 av space17 Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Hehe... denne informasjonen stod i posten overfor. Endret 15. september 2006 av St Thicket Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Jeg gikk for et billig-billig multimeter fra ledshoppe.com. Forventer å få det i løpet av neste uke, så stay tuned for resultater Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå