Pera86 Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 ok, her er saken: jeg tenkte egentlig jeg skulle kjøpe en bærbar for en stund siden, men så hørte jeg alle lovordene om Core 2 Duo, så jeg bestemte meg for å utsette det. men nå skal jeg flytte ut, og trenger maskinen relativt raskt. så da lurte jeg på hvor lenge det er til dere tror 64-bit blir dominerende? dvs programmer blir laget uten støtte for 32-bit. hvis det er flere år til (les: 3-4), vil jeg jo ha kjøpt en ny pc, og da vil ikke støtte for 64-bit være så viktig på denne. og ja, jeg vet at noen maskiner med core 2 duo er kommet, men jeg er primært på utkikk etter en maskin på under 2kg. synes egentlig det er merkelig at det ikke er kommet noen, noen som vet når de kommer? og til slutt: noen som har hørt noe om eventuelle LV eller ULV versjoner av core 2 duo? Lenke til kommentar
Nilmart Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Dell sin XPS m1210, veier rundt 2kg (litt avhengig av oppsett) og leveres med core 2 duo. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg vil tippe det tar under 2 år før det dukker opp spill som kun kjører i 64bit modus. Forøvrig så har jo Core 2 Duo kommet på markedet nå så du slipper å vente mer. Noen treff i prisgudien: T5500 T5600 T7200 T7400 T7600 Lenke til kommentar
dup Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Er det kun i Core 2 Duo man finner 64 bit for bærbare? Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Er det kun i Core 2 Duo man finner 64 bit for bærbare? 6854006[/snapback] Man finner også 64 bit i (stort sett) alle fra AMD, men Core 2 duo vil være raskere.. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 alle Athlon 64 * og Opteron fra AMD er 64bit ^^ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 alle Athlon 64 * og Opteron fra AMD er 64bit ^^6854035[/snapback] Jeg må få legge til Turion-serien og Sempron-serien også. Det er over et år siden AMD slo på 64bit i hele Sempron-serien og sluttet å selge de Sempronene uten 64bit. Intel har også lagt det til i sin Celeron-serie for lenge siden. Det sitste året har det altså kun blitt solgt prosessorer som støtter 64bit, med unntak av følgende intelprosessorer for bærbare: Celeron M, Pentium M, Core Solo og Core Duo. Om 6 måneder tipper jeg det ikke lengre selges prosessorer uten 64bit. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Her skjer ting raskt På forsiden av HW nå: Core 2 Duo T5200 neste måned - Overtar for T2250, T2050 Den laveste prisede Core 2 Duo til bærbare er nå T5500 som koster fra ca 1700kr. Den nye T5200 skal ta over for de gamle 32bit prosessorene som nå koster anslagsvis ned mot tusenlappen. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 amd er mer effektiv enn intel per mhz. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Storleer: MHz har ikke vært nevnt hittil i tråden så jeg ser ikke noen grunn til å dra det frem nå. Dessuten er det med at "AMD er mer effektiv per MHz enn Intel" avleggs fordi det sikter til AMDs K7 eller K8 vs. Intels netburst-arkitekturer. Netburst er avleggs og på vei ut så da bør man heller sammenligne den langt mer moderne arkitekturen Core fra intel. Denne yter i følge tester faktisk ganske bra i forhold til AMDs K8 på samme MHz. * Nok en MHz-myte knust * Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Dell sin XPS m1210, veier rundt 2kg (litt avhengig av oppsett) og leveres med core 2 duo. 6853697[/snapback] har sett på den, men synes den blir litt for tung. dessuten er ikke batteriet all verdens. Jeg vil tippe det tar under 2 år før det dukker opp spill som kun kjører i 64bit modus. Forøvrig så har jo Core 2 Duo kommet på markedet nå så du slipper å vente mer. Noen treff i prisgudien: T5500 T5600 T7200 T7400 T7600 6853730[/snapback] 2 år ja, ouch. du sier spill, hva med vanlige programmer da? har forresten sett på de linkene der før (du har posta de før i en annen post, takk for det), men ingen av de maskinene er ultraportable (muligens med unntak av XPSM1210 og HP Compaq nc6400, men de er begge helt på grensen) EDIT: var forresten noen ultraportable med 5XXX-serien. disse har såvidt jeg vet bare halvparten så mye cache. hvor mye får dette å si for ytelsen? (Core 2 Duo med 4mb cache yter jo bedre pr. Hz i forhold til Core Duo, regner med at det jevner seg ut med bare 2mb?) Endret 13. september 2006 av Pera86 Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Storleer: MHz har ikke vært nevnt hittil i tråden så jeg ser ikke noen grunn til å dra det frem nå. Dessuten er det med at "AMD er mer effektiv per MHz enn Intel" avleggs fordi det sikter til AMDs K7 eller K8 vs. Intels netburst-arkitekturer. Netburst er avleggs og på vei ut så da bør man heller sammenligne den langt mer moderne arkitekturen Core fra intel. Denne yter i følge tester faktisk ganske bra i forhold til AMDs K8 på samme MHz. * Nok en MHz-myte knust * 6855652[/snapback] Vet du sånn ca om det er stor forskjell på Turion x2 og Core 2 duo for bærbare maskiner. Jeg har lest så mye motstridene når det gjelder varme og ytelse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 2 år ja, ouch. du sier spill, hva med vanlige programmer da?6856431[/snapback] Jeg tipper 2-3 år. Det kommer litt an på om programmet trenger ytelsen eller minneplassen 64bit muliggjør og om utvikleren gidder å kompilere to versjoner av programmet eller ikke. For enkelhets skyld tipper jeg produsenter slutter å lage 32bit-versjoner når det er mindre enn ca et par prosent av kundene sine de utelukker ved å gå for kun 64bit. Dvs. at de fleste har 64bit maskinvare og 64bit OS. Noe jeg vil tippe skjer om et par år. Allerede i dag vil jeg tippe at 80% av desktop-brukere og rundt 10% av bærbar-brukerene har 64bit maskinvare. 64bit OS er nok noe mindre brukt ennå (jeg tipper 10% av de som har 64bit prosessor), men det vil nok ta seg kraftig opp i 2007 på grunn av Vista. Mange venter med 64bit til de får både nyhetene i Vista og 64bit samtidig. "Hvorfor kjøpe XP 64bit når det er så kort tid igjen til Vista 64bit?" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 rsidny: Jeg har ikke sett noen tester i det siste, men det bør begynne å dukke opp. Jeg tror de er omtrent likeverdige når det kommer til varme og batteriforbruk. Men dette kommer selvsagt an på så mye rart. Både brikkesettene, andre komponenter og skjermen, hvilke strømsparingsniver som er slått på osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå