sheik Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Har en golf 2 87 mod. Fikk nettopp en tilstandsrapport fra verksted som sa at bilen har: -Defekte tårnlager -Slakk i bakhjulslager -Revnet storforing bak -Dårlig forgasserflens -Slakk i motorfeste Er det noen av dere bilkyndige der ute som kan si meg hvor alvorlig disse feilene er? Jeg er ikke helt bakpå når det gjelder å skru. Så jeg lurer på om noen av disse tingene jeg selv kan reparere, forutsett at jeg får tak i nye deler? En annen ting: Hvor stort er km-intervallet på vw golf, for skifte av reg.reim? Lar dette seg gjøre hjemme i garasjen? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Har en golf 2 87 mod. Fikk nettopp en tilstandsrapport fra verksted som sa at bilen har: -Defekte tårnlager -Slakk i bakhjulslager -Revnet storforing bak -Dårlig forgasserflens -Slakk i motorfeste Er det noen av dere bilkyndige der ute som kan si meg hvor alvorlig disse feilene er? Jeg er ikke helt bakpå når det gjelder å skru. Så jeg lurer på om noen av disse tingene jeg selv kan reparere, forutsett at jeg får tak i nye deler? En annen ting: Hvor stort er km-intervallet på vw golf, for skifte av reg.reim? Lar dette seg gjøre hjemme i garasjen? 6852727[/snapback] Skrur du selv, så er disse feilene greie å få ordnet og det skal ikke koste allverdens, men det går fort endel timer hvis du må sette den på verksted. Deleprisene til disse bilene er ganske overkomlinge, du kan sjekke ut hos www.autospar.no, www.norskbildelsenter.no og hos mekonomen/bilextra. Jeg skriver kjapt hva som må gjøres: -Defekte tårnlager Helt sikkert fjærbenslageret de mener. Du må ut med fjærbenet, løsne fjæra og bytte fjærbenslageret på toppen. ca 500 i deler. -Slakk i bakhjulslager Jekk opp bilen, ta av "koppen" i senter av bremsetrommelen, ta ut splint og låsebrikke, skru til mutteren med fingrene mens du roterer hjulet. Bruker du verktøy her så blir det for stramt og lageret ødelegges etter kort tid. Sett sammen igjen, husk å bruke ny splint. -Revnet storforing bak Sikkert ikke så dyr, men kan være mer komplisert å bytte. Har aldri gjort dette -Dårlig forgasserflens Løsne forgasser, etapr skruer og løft den opp så har du gummiflensen synlig. bytt denne. Vet ikke hva den koster, men sjekk rundtom. Du får den på biltema og, men jeg ville ikke kjøpt den der -Slakk i motorfeste Bytt motorfeste. Sett en jekk under bunnpanna/girkassa på motoren, løsne alle skruene til det aktuelle motorfestet og bytt det. De koster ikke allverdens. Jeg ville kjøpt haynes boka om jeg var deg, Det står ganse greit i den hvordan du bytter alt dette Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Registerreima skal byttes hver 60000 og/eller hvert 5 år på golf. Ganske kurrant jobb på disse bilene. Tar meg en liten time å gjøre det (har gjort det før) Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Storforinga sitter som f... vanligvis, enkleste måten å få den ut på er å bruke trykkluftdrevet meisel og bruke makt på den. Å sette i ny er relativt greit, smør litt og dra den på plass med en stor skrue og passende mellomlegg. Forgasserflensen kan trygt kjøpes på Biltema, bytta på min gamle Audi 80 og brukte del fra Biltema, fungerte perfekt den, lett å bytte også. Sjekk at du får riktig type, det eksisterer minst tre forskjellige, lett å identifisere når du tar av luftfilterboksen og teller skruer og noterer deg posisjonen til disse. (De lange skruene som går gjennom hele forgasseren). Når det gjelder bakhjulslager er min erfaring at det kan være greit å dra til forsiktig med verktøy, skru løst igjen og deretter stramme med fingrene. Sjekk etterpå at hjulet snurrer lett og at det ikke er slakke igjen. Er det så du *såvidt* aner en antydning til slakke er det greit, bakhjulslageret på disse må vanligvis strammes med jevne mellomrom uansett. Registerreima har nok lenger intervall enn 60k hvis det er en bensinmotor, alt etter hvilken VW-forhandler du spør så sier de 90k eller 120k, gå for 90k så er du sikker. Jeg tar likevel et forbehold om at jeg kan ta feil her, jeg er bare 98% sikker så jeg anbefaler deg å sjekke. Har du en 1,8l er det 90k, ikke gjør det noe om du kjører av reima heller. (Har gjort det...) Lenke til kommentar
sheik Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Takker og bukker for tipsene. Vedig effektiv måte å få hjelp på dette her. det er liksom bortkastete penger å lempe bilen inn på verksted for 5-6000 kr, når bilen i seg selv er verdt 10000. her er det bare å mekke og håpe på det beste. går det til svartens, så går det til svartens. har forresten flere ting jeg lurer på: -bilen har vanskelig for å starte på vinteren, i tillegg til at motoren plutselig kan fuske når den er driftsvarm. Kan dette ha noe med autochoken å gjøre? -på vinteren kommer det også bankelyder fra demperne bak. Er dette som følge av defekte foringer? -kan jeg som vanlig levende menneske uten noen spesiell mekke-erfaring, skifte reg.reima selv? Hvis jeg følger instruksjonsbok og har brukbart med verktøy...? -har en vannlekkasje på høyre side som jeg ikke klarer å finne årsaken til. (gjør meg gal). har tidligere skiftet vindusheis, og lurer på om det kan være hull i plastfolien inne i døra. Noen andre som har hatt samme problem? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Har du en 1,8l er det 90k, ikke gjør det noe om du kjører av reima heller. (Har gjort det...) 6856730[/snapback] Slår ikke stempelet opp i ventilene når reima ryker på 80-mod 1,8l audi/vw?? Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Slår ikke stempelet opp i ventilene når reima ryker på 80-mod 1,8l audi/vw?? 6861664[/snapback] Gjorde ikke det på min -85 Audi 80 1,8l Det er faktisk god nok plass til at du ikke skader noe på den motoren. Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 -kan jeg som vanlig levende menneske uten noen spesiell mekke-erfaring, skifte reg.reima selv? Hvis jeg følger instruksjonsbok og har brukbart med verktøy...? -har en vannlekkasje på høyre side som jeg ikke klarer å finne årsaken til. (gjør meg gal). har tidligere skiftet vindusheis, og lurer på om det kan være hull i plastfolien inne i døra. Noen andre som har hatt samme problem? 6858622[/snapback] Reg.reima er ganske grei å bytte så sant det er plass til å holde på oppi der. Er vel tverrmontert motor på golfen så vidt jeg husker? Kommer du til, har verktøy og Haynes-bok så klarer du å bytte reima. Vannlekkasjer er ikke spesielt artig å finne ut av, kan være så mye rart, inkludert plastfolien. Jeg vil anbefale deg å bytte den først og se om det hjelper, enkleste løsning er å få tak i plastfolie som brukes i husvegger og feste den med solid bred tape, bare rengjør godt først. Får du fortsatt lekkasjer kan det være pakningen i vindusramma, enten i døra eller frontruta. Dørpakninger kan også være greit å sjekke. Går ut fra at du ikke har rusthøl i dørken eller noe sånt, skulle være greit å finne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå