Gå til innhold

Enkelt spørsmål: 19"LCD Widescreen eller Vanlig?

Tangeter

Anbefalte innlegg

Overskriften sier egentlig alt, ser mye på serier og film men spiller også en del spill. Er litt lei det gamle 4:3 aspektet og vil gjøre en liten forandring ved å kjøpe widescreen. Hva tror dere om det i forhold til de nevnte bruksområdene mine?

Endret av ghost_ronin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overskriften sier egentlig alt, ser mye på serier og film men spiller også en del spill. Er litt lei det gamle 4:3 aspektet og vil gjøre en liten forandring ved å kjøpe widescreen. Hva tror dere om det i forhold til de nevnte bruksområdene mine?

6852714[/snapback]

Akkurat dette sitter jeg også å lurer på.. Noen som har noen bedre argumenter enn "kjøp 20 tommer i steden"?

Lenke til kommentar

Widescreen forandrer alt, bruk en widescreen dataskjerm en stund, og 4:3 blir direkte rart.

Er supert til film osv, og støttes som regel i de fleste spillene, hvis du ikke bryr deg om feil geometri, får du widescreen-støtte i alle spill.

Denne siden har en svær liste, og en del gode råd og programmer:http://www.widescreengamingforum.com/forum/

Lenke til kommentar
Joa, men en 19" 4:3 virker jo mye større enn en widescreen!

6860543[/snapback]

En 19" i 5:4 (17" og 19" er 5:4, ikke 4:3) er større enn en 19" i 16:10-format. Hvis bruksområdet bare er film/serier og spill hadde WS vært et hett alternativ, selv om jeg synes en 19" er alt for lite til filmbruk. En rimelig 28" TV gir mer filmglede, spør du meg. Hvis du derimot skal bruke den til litt mer "fornuftige" ting, hadde jeg vurdert en vanlig 5:4 pga høyere vertikal oppløsning.

Edit: Og rolig med bumpingen.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Ja, er klar over at bumpingen var litt i frekkeste laget, men jeg måtte gå straks etterpå. Uansett: Nå har jeg kjøpt meg en 19" ITS fra datakjeden. Med en dau pixel :(

Edit: Er det bare å dra å bytte den pga. død pixel?

Endret av oddity
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny skjerm :)

Tanken bak "kjøp 20" istedenfor" var rett og slett at størrelsen og oppløsning blir ganske fin dersom man nøler, ettersom widescreen har lavere høyde.

Mens du er igang, kan det være verdt å sjekke at du faktisk kjører riktig oppløsning. Du ser det ganske fort, sjekk manual/spesifikasjoner for skjerm og deretter skjermens meny mens du viser oppløsningen i Windows. Kjører du analogt/VGA kan det være du må fylle skjermen med f.eks. en webside med masse tekst (jeg bruker Notepad maksimert med "sssssssssssssssssssssssssssss" over hele skjermen) og trykke "AUTO" eller liknende for å kalibrere bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...