vegard__v Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei Var ganske stjerneklart her en natt og fikk lyst til å prøve å ta noen bilder av det men det gikk egentlig dårlig. Lurte på om noen har noen tips ang innstillinger som kunne forbedre resultatet beklager hvis det har vært tatt opp før men jeg fant ikkeno Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Bruk stativ eller noe annet som holder kameraet helt rolig. De fleste objektiver gir ikke god kvalitet på største blenderåpning når man tar bilder av stjerner. Lukkertiden vil vare fra noen få sekunder til 10-15 sekunder avhengig av brennvidde. Hvis du bruker lengre lukkertid så vil stjernene bli striper. Lenke til kommentar
vegard__v Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Takk takk Da prøver jeg det neste gang:) Åssen ISO ville du brukt a? Endret 12. september 2006 av vegard__v Lenke til kommentar
engekri Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Lavet mulig iso, for å få minst mulig korn på bildene. Pass på at lukkertiden ikke blir _for: lang, da får du stjernespor fordi stjernene flytter på seg. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Prøv deg frem med å ta masse bilder med forskjellige innstillinger og se hva som blir bra og hva som ikke blir bra og husk hvilke innstillinger som fungerer best. To forskjellige situsajoner vil ikke kreve de samme innstillingen og erfaring vil være gull verdt hvis/når tiden for prøving og feiling er begrenset. Lenke til kommentar
notnA Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Stativ er kanskje det viktigeste her ja. Så må du se på hvilke bilder du vil ta. Stjerner "rører" som sagt på seg, så om du får streker eller prikker avhenger som regel av lukkertid (med mindre du har spesialmotering på stativet) Hvor lang lukkertid du kan bruke avhenger av brennvidden på objektivet. Ved vidvikel kan du ha vesentlig lengre tider enn ved tele. Men stjernene bli lysere om du bruker tele (ettersom de er punktlyskilder). Når jeg tar bilder ved 10mm kan jeg bruke opp mot 20-25sekunder lukkertid, og fremdeles få prikker. Ved 200mm kanskje bare rundt 5 sekunder. ISO, om du har d-slr, vil jeg foreslå å ha relativt høyt. Kanskje 400-800. Om du derimot vil ha stjernespor-bilder, er det vanlig å ha lavere ISO da eksponeringene blir lengre, og støyen øker som en bieffekt av det. Det er også vanlig å blende ned litt, f. eks f/6,3. Legger ved noen stjernebilder jeg har tatt. Mvh Vegard B Endret 14. september 2006 av notnA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå