Gå til innhold

Hvorfor dør alle diskene mine?

_GLooM_

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem med at diskene mine går i stykker. I løpet av litt over 1 år har jeg returnert 4 disker og nå har 2 nye disker begynt og få problemer også, den ene forsvinner plutselig fra windows og så må jeg restarte for at den skal komme tilbake og den andre gjør at pcen henger seg når disken leser visse steder.

Alle diskene er Western Digital Caviar 250GB S-ATA disker med modelnr WD2500JD og den ene som sliter litt nå er en WD2500KS. Alle diskene utenom 1 kommer fra psdata, jeg har også 2 stk helt like disker som kommer fra netshop som jeg ikke har hatt noe problemer med.... tilfeldig?

Noen som har vært borti noe lignende? eller kan det være noe i pcen min som ødlegger disker? eller bare uflaks?

Pcen flyttes alldri og diskene har ikke stor load og er bra avkjølt.

Hardware:

Mist 600w psu (har også brukt en mist 430w)

Asus A8N-sli deluxe hk

xp3500+

4x1gb Corsair TWINX-3200C2

xfx 6800gt skjermkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan er det med kjøling på diskene, om du setter flere intil hverandre så vil du trenge vifte på dem.

Har selv mistet to disker før jeg lærte dette.

Kjen på dem og se om de er varme, evt last ned speedfan http://www.almico.com/speedfan.php som raporterer tempraturer på systemet. har du over 50 grader på disker så bør du sjekke kjølingen.

fleste nyere kasser har egen vifte eller vifteplass foran harddiskene, dette løser problemet, du trenger bare få en luftstrøm rundt dem.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er ustabil strøm der jeg bor, jeg hadde også samme problem der jeg bodde før. jeg har også flere pcer som ikke har problemer og har alldri ødelagt noen disker før jeg fikk denne pcen.

kjørlingen på diskene er bra, tempen er alldri over 45 grader selv midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Svaret er enkelt.. med mindre du har gjort noe som du ikke skriver så er det helt klart at det er noe galt med PSUen din. Hvilken strømforsyning har du? Det er vel ikke en Q-tec? Du må få undersøkt om den leverer rett og stabil menge med strøm.

6858325[/snapback]

Det du bør gjøre er å lese hele tråden nøye før du svarer ;) Han har en mist 600watt, har tidligere brukt en mist 430watt

Lenke til kommentar

Noe er alt i alle fall. Jeg har hatt 10+ disker, som har gått i mange år. Har aldri hatt problemer med noen av dem. Kjenner heller ikke noen som har slitt med dette. Skjønner ikke hva det kan være? Du har ikke en basskasse/Sub like ved kabinettet eller noe?

Lenke til kommentar

Nåda, om du har vært ekstra uheldig så har du fått en batch med dårlige disker, enkelt og greit, tipper det kan være hovedmomentet ditt.

Men selvsagt, man skal heller ikke utelukke at det kan være problemer med for eksempel spenningene som blir levert fra psu, kan være kjekt å kjøre for eksempel speedfan og overvåke de forskjellig spenningene (eller eventuelt annet verktøy som har blitt laget av hovedkort produsenten din), ser du at det varierer veldig så kan nok det være årsaken.

Ups kan selvsagt være en god investering, Ca 1500Kr til 2000 og du kan være sikkret en stabil kurs til pcen din hele tiden + du får tid til å lagre arbeidet ved strømbrudd.

Lenke til kommentar
Noe er alt i alle fall. Jeg har hatt 10+ disker, som har gått i mange år. Har aldri hatt problemer med noen av dem. Kjenner heller ikke noen som har slitt med dette. Skjønner ikke hva det kan være? Du har ikke en basskasse/Sub like ved kabinettet eller noe?

6858931[/snapback]

Herregud plasserte pcen oppå subben... :wallbash:

Lenke til kommentar

Eneste diskene jeg noen sinne har hatt problemer med er :

1. IBM sin DEATHSTAR serie (noen som IKKE hadde problemer med disse?)

2. WDdisker

Jeg er veldig glad i lagringsplass og har derfor etterhvert en del disker. Samsung, seagate, maxtor etc, og disse funker utmerket. Kun WD disker i senere tid som har dødd. Det samme gjelder faktisk for venner av meg også. Kan derfor konkludere med at WD er noe møkk.

Lenke til kommentar

Har hatt 5 WD disker som har feila siste 6 mnd , 3Maxtor , og 0seagate..

hehe.. seneste var i dag, 1mnd gammel WD Raptor 74gb 10.000 rpm disk.

synd å si det, men WD diskene er for pressa mot ytelse for sitt eget beste, mekanikken er ikke akkurat overdimensjonert.

Seagate er lit tregere i ytelses tester (acesstid bl.a) men holder mye bedre, og er jevnt over stillere.

Bare hør med de virkelig store pcbutikkene som selger flere tusen disker pr år, vilke merker det er mest retur på.

Da får du svar WD og maxtor.

det er en grunn for det.

Desuten så er alle Seagate disker 5 års garanti , tilogmed gamle 40gb disker jeg har funnet frem, står det 5 år på webben.

WD gir 3 år på alle hjemmbruksdisker, 5år på enterprise (raptor).

Ærlig talt ser jeg ikke en eneste god grunn til å spare 40-50kr og handle WD istedetfor f.ex Seagate.

But thats just me..

For å oppløse de 5 døde WD diskene er :

2x WD200JB

1x WD250Sata (usikker modell tagan 580w psu)

1x WD320Pata (usikker modell, 4 dager gammel, god kjøling tagan 480w psu)

1x wd74 raptor 16mb (chieftech 350wpsu)

alle diskene har god kjøling og er ikke mer en 30-35grader, ingen vibrasjoner,

forskjellige pcer. Maxtor diskene tålte ikke hard bruk over en uke ;)

Lenke til kommentar
Eneste diskene jeg noen sinne har hatt problemer med er :

1. IBM sin DEATHSTAR serie (noen som IKKE hadde problemer med disse?)

2. WDdisker

Jeg er veldig glad i lagringsplass og  har derfor etterhvert en del disker. Samsung, seagate, maxtor etc, og disse funker utmerket. Kun WD disker i senere tid som har dødd. Det samme gjelder faktisk for venner av meg også. Kan derfor konkludere med at WD er noe møkk.

6859986[/snapback]

Vel.. Jeg har også hatt en del disker opp igjennom. Samtlige Samsung jeg har hatt har kvelda, og ikke ÉN ENESTE western-disk. Betyr det da at Samsung er noe møkk? Jeg har nå 8 WD-disker og alle har fungert utmerket hittil. Den ene samsungen jeg har igjen har allerede en haug av bad sectors, men den holder så vidt koken enda. :p Jeg har i senere tid også kun brukt WD-disker når jeg har bygd PC-er for venner og kjente. Fremdeles ikke en eneste en som har røket. Kun samsung-ene jeg brukte til å begynne med. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Nåda, om du har vært ekstra uheldig så har du fått en batch med dårlige disker, enkelt og greit, tipper det kan være hovedmomentet ditt.

Men selvsagt, man skal heller ikke utelukke at det kan være problemer med for eksempel spenningene som blir levert fra psu

6859500[/snapback]

Det er det jeg mener med forrige post: sjekk spenningen!

Uansett hvilken disk du har, seagate, maxtor eller WD, så er det ingen som har så kort levetid som det du opplever. Har selv 6 WD disker og ALDRI vært noe galt med dem. Derfor holder jeg meg til WD ;)

Syns det virker ganske innlysende at det spenningen fra PSUen det er noe galt med. Har selv en PSU på (bare) 300W som driver alle komponentene i PCen. Har målt ut at jeg trenger en sterke strømforsyning hvis jeg skal montere flere komponenter.. Poenget er at det kommer på samme hvor mange W du har hvis spenningen er feil, og dreper diskene dine..

Lenke til kommentar
Kanskje det er ustabil spenning der du bor? Har du UPS?

Selv har jeg vel mistet kun én disk i løpet av ~10 år enda så mange jeg har og har hatt.

6854058[/snapback]

Skal ikke PSUen egentlig jevne ut spenningen? Det hadde vært interessant å prøve å finen ut hva som gjør at enkelte har problemer med disker, selv har jeg aldri fått en død disk, og jeg har en god del disker.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...