sixx Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 har tenkt litt over dette her....hva er definisjonen på en "hedning". det blir vel litt for lett å si at det er bare en som ikke trur på gud?? tenkte denne posten passet best inn her jeg... Lenke til kommentar
Jukselapp Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 I oversettelser av Bibelen er en hedning en person som ikke er jøde (hebraisk gojim). I ikke-bibelsk språkbruk er hedning i stedet en person som ikke er kristen, og det regnes av noen som en nedsettende betegnelse. Begrepet brukes også som adjektiv; hedensk, i heden jord etc. Hedningsamfunnet, en norsk antireligiøs organisasjon med det formål å bekjempe kristendommens innflytelse, bruker hedning som en hedersbetegnelse for personer som ikke bekjenner seg til noen religion og ikke tror på Gud. Hentet fra http://no.wikipedia.org/wiki/Hedning Lenke til kommentar
freke Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Wikipedia: deconstructing the world, piece by piece. 1 Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 I jødedommen er en hedning enhver som ikke er jøde. I kristendommen er en hedning enhver som ikke er kristen eller jøde. I islam er en hedning enhver som ikke er muslim, kristen eller jøde. You get the idea... begrepet er ikke i teknisk bruk lenger. Istedet opererer man med "Abrahams religioner", monoteister, polyteister, ateister osv. 1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Hvis vi ser på guardianpegasus sitt innlegg, kan vi vel oppsummere til at en hedning er en vantro fra gammelt av. Endret 29. september 2006 av Marley Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis vi ser på guardianpegasus sitt innlegg, kan vi vel oppsummere til at en hedning er en vantro fra gammelt av. 6962583[/snapback] Hva er vantro ? Forøvrig: Jeg er en hedning! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Ferie til neste man som går Off-Topic.... En haug med poster slettet.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hedning brukes også ofte om Paganister... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis vi ser på guardianpegasus sitt innlegg, kan vi vel oppsummere til at en hedning er en vantro fra gammelt av. 6962583[/snapback] Hva er vantro ? 6963767[/snapback] Det er relativt. For en kristen mann vil en muslim være vantro, og vica versa. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Det finns mange ulike religioner. Men forskjellen på dem og kristendommen er at vi har en Gud som er full av nåde! Vi kan fordi han kom ned selv på jorden og gjorde seg til syndeoffer, bli frelst alene ved å tro. Ingen blir bedre mennesker av å følge mange lover. Man blir kun et bedre menneske av å la Gud få regjere i livet sitt! 6966084[/snapback] Jeg tror du er den første misjonæren her inne..., men strengt tatt, så er det off topic om kristne tror de har en gud som er full av nåde. Spørsmålet her er jo hva som er en hedning. Fra caplex.no; paganisme (av lat. pagus, gallisk el. germansk landsby), hedenskap. Endret 29. september 2006 av Lomz 1 Lenke til kommentar
dixi Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 En hedning er vel en som ikke har fått hørt om Gud enda! Men ord kan få ny betydelse! Noen kaller ateister for hedninger også! Idag er det ikke mange som ikke har hørt om Jesus lenger, han er den mest kjente personen på jorda! Før dro misjonærer til verdensdeler som aldri hadde hørt evangeliet før. Nå er det ikke så mange land som ikke har hørt om Jesus! For at mennesker skal få oppleve at vi har en underbar Gud, må de få høre hva Gud har gjordt for dem! Så finns det mange som har nok med seg selv, og ikke bryr seg om Gud. De har tatt et valg! Men hvilket valg de har tatt Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Intelligent og fascinerende. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Interessant lyrisk forskjell egentlig. Kristne opererer ofte med begrepet hedning(heaten) og muslimer med vantro(disbeliever/unbeliever). Uten at jeg vet hvorfor... bare noe jeg har bemerket meg. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Interessant lyrisk forskjell egentlig. Kristne opererer ofte med begrepet hedning(heaten) og muslimer med vantro(disbeliever/unbeliever). Uten at jeg vet hvorfor... bare noe jeg har bemerket meg. 6966460[/snapback] Hvis vi da tar utgangspunkt i vantro som disbeliever så kan det jo komme av at de på en måte godtar at du tror, men at du tror feil, mens de kristne da fokuserer på at du kommer til helvete. Bare en litt forvirret tankerekke fra min side. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Interessant lyrisk forskjell egentlig. Kristne opererer ofte med begrepet hedning(heaten) og muslimer med vantro(disbeliever/unbeliever). Uten at jeg vet hvorfor... bare noe jeg har bemerket meg. 6966460[/snapback] Tja. Kanskje fordi en vantro ikke tror på Allah/Gud(fra muslimenes synspunkt), men en heden tror på Gud, men trosser hans vilje bevisst? Ikke at jeg vet noe. Jeg bare slenger ut teorier her. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Hedning - trur ikkje på guder, djevler eller andre vrangforestillinger - lar seg ikkje undertrykke av nokon religion 1 Lenke til kommentar
Coffeetime Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) Hedning - trur ikkje på guder, djevler eller andre vrangforestillinger - lar seg ikkje undertrykke av nokon religion Samme som meg, men jeg gidder ikke "være" hedning, jeg bare gir faen... Endret 15. mai 2018 av Coffeetime 1 Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Mulig vi burde ha en helligdag "hedningens dag" dagen hvor det er greit å tro andre ting enn hva andre tror. Evt. endre alle helligdager til dette. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Hedning - trur ikkje på guder, djevler eller andre vrangforestillinger - lar seg ikkje undertrykke av nokon religion Necropost: - poster i over ti år gamle tråder - Se første punkt. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Hedning - trur ikkje på guder, djevler eller andre vrangforestillinger - lar seg ikkje undertrykke av nokon religion Necropost:- poster i over ti år gamle tråder - Se første punkt. Tenkte det ville være greit med ei enkel tolkning som ikkje er religiøst farga. Så da sto det mellom å lage ein ny tråd og eller bruke denne som eg fann ved å søke. Litt vittig at retningslinjene oppfordrer til å søke rundt for å finne tråder slik at det ikkje eksisterer unødvendig mange tråder om det samme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå