Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan løsne bærekule på citroen/peugeot?


sedsberg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal bytte bærekule framme på min Citroen BX men den gamle sitter som h¤#&£! Hvor kan man få tak i verktøy som passer spesielt til disse?

Bilde av nye kula.

Her kan man bedre se hva slags verktøy man trenger.

6851786[/snapback]

 

Så det hjelper ikke med den gode gamle "gaffelen" altså....?

Har sett endeleddsavdragere som kanskje kan funke. Biltema har slike til rundt 100,-

Lenke til kommentar

Var faktisk med å byttet en sånn en på en peugeot 405. Vi løsnet hele fjørbeinet fra bilen og varmet opp bærekula, prøvde å slå den løs, men det funka dårlig. Løsningen ble å sette fast bærekula i en skrustikke og vri fjærbeinet rundt, da løsna det.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med alle disse "spesial-verktøy"-løsningene?!? Blir så forbanna når de lager slike løsninger som KUN er til for at folk skal ta bilen inn på verksted! :realmad:

 

Slike ting får meg, i rent prinsipp, til å styre unna å kjøpe biler fra slike produsenter!

 

Måtte bare få ut litt frustrasjon... :innocent:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Dunk med hammer i armen ved siden av hullet der som bærearmen er festet. Dette gjøres på et i Bergen som driver med amerikanske biler. Fungerte som bare det på på VW Vento. Etter å ha prøvd diverse spesialverktøy uten resulstat. Bærekulen løsnet av seg selv.

 

Bærekulen står på en kon gjennomgående tapp i hullet. Mutter på andre siden.

Lenke til kommentar

Kommer du til med rørleggertang eller liknende er det nok best. De er selvlåsende, dvs de låser hardere jo mer du tar i, noe en skrustikke ikke gjør. Med rør utenpå får du nok kraft. Bare bruk en god tang... For å unngå å dra noe skjevt må du feste et tilsvarende rør/stang i bærearmen også, slik at du kan dra motsatt vei for å holde igjen, hvis det er plass, da.... Alternativt kan du sette bæreamen i press med en flaskejekk hvis det er noe pålitelig å sette denne mot.

 

Du har prøvd å sjokke den med å kakke sidelengs med en dor i hakkene?

Lenke til kommentar
Hmm. Det burde gå å feste en skrustikke på bærekula og så vri den med en lang stang? ELler kan jeg risikere å ødelegge noe med styringa da?

6859752[/snapback]

 

Vi løsnet hele fjærbeinet fra bilen, og satt det i en skrustikke på en benk, har du tilgang på luftverktøy så er det en smal sak å da av hele fjærbeinet, å feste en skrustikke på bærekula mens fjærbeinet står på bilen blir kanskje vanskelig, men er verdt et forsøk. Er du redd for styringen så kan du jo skru av styrestaget. Ellers så kan du prøve med rørtang som 25TRD sier.

 

 

Du har prøvd å sjokke den med å kakke sidelengs med en dor i hakkene?

Prøvde den metoden vi også og fant ut at det var ganske sjanseløst da hakkene ble slått istykker.

 

Bærekulen står på en kon gjennomgående tapp i hullet. Mutter på andre siden.

Bærekulen er festet på annen metode på bx\405. Der er den skrudd fast i fjærbeinet, på vw vento er den skrudd fast i bærearmen med tre skruer.

Lenke til kommentar

Dor og slegge førte bare til ødelagte spor. Tenkte å prøve med en feit rørleggertang.

 

Jeg har null peiling på hva de forskjellige delene heter. :p Bare vet hva de gjør. Jeg trodde fjærbeinet var den delen som gikk fra traversen/ramma til nedre del av hjulnavet (via bærekula). Er fjærbeinet den delen som sitter nederst på demperen? Som bærekula er skrudd fast i?

 

Fant et fint bilde: Jeg skal altså løsne del 4 fra del 1. :)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Slike ting får meg, i rent prinsipp, til å styre unna å kjøpe biler fra slike produsenter!

 

Måtte bare få ut litt frustrasjon...  :innocent:

6856941[/snapback]

 

Og da regner jeg med at du igrunn aldri kommer til og kjøre annet enn veteranbil?

6861010[/snapback]

 

Hehe... Alle biler har noen løsninger som bare er deres, men noen bilmerker er helt ekstreme!

 

VAG-biler er definitivt verste sort (de har bl.a. prestert å lage en løsning der man må ha spesial-verktøy for å skifte TENNPLUGGER på en av sine modeller)! Nei, da er Opel, Mercedes og en del japse-biler rimelig greie å skru på i sammenligning!

Lenke til kommentar

Jeg har operert foten så jeg får ikke gjort stort for tiden.

 

Jeg vet ikke om jeg tør å skru av fjærbeinet. Gammel bil som har kjørt åresvis i saltvann vet du. :/ Fort at det ene og andre ryker. Er jo det som er årsaken til at jeg må bytte bærekula. Skulle bare demontere og montere drivakslingen. Da jeg skulle skru fast bærekula igjen så kunne jeg skru til jeg så mannen med ljåen. Null gjenger igjen.

Lenke til kommentar
Hvilken VAG-modell er det man trenger spesialverktøy til tennpluggene? Vet at Citroen har også dette på et par eldre modeller. Nå har jeg bare skrudd på golf2\3 og det er svært lite spesialverktøy man trenger der.

6864987[/snapback]

 

VW Polo '97

 

Golf er ikke den verste i den rekken, men Audi derimot...! Har ALDRI vært så forbannet som når jeg har skrudd Audi!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Meiselhammer ser ut som en mulig løsning. Det spesialverktøyet jeg så et sted ser 100% perfekt ut, men tipper det er svinedyrt og vanskelig å skaffe. Det var en duppedinbgs som ble festet og skrudd godt fast i hele bærekula. Da kunne man feste en vanlig trykklufts-mutterslagtrekker på og slå den opp som en vanlig mutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...