sedsberg Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Skal bytte bærekule framme på min Citroen BX men den gamle sitter som h¤#&£! Hvor kan man få tak i verktøy som passer spesielt til disse? Bilde av nye kula. Her kan man bedre se hva slags verktøy man trenger. Endret 12. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Skal bytte bærekule framme på min Citroen BX men den gamle sitter som h¤#&£! Hvor kan man få tak i verktøy som passer spesielt til disse?Bilde av nye kula. Her kan man bedre se hva slags verktøy man trenger. 6851786[/snapback] Så det hjelper ikke med den gode gamle "gaffelen" altså....? Har sett endeleddsavdragere som kanskje kan funke. Biltema har slike til rundt 100,- Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Du kan jo høre med disse om de har denne spesielle nøkkelen: http://classicparts.org/ Disse driver bare med Citroeng. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Jeg får høre med de ja. Og det er verktøy for å skru ut hele bærekula jeg trenger. Ikke endeleddsavdrager. Lenke til kommentar
trra Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Var faktisk med å byttet en sånn en på en peugeot 405. Vi løsnet hele fjørbeinet fra bilen og varmet opp bærekula, prøvde å slå den løs, men det funka dårlig. Løsningen ble å sette fast bærekula i en skrustikke og vri fjærbeinet rundt, da løsna det. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Hva er poenget med alle disse "spesial-verktøy"-løsningene?!? Blir så forbanna når de lager slike løsninger som KUN er til for at folk skal ta bilen inn på verksted! Slike ting får meg, i rent prinsipp, til å styre unna å kjøpe biler fra slike produsenter! Måtte bare få ut litt frustrasjon... Endret 13. september 2006 av LiamH Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Hmm. Det burde gå å feste en skrustikke på bærekula og så vri den med en lang stang? ELler kan jeg risikere å ødelegge noe med styringa da? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Dunk med hammer i armen ved siden av hullet der som bærearmen er festet. Dette gjøres på et i Bergen som driver med amerikanske biler. Fungerte som bare det på på VW Vento. Etter å ha prøvd diverse spesialverktøy uten resulstat. Bærekulen løsnet av seg selv. Bærekulen står på en kon gjennomgående tapp i hullet. Mutter på andre siden. Lenke til kommentar
25TRD Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Kommer du til med rørleggertang eller liknende er det nok best. De er selvlåsende, dvs de låser hardere jo mer du tar i, noe en skrustikke ikke gjør. Med rør utenpå får du nok kraft. Bare bruk en god tang... For å unngå å dra noe skjevt må du feste et tilsvarende rør/stang i bærearmen også, slik at du kan dra motsatt vei for å holde igjen, hvis det er plass, da.... Alternativt kan du sette bæreamen i press med en flaskejekk hvis det er noe pålitelig å sette denne mot. Du har prøvd å sjokke den med å kakke sidelengs med en dor i hakkene? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Slike ting får meg, i rent prinsipp, til å styre unna å kjøpe biler fra slike produsenter! Måtte bare få ut litt frustrasjon... 6856941[/snapback] Og da regner jeg med at du igrunn aldri kommer til og kjøre annet enn veteranbil? Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hmm. Det burde gå å feste en skrustikke på bærekula og så vri den med en lang stang? ELler kan jeg risikere å ødelegge noe med styringa da? 6859752[/snapback] Vi løsnet hele fjærbeinet fra bilen, og satt det i en skrustikke på en benk, har du tilgang på luftverktøy så er det en smal sak å da av hele fjærbeinet, å feste en skrustikke på bærekula mens fjærbeinet står på bilen blir kanskje vanskelig, men er verdt et forsøk. Er du redd for styringen så kan du jo skru av styrestaget. Ellers så kan du prøve med rørtang som 25TRD sier. Du har prøvd å sjokke den med å kakke sidelengs med en dor i hakkene? Prøvde den metoden vi også og fant ut at det var ganske sjanseløst da hakkene ble slått istykker. Bærekulen står på en kon gjennomgående tapp i hullet. Mutter på andre siden. Bærekulen er festet på annen metode på bx\405. Der er den skrudd fast i fjærbeinet, på vw vento er den skrudd fast i bærearmen med tre skruer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Dor og slegge førte bare til ødelagte spor. Tenkte å prøve med en feit rørleggertang. Jeg har null peiling på hva de forskjellige delene heter. Bare vet hva de gjør. Jeg trodde fjærbeinet var den delen som gikk fra traversen/ramma til nedre del av hjulnavet (via bærekula). Er fjærbeinet den delen som sitter nederst på demperen? Som bærekula er skrudd fast i? Fant et fint bilde: Jeg skal altså løsne del 4 fra del 1. Endret 14. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Med fjærbein mener jeg hjulnavet med demper\fjær på. Vi løsna de 3 mutterene til demperen i motorrommet, muttern på drivakslen, styrestaget og bærekula fra bærearmen. Da var hele fjærbeinet løst og vi satt det i en skrustikke. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Slike ting får meg, i rent prinsipp, til å styre unna å kjøpe biler fra slike produsenter! Måtte bare få ut litt frustrasjon... 6856941[/snapback] Og da regner jeg med at du igrunn aldri kommer til og kjøre annet enn veteranbil? 6861010[/snapback] Hehe... Alle biler har noen løsninger som bare er deres, men noen bilmerker er helt ekstreme! VAG-biler er definitivt verste sort (de har bl.a. prestert å lage en løsning der man må ha spesial-verktøy for å skifte TENNPLUGGER på en av sine modeller)! Nei, da er Opel, Mercedes og en del japse-biler rimelig greie å skru på i sammenligning! Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hvilken VAG-modell er det man trenger spesialverktøy til tennpluggene? Vet at Citroen har også dette på et par eldre modeller. Nå har jeg bare skrudd på golf2\3 og det er svært lite spesialverktøy man trenger der. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hvilken VAG-modell er det man trenger spesialverktøy til tennpluggene? Vet at Citroen har også dette på et par eldre modeller. Nå har jeg bare skrudd på golf2\3 og det er svært lite spesialverktøy man trenger der. 6864987[/snapback] Topic, anyone...? Hvordan gikk det, trådstarter? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Jeg har operert foten så jeg får ikke gjort stort for tiden. Jeg vet ikke om jeg tør å skru av fjærbeinet. Gammel bil som har kjørt åresvis i saltvann vet du. :/ Fort at det ene og andre ryker. Er jo det som er årsaken til at jeg må bytte bærekula. Skulle bare demontere og montere drivakslingen. Da jeg skulle skru fast bærekula igjen så kunne jeg skru til jeg så mannen med ljåen. Null gjenger igjen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Hvilken VAG-modell er det man trenger spesialverktøy til tennpluggene? Vet at Citroen har også dette på et par eldre modeller. Nå har jeg bare skrudd på golf2\3 og det er svært lite spesialverktøy man trenger der. 6864987[/snapback] VW Polo '97 Golf er ikke den verste i den rekken, men Audi derimot...! Har ALDRI vært så forbannet som når jeg har skrudd Audi! Endret 15. september 2006 av LiamH Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jeg slet med en 405 for et par år siden og prøvde det meste av det som er foreslåt her blandt annet ble et par spesial nøkler ødelagt, endte til slutt med trykklufts meiselhammer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Meiselhammer ser ut som en mulig løsning. Det spesialverktøyet jeg så et sted ser 100% perfekt ut, men tipper det er svinedyrt og vanskelig å skaffe. Det var en duppedinbgs som ble festet og skrudd godt fast i hele bærekula. Da kunne man feste en vanlig trykklufts-mutterslagtrekker på og slå den opp som en vanlig mutter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå