Gå til innhold

Hjelp med å sette opp RAID 0!

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag fått det nye DFI Lanparty nF590SLI hovedkortet og to harddisker på 320GB hver. Nå prøver jeg å sette opp et system med RAID 0 med windows på den, men jeg får det ikke til, selv etter å ha lest manualen og forskjellige guider. Det jeg får er kun en harddisk, og den andre finner ikke systemmet i det hele tatt egentlig. Hva kan være problemmet? Begge harddiskene er testet og er i fungerende stand.

Alle tips og forslag er velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første du må sørge for er at BIOS finner begge diskene. Så må du inn i oppsettet til RAID-kontrolleren og lage et RAID0-array av disse to diskene. Da vil du ende opp med tilsynelatende én harddisk.

I tillegg må IDE-kontrolleren være satt opp som RAID i BIOS.

6851933[/snapback]

Jeg har gjort alt det du sier, men tror kanskje problemmet er at den ikke finner en av harddiskene. Søkte på DFI forumet nå og fant ut at det er flere som har problemmer med å finne harddiskene.

Lenke til kommentar

Hvis du har gjort alt det han sier, skal du egentlig ha funnet diskene og være klar for å installere windows?

Prøv å spesifiser litt. Er det BIOS som kun finner den ene disken, eller er det RAID-kontrolleren?

Hvis det siste er tilfelle, sjekk at du har enablet RAID på de kanalene du har koblet diskene. Dette må jeg gjøre i BIOS på mitt DFI-hovedkort.

Lenke til kommentar

Det hjalp ingenting å bytte sata kabel. Men jeg sitter her med kun en tastatur og en skjerm, så jeg må hive det over fra den nye til den gamle og tilbake og restarte hele tiden. Tilfeldig fikk jeg kjørt begge maskinene hvor strømmen til HDen kom fra den gamle, mens sata kabelen var koblet til den nye, og da ble begge diskene funnet. Prøvd flere kombinasjoner og nye PCen finner HDen kun når den får strømmen fra gamle PCen, andre hardisken funker fint med samme strømkontakten. PSUen er en Hiper580. Rare greier. Skal teste mer med forskjellige kabler.

Edit: Nå funker plutselig alle kontaktene og BIOSen finner begge diskene. Men jeg får det ikke til å bli et stort disk istedenfor to. Jeg får opp RAID konfigurator, hvor jeg har to disker som tilhører samme RAID0-array, men under installl får jeg valg mellom to disker.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...