Gå til innhold

Korleis lage eit program?


Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

C og C++ har sine fordeler, men å kalle det cross platform synes jeg er litt feil, fordi det som lettest lar seg flytte er rene console program, hvor du kanskje ikke trenger å gjøre noe som helts, annet en å kompilere det, men gui derimot:

 

For hvert bibliotek du legger til, må ha støtte til f.eks. linux, windows, sun solaris, unix, MacOS, Qt fungerer for de fleste unix OS, windows og MacOS, men det finnes mange fler en det.

List of operating systems@wikipedia

dessuten koster Windows versjon av Qt pæng.

 

OpenGL har egne initialiseringsrutiner, og tegnefunksjoner for hvert OS, samt extensions avhengig av hvilket os du bruker, og hvilket chipset du holder på med (sistnevnte er blitt bedre i det siste)

 

Alt er selvsagt mulig, men du må gjøre programmet du skriver cross-platform, det skjer sjeldent av seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, hva blir da din definisjon av "cross-platform"? altså noen konkrete eksempler relatert til kode?

 

edit:

det høres nesten ut som om du sier at det er "like greit å bruke win32-apiet fordi det er vanskelig å lage cross-platform kode uansett" .. dette er naturligvis helt idiotisk, fordi det er helt klart myemye lettere og bedre å bruke høynivå-biblioteker _selv_ om man kun er interessert i at koden kun skal fungere under wintendo

 

..hvis disse bibliotekene, i tillegg til at de er myemye bedre og lettere å bruke - er portet til flere enn én platform (som er definisjonen på et "cross-platform"-bibliotek btw.) noe mange av disse høynivå-bibliotekene _faktisk er_ .. så har du en win-win situasjon nå og i fremtiden .. altså du har det lettere _nå_, og lettere _siden_ - og det er i grunn hele jævla poenget ....

 

i tillegg til flere biblioteker, så er både c og c++ "cross-platform" fordi de er standariserte .. i tillegg så er flere av implementasjonene (altså kompilere/linkere) av språkene portable i seg selv

 

newsflash? ..rimelig idiotisk diskusjon btw..

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
OpenGL har egne initialiseringsrutiner,

 

Her sier du noe som er direkte feil for funksjonene du snakker om er ikke en del av OpenGL. Dette nevnes til og med i dokumentasjonen til OpenGL, og det står forklart at "det er ikke disse problemene/oppgavene OpenGL tar seg av". Løsningen er såklart åpenbar; finn et portabelt bibliotek (altså ikke OpenGL) som tar seg av dette også.

 

..men du er vel ute etter å kverrulere egentlig, problemet er at du lurer deg selv; du argumenterer fordi du er lat og ikke gidder å lære deg å bruke noe nytt selv om du vet at du vil vinne på det.. slapp av; det er helt normalt og matcher "human nature" (frykt og latskap!) stort sett hele tiden

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
..hvis disse bibliotekene, i tillegg til at de er myemye bedre og lettere å bruke - er portet til flere enn én platform (som er definisjonen på et "cross-platform"-bibliotek btw.) noe mange av disse høynivå-bibliotekene _faktisk er_ .. så har du en win-win situasjon nå og i fremtiden .. altså du har det lettere _nå_, og lettere _siden_ - og det er i grunn hele jævla poenget ....

 

Hehe, ingenting er lett i C++, og spør du meg så burde det heller ikke være noe å strebe etter. Skal du ha crossplatform programmering som er enkelt, så kan du vende deg mot *skrekk og gru* Java, som stort sett fungerer over alt.

 

Poenget mitt er egentlig ikke at du ikke kan få det Crossplatform-ish, poenget er at det i likhet med alt annet, ikke er bare bare i C++

 

Jeg kan C++ godt, jeg kan OpenGL svært godt, og jeg kan OpenAL.

Jeg har brukt mye tid på Software 3D i C, C++, Assembly og C#

Jeg har vært borti mye tøys med C++ og bibliotekene deres, og min oppfatning er at det ikke egner seg til å skrive store programmer med, enten du bruker cross platform api eller ikke.

I Windows, eller X Windows System må du uansett initialisere OpenGL, om dette har noe med OpenGL direkte spiller ingen trille, for det må kalles på de ulike OS enten du liker det eller ikke.

 

Latskap ville vært å snakke om C++ hvis jeg aldri har vært borti det, men det har jeg; jeg har brukt _mye_ tid på det, og resultatet har vært at det er kjempefin til småsnutter, ting som skal gå fort, og som må være native code, men ikke ellers. GUI er og blir et helvete i C++

Lenke til kommentar
Hei

 

Har lyst til å prøve å lage eit program. Altso ikkje noke komplisert då, men berre noke veldig lite. Kanskje eg kan prøve få til ein knapp som eg trykker inn for få eit lys til å lyse eller ein farge skiftar til ein anna farge eller noke slikt. Spørsmåla mine er då om eg treng nokre program, ka språk eg må lære meg og kanskje ein link eller to til ei nyttig nettside?

 

Takker for alle svar :D

6851191[/snapback]

Til Inostdal. Kan du lese trådstarters spørsmål en gang til! Trådstarters ønsker er svært enkle og kan dekkes av alle programmeringsspråk. For meg virker det som han vil forsøke seg litt, leke seg litt for å kunne forstå hvordan logikken i et program er bygget opp. Selv Basic (lenge før VB dukket opp) ble benyttet til avanserte verktøy for olje-eventyret i Nordsjøen. Pascal er benyttet som basis i eldre regnskapssystemer, Simula var populært til avanserte simuleringsmodeller, både økonomiske og andre), Cobol benyttes den dag i dag på stormaskiner og var populært lenge før programmerere fikk hjelp av dataskjermer. Alt dette før den første utgaven av C så dagens lys. Myten om C's plattformuavhengighet stratet med at det ikke fantes rutiner for hardwarehåndtering, hverken printer, skjerm lagring til harddisk m.m. Alt dette måtte skrives av programmereren. C++ rettet noe på dette ved at en rekke rutinebibliotek ble utviklet og tatt med.

 

"Alle" kan lese en Basic-kode og forstå hva som skjer (stor grad av selvdokumenterende). C og C++ skrives lett slik at ikke engang den som skrev koden forstår koden. I programutvikling er vedlikehold av program kanskje det mest tidkrevende.

 

Til trådstarter. Jeg ønsker deg lykke til med programmeringen. Begynn enkelt. Begynn gratis. Velg et gratis programmeringsspråk, ikke bry deg så mye om hva det heter. Du vil få prinsippene bak programmering og dermed finne ut om dette er noe du ønsker å fortsette med eller ikke. Dermed kan du velge språk etter hva du ønsker å lage og hvilket nivå du vil legge deg på. Grunnprinsippene er de samme.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er egentlig ikke at du ikke kan få det Crossplatform-ish, poenget er at det i likhet med alt annet, ikke er bare bare i C++

6922792[/snapback]

 

Ser ikke poenget i det hele tatt:

 

* "Kode i c/c++ er ikke cross-platform; det er en myte - for man må skrive om veldig mye"

* "Kode i c/c++ er ikke cross-platform fordi det meste er vanskelig i c/c++ - og det er dermed lettere å skrive cross-platform programvare med språk som f.eks. Java"

 

..logikken er det i hvertfall ikke noe galt med.. :roll:

 

Om man holder seg innenfor c/c++ så er det på ingen måte uoverkommelig å skrive portabel kode som krever _minimalt_ med omskrivning. Jeg kan ikke diskutere dette med deg eller forklare det for deg fordi det er så åpenbart at jeg vet ikke hva jeg kan legge til av eksempler eller idéer som ikke allerede er nevnt eller er så åpenbare at jeg ikke kan fatte at noen kan misforstå. Det du nevner om OpenGL viser tydelig at du ikke har forstått eller rett og slett ikke _vil_ fortstå det jeg sier - så det kan hende at det ikke er så utrolig at du misforstår i det store og hele.

 

Om man derimot er ute etter portable løsninger _uavhengig_ av språk (som er en litt annen diskusjon) er både Java, Lisp, Python m.fl., og løsninger/biblioteker til disse portable. edit: i grunn er de fleste språk portable; det er kun biblioteker som ikke altid er portable

 

Det nytter ikke å diskutere når vi har en påstand-mot-påstand slik vi har her; da må man komme med konkrete eksempler -- har du noen? Hva mangler du? Hva har du problemer med? (Sjekk listen over portable biblioteker jeg nevnte bak her ..)

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
Hei

 

Har lyst til å prøve å lage eit program. Altso ikkje noke komplisert då, men berre noke veldig lite. Kanskje eg kan prøve få til ein knapp som eg trykker inn for få eit lys til å lyse eller ein farge skiftar til ein anna farge eller noke slikt. Spørsmåla mine er då om eg treng nokre program, ka språk eg må lære meg og kanskje ein link eller to til ei nyttig nettside?

 

Takker for alle svar :D

6851191[/snapback]

Til Inostdal. ....blablabla....

Til PerB kan du lese tråden en gang til! Trådstarters spørsmål er allerede besvart av lnostdal.

 

Her, la meg sitere:

...

..gå for et interaktivt, portabelt språk, Fangorn.. f.eks. Python; biblioteket PyGTK ser ut til å være det du er ute etter.. det er mye brukt og godt dokumentert

...

 

:roll:

 

Endel av det du sier er forresten direkte feil eller veldig diskutabelt, men jeg gidder ikke kommentere. Du er sikkert moden for en teit krangel ellernoe slikt.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
det høres nesten ut som om du sier at det er "like greit å bruke win32-apiet fordi det er vanskelig å lage cross-platform kode uansett" .. dette er naturligvis helt idiotisk, fordi det er helt klart myemye lettere og bedre å bruke høynivå-biblioteker _selv_ om man kun er interessert i at koden kun skal fungere under wintendo

...

.gå for et interaktivt, portabelt språk, Fangorn.. f.eks. Python; biblioteket PyGTK ser ut til å være det du er ute etter.. det er mye brukt og godt dokumentert

win32-apiet er jo høynivå. Og gtk-programmer tar seg ikke godt ut sammen med standard windows-programmer. Det samme gjelder med alt av GUI for Java.

 

slutt å tull; c++ er ikke noe godt språk _til noe som helst_, det er kun et nødvendig onde;
Hvis det er et nødvendig onde så er do jo nødvendig. Da er det jo litt dumt å ikke lære det, ikke sant?

 

Hvilke OS bruker du?

Spiller det noen rolle når han kan bruke et plattform-uavhengig språk (og/eller bibliotek)?

Ingen språk er plattform-uavhengige. Det er bare snakk om at de kan brukes på flere plattformer uten at du trenger å endre kildekoden. Selvfølgelig er spørsmålet relevant! Er LISP plattform-uavhengig? (Jeg regner med at du vil svare ja her.) Likevel vil han ikke kunne bruke LISP hvis han skal programmere for SkyOS.

 

Bør koden være plattform uavhengig?

Hm, noen grunn til at den _ikke_ bør være det?

Som en del andre regner jeg med at du gir beng i at noen faktisk skal bruke programmet ditt. Hvis man lager programmet likt for flere plattformer eller operativsystemer vil programmet skille seg ut over alt hvor det brukes. Har brukeren av Windows lært seg til at alle programmets vinduer holdes inni et større (MDI) og så får de spredd utover desktopen er ikke dette bra. Lager du et MDI-program får du problemer på Mac (enkelt eksempel).

Jeg regner med du ikke bryr deg, men enkelte tenker faktisk på at det skal gå glatt for idioter å bruke programmet.

Muligens mener du at alt dette bør gjøres automatisk av biblioteket man bruker, men jeg har fortsatt til gode å se dette godt utført i praksis. I tillegg kommer problemet med at på de forskjellige plattformene har man ikke widgets som fungerer likt, en combobox på mac fungerer for eksempel forskjellig fra en combobox på windows. Derfor kan en combobox være et bra valg i et windows-program men elendig på mac.

 

Skal du programmere for web eller maskin?

Hvorfor ikke begge deler?

Kanskje han ikke føler for det ene?

 

 

Det er jo bare å bevege seg litt vekk fra pc verdenen (og mac++) og over på styringssystemer for å se at c++ er mye mer anvendelig en andre høyere språk.

Det er rimelig åpenbart at OP mener en vanlig PC eller noe som "ligner" på en PC som f.eks. Mac siden ikke annet er nevnt.

Jo, men du sa at C++ ikke var brukbart til noe.

 

Edit: Har du en link til en brukbar tutorial for lisp?

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
det høres nesten ut som om du sier at det er "like greit å bruke win32-apiet fordi det er vanskelig å lage cross-platform kode uansett" .. dette er naturligvis helt idiotisk, fordi det er helt klart myemye lettere og bedre å bruke høynivå-biblioteker _selv_ om man kun er interessert i at koden kun skal fungere under wintendo

...

.gå for et interaktivt, portabelt språk, Fangorn.. f.eks. Python; biblioteket PyGTK ser ut til å være det du er ute etter.. det er mye brukt og godt dokumentert

 

win32-apiet er jo høynivå.

 

Du glømmer å ta med sammenhenger. Man kan ikke plassere noe som helst uten å ha en sammenheng å gå ut i fra; ting må forklares relativt i forhold til hverandre -- ikkesannt? Det går ikke å forklare hvor jorda er plassert uten å ha minst étt annet punkt å forholde seg til.

 

Du kan si at det /er/ høynivå når du begrenser det du ser på til kun å inneholde maskinvare, asm, c og win32, men så fort du drar inn andre språk og/eller andre biblioteker/APIer ser du at at Win32 stadig fjerner seg og tilslutt ender opp som en prikk i horisonten; "expand your mind".

 

Dette gjør det forresten mulig å uttrykke problemet du forsøker å løse på samme vis som du uttrykker eller tenker deg det formulert oppe i hue. Problemet havner helt oppe i ansiktet på deg og kan løses på _dine premisser_ i stedet for at du må kode ting på maskinens eller det du nå ser er et lavnivåish API sitt premisser. Altså du slipper å konvertere problemet slik du har formulert deg det oppe i hue til hvordan språket _krever_ at du formulerer problemet ditt; da språket/bibliotekene stadig nærmer seg noe som kalles "problem space" eller da altså høynivå.

 

..nok om dette..

 

Og gtk-programmer tar seg ikke godt ut sammen med standard windows-programmer. Det samme gjelder med alt av GUI for Java.

 

Dette er bare tull. GTK tar seg _utmerket_ godt ut på Windows. Du kan enkelt "theme" GTK om du foretrekker et annet utseende. Her har du noen eksempler på GTK-programmer under Windows: http://gtk-wimp.sourceforge.net/screenshots/

 

slutt å tull; c++ er ikke noe godt språk _til noe som helst_, det er kun et nødvendig onde;

Hvis det er et nødvendig onde så er do jo nødvendig. Da er det jo litt dumt å ikke lære det, ikke sant?

 

Selvfølgelig! Men du må ikke glømme hva vi driver med her. Det er _jævli_ sjeldent det er nødvendig, og det er det jeg argumenterer for - derav sammenligningen med cellegift.

 

Du må også få med deg sammenheng, timing/rekkefølge og motiv. Hva, når og hvorfor ("hvilket problem ønsker jeg å løse?").

 

Hvilke OS bruker du?

Spiller det noen rolle når han kan bruke et plattform-uavhengig språk (og/eller bibliotek)?

 

Ingen språk er plattform-uavhengige. Det er bare snakk om at de kan brukes på flere plattformer uten at du trenger å endre kildekoden. Selvfølgelig er spørsmålet relevant! Er LISP plattform-uavhengig? (Jeg regner med at du vil svare ja her.) Likevel vil han ikke kunne bruke LISP hvis han skal programmere for SkyOS.

 

Nå er du barnslig og driter deg rett og slett ut. Det er åpenbart at jeg mener "verktøy som fungerer på flere enn én plattform" eller "crossplatform". Slutt å gjør deg til med kverrulering; det er bortkastet tid her og er sånnt unger driver med.

 

SBCL fungerer på mange platformer. CLisp fungerer på ennå flere. ECL fungerer på veldig mange platformer. o.s.v.

 

Det at du ikke engang ser eller (viser at du) forstår at det er et skille mellom et språk og dets implementasjon viser også at du ikke aner hva du snakker om i det hele tatt.

 

Bør koden være plattform uavhengig?

Hm, noen grunn til at den _ikke_ bør være det?

 

Som en del andre regner jeg med at du gir beng i at noen faktisk skal bruke programmet ditt.

 

Øh, nei? Resten av det du argumenterer i dette avsnittet er bare tull. Jeg gidder ikke en gang kommentere det; det blir for tafatt og er bare basert på innholdsløs synsing uten holdepunkter i virkeligheten i det hele tatt. Det finnes nok av eksempler som motbeviser det du sier; både jeg og millioner av andre bruker daglig disse programmene.

 

Skal du programmere for web eller maskin?

Hvorfor ikke begge deler?

 

Kanskje han ikke føler for det ene?

 

Kanskje du ikke vet at det finnes språk som ikke har kompromisser for det éne eller andre i det hele tatt? Forstår du ikke hva jeg mener? Kanskje du ikke forstår at en (edit: type bredere) investering i fremtiden ofte er lurt da man sjeldent kan forutse hva den bringer?

 

Dette er enkel logikk og stategi; om du ikke engang forstår dette så er det hjernedødt å diskutere med deg.

 

Det er jo bare å bevege seg litt vekk fra pc verdenen (og mac++) og over på styringssystemer for å se at c++ er mye mer anvendelig en andre høyere språk.

Det er rimelig åpenbart at OP mener en vanlig PC eller noe som "ligner" på en PC som f.eks. Mac siden ikke annet er nevnt.

Jo, men du sa at C++ ikke var brukbart til noe.

 

Du må sette det opp i mot sammenhengen for å forstå det som blir sagt. Du må aldri lese det folk skriver passivt; du må _forstå det som menes_, men les gjerne posten en gang til og legg merke til (merk: ikke C++). Jeg kan "jukse" og legge til extern "C" her; om det i det hele tatt sier deg noe som helst. Hvis du sliter med å forstå kom heller med spørsmål i stedet for påstander som det du gjør her.

 

I tillegg må du bruke hue litt når du siterer/troller; du kunne tatt med ennå flere og mye bedre sitater uten kontekst som tilsynelatende reduserer det jeg forsøker å forklare til grus. Jeg kan godt komme med noen eksempler der jeg ødlegger for meg selv som er mye bedre enn de du kommer med. :} Det du kommer med her dekkes enkelt av det faktum at jeg forklarer at det er åpenbart at det er snakk om platformer der flere muligheter enn C eksisterer. Om du ikke fikk det med deg, så fikk du det med deg nå - og om det er noe jeg har glømt å ta med i utgangspunktet så kan du godt spørre etter de tingene også; det går helt bra det - det er det jeg er ute etter. :}

 

Om du generellt sett ikke forstår eller ikke _vil_ forstå hva jeg _mener_ så gidder jeg rett og slett ikke å diskutere med deg da jeg anser det som bortkastet tid for både din og min del.

 

edit:

.. fikset brekkt quoting; seriøst - usenet er overlegent på dette punktet også, det er latterlig..

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Å lære et programmeringsspråk når man først kan ett, er det rimelig enkelt å lære et annet. Det blir nesten som å lære dansk eller svensk når man kan norsk. Det er veldig mye som er likt, og de fleste barrierene er man uansett kommet over når man først har lært seg ett språk. Så om trådstarter velger å begynne med C, C++, Python, Java, Ruby, Lisp, eller hva det måtte være, tror ikke jeg det spiller noen stor rolle om man "velger feil" første gang.

Lenke til kommentar
Er det ikke nok off-topic snart?

 

Eg tror dere offisielt har drept trådstarters lyst til å begynne med å programmere...

 

Forundrer meg at en modreator ikke har steppet inn tidligere?

6927490[/snapback]

 

tja, hva mener du er ontopic da? .. OP har allerede fått svar på spørsmålet sitt - både jeg og andre har kommet med tips og forslag; om han lurer på noe mer så er det _ingen grunn_ til at han ikke skal kunne greie å stille flere spørsmål .. ellerhva, Fangorn? :)

 

det at noen har "skremt" OP er bare tull; haha -- seriøst, vi er mennesker - det er vanlig å diskutere; om noen blir "skremt" av det her så er det noe fryktlig galt et sted .. dette går hverken ut over noen eller noe som helst, det skader ingen og det "skremmer" i hvertfall ingen

 

det er ingenting galt i å diskutere (på diskusjon.no .. geddit?) detaljene rundt disse tingene; da disse tingene ofte er kompliserte og det finnes nesten aldri 100% fullgode svar på disse tingene - men veldig mange svar ut i fra kontekst og disse tingene kan altså _kun_ komme frem i form av diskusjoner ... det finnes ikke et 1-1 forbindelse mellom spørsmålet OP stiller og et enkelt svar

 

..posten din er i hvertfall ikke ontopic; jeg er sikker på er at det kun er _du_ som har problemer her .. vanlige friske mennesker tåler kritikk, de tåler en diskusjon - mange _liker_ t.o.m. en diskusjon fordi de innser at selv om det kan være ubehagelig i blandt så får de kanskje noe å fundere på som de ikke har tenkt så nøye igjenom tidligere; jeg er sikker på at alle (også jeg) har opplevd dette mange ganger tidligere - og at de fleste innser at dette er en god ting

 

jeg er sikker på at _du_ ikke liker noen av menneskene, meningene, tankene eller ideene som blir tatt opp og at _du_ dermed har lyst til å drepe tråden og stigmatisere ideene, tankene og menneskene som står bak dem .. fordi _du_ ikke har innsett det at poenget med en diskusjon (diskusjon.no, geddit?) er å sette lys på forskjellige meninger og ting som _kun_ kan komme frem i en slik diskusjon ..

 

..puh.. dette gikk fort

 

edit:

sånn delvis enig i det du sier, zirener; men om OP allerede vet hva han skal drive med er det noen alternativer som endel lurere å hoppe på enn andre .. de to som ligger mest i ytterkantene og har mest kompomisser for hva bruken av "seg selv" på "andre siden" har er kanskje PHP og C .. hm .. tror jeg

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

_Eg_ har ingenting verken i mot meningene som er blitt yttret i denne diskusjonen, eller diskusjonen i seg selv. _Eg_ har derheller ikke noe imot noen av de som har postet i denne tråden, og _eg_ har heller ikke noe i mot kritikk.

 

Når trådstarter spør om hvordan han kan lage et enkelt lite ukomplisert program til å slå av og på et lys med en knapp, så blir det _veldig_ offtopic å diskutere platformuavhengig programmering. Eller?

 

Den diskusjonen dere har dere imellom passer mye bedre i en ny tråd, en i denne. Trådstarter har heller ikke postet i denne tråden siden innlegg nr 3. Mistenker diskusjonen har gått litt bort i fra temaet.

 

Og ja, mine to poster i denne tråden er offtopic, men det har jo lite å si i denne tråden ;)

 

Og da eg begynte med programmering i det småe, ville en slik diskusjon som dette skremt meg litt. Men joda, vi er mennesker og reagerer ulikt.

 

Og det var forferdelig mye synsing og viting fra din side om meg. Kanskje litt vel personlig på bakgrunn av en post?

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Når trådstarter spør om hvordan han kan lage et enkelt lite ukomplisert program til å slå av og på et lys med en knapp, så blir det _veldig_ offtopic å diskutere platformuavhengig programmering. Eller?

 

Jeg nevnte Python; det at det er mer portabelt enn f.eks. VB synes jeg er veldig viktig å få med seg. Det er ikke sikkert OP hadde tenkt igjennom dette _i det hele tatt_ om noen aldri hadde nevnt det. Slikt kan lede til kjedelige overraskelser og skuffelser ganske fort, derfor er det fint at noen nevner slike ting.

 

Vi kan godt være uenige om hva som er viktig og relevant her; men poenget er at det er ikke gitt noen indikasjon fra OP om det er viktig om programmet skal fungere på flere platformer enn én - så det er opp til han å avgjøre; ikke oss, vi er bare her for å forsøke å informere mest mulig. Så lenge han ikke styrer diskusjonen lengre må vi anse at han er fornøyd med det som er kommet frem til nå.

 

I tillegg er ikke dette "expert-exchange" ellernoe slikt; så om vi også kan informere hverandre samtidig så er det bare bra det.

 

Den diskusjonen dere har dere imellom passer mye bedre i en ny tråd, en i denne.

 

En slik diskusjon kan ikke oppstå av seg selv; det må være noe som trigger den - opphavet er hele tiden de foregående innlegg i tråden - dette foregår kontinuerlig og ..uhm.. kalles derfor en tråd. Derfor hører alle innleggene i denne tråden til i ..uhm.. denne tråden; fordi det _er_ høyst relevant og viktig i veldig mange tilfeller. De er "koblet sammen" i en tråd.

 

Trådstarter har heller ikke postet i denne tråden siden innlegg nr 3. Mistenker diskusjonen har gått litt bort i fra temaet.

 

Hva er temaet? Det er ikke gitt hva det er lengre fordi:

 

* OP sagt seg fornøyd med svarene han har fått og ønsker ikke å utype hva temaet er eller har blitt lengre. Det er altså like generellt som det altid har vært.

* Temaet endrer seg dermed hele hele tiden ettersom vi ser på problemet fra flere vinkler. Dette er en "god ting" IMHO.

 

Ta en titt på USENET; der skjer dette hele tiden. Diskusjoner og samtaler splittes opp i subtråder der flere subemner relatert til faget taes opp. Det er helt normalt, det er produktivt og det gir interesannte tråder man kan studere i timevis!

 

Du må huske at dette forumet heter "Generell/annen programmering" og at OP stiller et veldig generellt spørsmål "hvordan lage et program?" som det ikke finnes enkle svar på. OP har sikkert valgt seg et språk nå og kommer med en ny tråd i en av de andre forumene eller har sjekket FAQene i et av forumene og venter på en bok ellernoe slikt. :)

 

Og det var forferdelig mye synsing og viting fra din side om meg. Kanskje litt vel personlig på bakgrunn av en post?

6930650[/snapback]

 

Det er lov å prøve seg. :}

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Helt enig. Opplys om fordeler/ulemper.

 

Men siden post 4 eller 5 har det vært kun utfyllende og pirkete diskusjon rundt dette med plattformuavhengighet.

 

Eg er veldig interresert i temaet selv da eg programmerer i forskjellige språk på både windows og linux siden, men eg hadde enklere funnet frem til tråden dersom det var en egen tråd, en at dere har "stukket" av med en utdiskutert tråd. At trådstarter har fått svar på sitt spørsmål betyr ikke at hvem som helst kan stikke av med tråden og diskutere hva de har på hjertet.

 

Om du leter igjennom Generell/annen programmerings-kategorien vil det vel ikke falle deg inn å lete i denne tråden etter plattformuavhengig programmering? Derfor mener eg det blir feil, og offtopic.

 

Men uansett. Eg skal ikke krangle om det, og er ikke uvenner med noen av denn grunn. :) Det var bare mitt synspunkt.

Lenke til kommentar
Helt enig. Opplys om fordeler/ulemper.

 

Men siden post 4 eller 5 har det vært kun utfyllende og pirkete diskusjon rundt dette med plattformuavhengighet.

 

Eg er veldig interresert i temaet selv da eg programmerer i forskjellige språk på både windows og linux siden, men eg hadde enklere funnet frem til tråden dersom det var en egen tråd, en at dere har "stukket" av med en utdiskutert tråd. At trådstarter har fått svar på sitt spørsmål betyr ikke at hvem som helst kan stikke av med tråden og diskutere hva de har på hjertet.

 

Om du leter igjennom Generell/annen programmerings-kategorien vil det vel ikke falle deg inn å lete i denne tråden etter plattformuavhengig programmering? Derfor mener eg det blir feil, og offtopic.

 

Dette er mer et problem med hvordan dette forumet fungerer teknisk sett enn andre ting. Noen kunne godt opprettet en ny tråd "platformuavhengighet!" og linket fra denne tråden til den nye tråden og sagt at nå skal alle som vil snakke om "platformuavhengighet!" snakke om det i "platformuavhengighet!"-tråden, men jeg er redd det ikke hadde fungert i det hele tatt. :}

 

Ideen er god; og jeg er helt enig - men det vil desverre ikke fungere fordi det ikke er mulig å splitte tråder i sub-emner (med egne tittler!) slik man kan gjøre på tre-baserte forum.

 

Men uansett. Eg skal ikke krangle om det, og er ikke uvenner med noen av denn grunn. :)  Det var bare mitt synspunkt.

6930841[/snapback]

 

Dette kunne blitt en kjempefin sub-tråd; vi kunne kallt den "OT: Hvordan organisere samtaler på web (var Korleis lage eit program?)?" - et veldig interessant og komplisert emne i seg selv! Man kunne kombinert wiki, chat og trådet-forum (usenet'ish) i en og samme ting på ett eller annet vis. :)

 

edit:

det er riktignok mulig å vise/poste tråd-ish, men det virker som om det er få som bruker dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1&mode=threaded

 

kan godt forsøke neste gang :)

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Skal sei det har gått føre seg her. Har ikkje fått begynt å lære meg noke språk endå p.g.a skule og andre ting eg har vore opptatt med, men eg trur eg skal satse på noke enkelt til å begynne med :)

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...