Gå til innhold

Korleis lage eit program?


Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+65132

Hei

 

Har lyst til å prøve å lage eit program. Altso ikkje noke komplisert då, men berre noke veldig lite. Kanskje eg kan prøve få til ein knapp som eg trykker inn for få eit lys til å lyse eller ein farge skiftar til ein anna farge eller noke slikt. Spørsmåla mine er då om eg treng nokre program, ka språk eg må lære meg og kanskje ein link eller to til ei nyttig nettside?

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65132
Først og fremst må du velge et programmeringsspråk

 

Hvilke språk skal jeg velge

 

Så burde det være mulig å finne et underforum med det språket du har valgt, og så legge en post der.

 

Ellers så får du ha lykke til og for all del IKKE GI OPP.

6851388[/snapback]

 

Takker.

 

Neida skal ikkje gje opp, hehe ;) Skal prøve å lage noke kult.

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Visual Basic er et lett språk og begynne med :thumbup:

Vil og anbefale boken "Visual Basic 6.0 for dummies"

(Ja, jeg har faktisk lest denne boken, og den er SVÆRT bra

for nybegynnere).

6851947[/snapback]

 

VB 6.0 er et utdatert språk og eg vil ikke anbefale noen å begynne med dette i dag.

Visual Studio 2003 eller 2005 er rett sted å begynne i så tilfelle som man bruker mot VB .NET v1 og v2.

 

Ellers har også valg av programmeringsspråk mye å si i forhold til hva man har av utviklingsprogramvare fra før, eller er villig til å kjøpe.

Lenke til kommentar

VB ligner på Fortran, BCPL og noe lignende Pascal

C++ ligner på C, C# og Java

Bortsett fra at C++ er uendelig mye mer komplisert en noen av de.

 

Tror ikke jeg ville brukt det som noe første språk, siden det tar lang tid å få noen resultater, og for de som er utålmodige, er ikke det noe særlig.

 

Men C++ er tøft som toget og barskt som Megamann

Lenke til kommentar

åhhhh ... jaaaa .. for "c++ er liksom tingen man ønsker å strebe etter" .. "c++ er liksom siste stop på veien; det finnes ikke noe mer "avansert" som i "bedre"".. her må man legge skikkelig trykk på _om man kan det_, mens man forsøker å virke seriøs på en latterlig måte bare c++-kodere kan i det noe dypt inne i dem, glemt for lengesiden stille og fortrengt hyyyyler: "det mååå finnes noe bedre enn dette"

 

... dette er så klart hinsides håpløst, men ok ...

 

steinaldermentalitet; det er ikke rart ting er som de er ellers i samfunnet - folk skjønner det ikke om man viser dem det en gang.. (mangler kontekst? se en av de 10000 tidligere rantene mine om hva som er galt med c++ og programmering generellt)

 

..logikken din er foresten slående, chills; man blir rent målløs.. O_o

 

vel, dette er uansett bortkastet tid - eller man kan vel håpe at noen forstår - at de som tier samtyker - kanskje noen t.o.m. velger å inngå kompromisser, og "ser" ting for hva de egentlig er? .. de som åpner kjeften om c++'s "fordeler" her leder i hvertfall OP rett i en tar pit trap om han/hun ikke er var; er denne søppla det beste som finnes i dag? forventer du at jeg skal sitte å knøle med dette tungvinnte dritet som på grunn av språkets egne mangler ikke er mulig å automatisere eller abstrahere vekk?

 

..folk misser totalt poenget; tror kontroll vil si å eksplisitt holde styr på mest mulig detaljer mest mulig av tiden - når det i praksis er akkurat det omvendte; altså fleksibilitet og mulighet til å abstrahere slik at det for helvette er _mulig å tenke_ når man trenger det

 

slutt å tull; c++ er ikke noe godt språk _til noe som helst_, det er kun et nødvendig onde; et gigantisk kompromiss.. som cellegift som nærmest tar livet av en når en i stedet kunne hatt noe prevantivt eller noe som "nailet" kun de cellene som var syke .. her kommer kanskje en av de 10000000 rantene mine om hvordan man kan og bør kombinere mest mulig bruk av høynivåspråk som f.eks. Python og Lisp e.l. med minimalistisk bruk av C (merk: ikke C++) kun der det er nødvendig og kun helt til slutt om annet ikke er mulig og mest fordelaktig noe det altså er i 99.99999999% av tilfellene - inn i bildet

 

..gå for et interaktivt, portabelt språk, Fangorn.. f.eks. Python; biblioteket PyGTK ser ut til å være det du er ute etter.. det er mye brukt og godt dokumentert

 

edit:

C++-kodere kan skylde på at "språket er så avansert" (men misforstår og bommer så klart helt m.t.p. ordbruken, og dermed forståelse/innsyn), resten har kun seg selv å skylde.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

lnostdal:

 

Det e guten sin d. :!:

 

Hmm snakket faktisk med en mastergradstudent som sa at Lisp er et kraftigere språk enn C++ på mange måter. :hmm:

Men siden C++ er mest brukt, og de fleste av .exe jeg reverser en gang i tida ble laga med en C++ compiler så blir nok min ting C++.

 

Men for all del, for nye folk.

Som egentlig ikke bruker C++ til noe bra, gå for noe annet.

Er utrolig mye å velge mellom, spørs hva du vil lage.

Endret av chills
Lenke til kommentar

Nai nå har jeg stått og sett sidelinjen lenge nok.

For det første så har jeg ingen skole lærdom om dette, men etter de sammenligningene jeg har sett så kommer jeg fram til det alle vet (burde vite) : som regel stemmer [LOC (line of code) vs minne +CPU tid] dvs vb som er et RAD språk bruker mer minne mer cpu tid, men er mye raskere å kode enn hvis man sammenligner med fks C.

 

Så det man må tenke ut er: trenger jeg er fryktelig raskt program, mer enn at programmet skal være ferdig fort.

 

Så for all del ikke kom her å si "c++ er ikke noe godt språk _til noe som helst_, det er kun et nødvendig onde......".

I svarte heller det er jo den største generaliseringen jeg har hørt. Det er jo bare å bevege seg litt vekk fra pc verdenen (og mac++) og over på styringssystemer for å se at c++ er mye mer anvendelig en andre høyere språk.

 

Men la oss ikke la denne posten gli ut i nok en språk diskusjon

Lag heller en hvilke-språk-er-best post å la det bli med det.

 

Så trådstarter

 

For å prøve å hjelp deg bedre hadde det vært kjekt om du svarte på følgende:

Hvilke OS bruker du?

Bør koden være plattform uavhengig?

Skal du programmere for web eller maskin?

Har du noen erfaring med noen språk av noen sort?

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

tja ..

Hvilke OS bruker du?

Spiller det noen rolle når han kan bruke et plattform-uavhengig språk (og/eller bibliotek)?

Bør koden være plattform uavhengig?

Hm, noen grunn til at den _ikke_ bør være det?

Skal du programmere for web eller maskin?

Hvorfor ikke begge deler?

Har du noen erfaring med noen språk av noen sort?

Spiller det noen rolle? Det finnes språk som passer til både nybegynnere og "eksperter".

 

Det er jo bare å bevege seg litt vekk fra pc verdenen (og mac++) og over på styringssystemer for å se at c++ er mye mer anvendelig en andre høyere språk.

Det er rimelig åpenbart at OP mener en vanlig PC eller noe som "ligner" på en PC som f.eks. Mac siden ikke annet er nevnt.

 

Jada - når man ikke har noe annet valg så er C det "beste" fordi det er det "eneste" alternativet som fungerer; tror du det er dette jeg mener? Men det viser seg at det finnes massevis av options utenom C på mange av de mindre platformene om man ser seg litt om .. hmhm .. Ta f.eks. http://christian.jullien.free.fr/ som er det første ex. jeg kommer på i farta her.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Du er så full av hat Inostdal

 

Alle språk har sine bruksområder, selv *urk* Java.

C, C++ og Assembly har sine fordeler framfor andre språk.

 

Jeg kan godt ramse dem opp, men jeg tror du allerede kjenner til det.

 

Å ha det platformuavhengig pleier å bety at du må ofre noe, enten tid (dette gjelder spesielt C++) eller ytelse(Java)

Og det er ikke alltid det er nødvendig.

 

Helt vanlig C er egentlig veldig enkelt og greit å ha med å gjøre, i motsetning til C++, så jeg liker faktisk C veldig godt,

dessuten gir det et bra resultat, og compilere er gratis og i overflod.

Lenke til kommentar

jørs, er dette et slags argument _for_ c eller c++, eller hva skjer?

 

* gcc

* scons

* gtk (+ alle de andre bibliotekene i den familien; ganske mye rart)

* qt (i tillegg til gui inneholder dette libbet endel annet også)

* opengl

* openal

* fmod

* sdl

* c-apiene til portable dber som mysql og postgresql

* o.s.v. (legg til mer alt ettersom .. lol)

 

..tar deg rimelig langt synes nå jeg..

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...