Gå til innhold

Læring - Folk er forskjellig

Anterialis

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig vekk folk som i utgangspunktet ber andre folk gjøre sitt arbeid for dem. Folk svarer da naturligvis med å forklare dem at de må gjøre en innsats selv og heller spørre spørsmål underveis. Men kan det ikke hende noen personer lærer best ved at de ser løsningen foran seg og kan trekke slutninger derifra? Jeg er i hvert fall en av de personene som lærer godt ved å se løsningen med forklaringer.

Jeg forstår godt at om man skal bli virkelig god innenfor et emne, nytter det ikke å ta slike "snarveier", men alle skal jo ikke bli eksperter. Noen har bare et enkelt, men alikevel komplisert spørsmål som krever en god del forståelse om man skal klare seg selv. Kan man ikke bare gi løsningen med en forklaring til, i stedet for å mase om alt annet?

Er det jeg som har misforstått noen grunnleggende prinsipper her, eller kan det hende dette er en løsning som ikke er så dum? Vennligst kom med innspill, relatert til dette vel å merke.

=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JEg er absolutt enig med deg her. Hadde en lærer i fjor som absolutt skulle lære oss noe ved at vi skulle finne ut løsningen selv. oppgaven var da å bygge og programere en 4 etasjers heis. Han ga oss ingen hint og hjalp oss først når det svært få dager igjen av prosjektet.

Lenke til kommentar

Læring skal være effektiv, det er ikke effektivt å gi en problemstilling til noen og si de skal løse den uten hjelp. Får de presentert problemstillingen, med svaret og hvordan man løste den så lærer man det kjappere en om man måtte sitte i timesvis og gruble.

Noen lærere er skikkelig sta på dette, de prøver og lære oss noe på den tyngste og treigeste måten som finnes, istede for å forklare det å gå videre

Lenke til kommentar
JEg er absolutt enig med deg her. Hadde en lærer i fjor som absolutt skulle lære oss noe ved at vi skulle finne ut løsningen selv. oppgaven var da å bygge og programere en 4 etasjers heis. Han ga oss ingen hint og hjalp oss først når det svært få dager igjen av prosjektet.

6851993[/snapback]

Offtopic: Jeg programmerte den heismodellen på 4 skoletimer uten hjelp med PLS på GK :).

Ontopic: Jeg lærer best ved å bli gitt eksempler på en lignende type oppgave for å gjøre en annen oppgave med kanskje andre tall selv.

Når det gjelder PLS så er jeg glad for at jeg fikk prøve på den heismodellen selv uten hjelp, tok det som en utfordring. Hadde løst mange lignende og enklere PLS oppgaver før som lyskryss og bilbaner hvor bilene stopper på rødt lys før (læreren min kunne ikke mye PLS). Det som er bra er når man får hjelp til de grunnleggende funksjonene på starten for å så sette det sammen til et større prosjekt som bruker de.

Når det gjelder oppgaver, fex regne ut ukjente verdier på koblingsskjemaer, lærer jeg best hvis læreren går igjennom forskjellige eksempel oppgaver, for å så dele ut lignende oppgaver som vi får løse selv, så gå igjennom de på tavla.

Lenke til kommentar

Virker som de fleste er sånn nogen lunde enige med meg, men hvorfor svarer de fleste brukerne på dette forumet med "du må prøve selv, vi gidder ikke gjøre oppgaven for deg"? Selvfølgelig skjønner jeg at ingen skal gjøre en oppgave for dem, men hva med å gi dem litt start hjelp med å forklare hva som må gjøres eksakt + en forklaring? Ville i mange tillfeller hjulpet meg i hvert fall =)

Lenke til kommentar

Læringsutbyttet er størst om du aller først prøver å løse oppgaven, og i etterkant blir rettet på om oppgaven er løst feil. Da får du vite om din forståelse rundt emnet er riktig eller gal.

Hver gang du får en vanskelig oppgave foran deg, bør du alltid tenke på hvilken relevant kunnskap du har om emnet, og om den kan brukes i dette tilfellet. Det skader heller ikke å slå opp etter ny informasjon selv, om du vet hvilken kunnskap du mangler.

Lenke til kommentar
Om de verken har lyst eller tid har de ikke noe med å svare på andres innlegg er nå min mening.

6857712[/snapback]

Det er jeg ikke enig i. Det du kaller læring, kaller jeg en prøve. Først må vi lære om det (feks ved at folk forklarer og viser) så kan man prøve selv og få tilbakemeldinger. Man må jo ha et startsted, og det er der erfarne brukere kommer inn. Det er min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...