Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lekehytte og levegger, hvor langt fra naboen


chrisege

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en litt vanskelig naboen, og har et par spørsmål.

 

Har en ca 4 kvm lekehytte, hvor langt fra grensen må denne settes.

 

Har planer om å sette opp en levegg, den vil bli ca 1,8 til 2 meter høy og 4-6 meter lang. Laget av 2*4 og vanlig kleddningsbord. Hvor nærme grensa kan jeg sette denne?

 

Håper det er noen som kan svare på dette. Er også greit om noen kan si hvor mye av dette som må søkes om!

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Edit; Hadde glemt et ord

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en ca 4 kvm lekehytte, hvor langt fra grensen må denne settes.

Har planer om å sette opp en, den vil bli ca 1,8 til 2 meter høy og 4-6 meter lang. Laget av 2*4 og vanlig kleddningsbord. Hvor nærme grensa kan jeg sette denne?

 

6851115[/snapback]

Den må stettes opp minimum 4 meter fra eiendomsgrensen. Regulert i regelverk rundt boder.

 

Pussig 6 meter lang og bare 4 kvm? Skal den bare være 66 cm bred?

Lenke til kommentar
Har en ca 4 kvm lekehytte, hvor langt fra grensen må denne settes.

Har planer om å sette opp en, den vil bli ca 1,8 til 2 meter høy og 4-6 meter lang. Laget av 2*4 og vanlig kleddningsbord. Hvor nærme grensa kan jeg sette denne?

 

6851115[/snapback]

Den må stettes opp minimum 4 meter fra eiendomsgrensen. Regulert i regelverk rundt boder.

 

Pussig 6 meter lang og bare 4 kvm? Skal den bare være 66 cm bred?

6851199[/snapback]

 

Obs, jeg hadde glemt et ord, i posten min var det 2 spørsmål, et om lekehytte og et om Levegg. Så det er leveggen som er 6 meter lang. Hytta er drøye 2

Lenke til kommentar
Har en ca 4 kvm lekehytte, hvor langt fra grensen må denne settes.

Har planer om å sette opp en, den vil bli ca 1,8 til 2 meter høy og 4-6 meter lang. Laget av 2*4 og vanlig kleddningsbord. Hvor nærme grensa kan jeg sette denne?

6851115[/snapback]

Den må stettes opp minimum 4 meter fra eiendomsgrensen. Regulert i regelverk rundt boder.

6851199[/snapback]

Hvor finner man regelverk rundt boder? Jeg har litt vanskelig for å tro at en bod/lekestue ikke kan settes nærmere enn 4 meter, som jo er grensen for større bygninger (Ref pbl §70).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en rekke bestemmelser med hensyn til bod/lekehytte. Hvis boden er 15kvm (indre mål) eller mer må det byggeanmeldes uansett. Er den under er det visse krav for å slippe byggemelding (og byråkrati), blandt disse reglene er over 4 mter fra tomtegrenser, ikke innenfor strandlinjesonen eller andre beskyttete soner, tomten MåÅ være bebygget, maks mønehøyde 2,83 m, og innenfor maks utbyttelsesgrad for eiendommen. I desse tilfeleln må naboer være informert, man man slipper vanlig nabovarsel. Din kommune skal kunne gi deg nærmere informasjon (Regelverket er gitt av sentrale myndigheter - men er avhengig av lokal godkjenning, og dermed ikke gyldig i alle kommuner).

Lenke til kommentar

Tror det er naboloven, eller "Lov om rettshøve mellom grannar", som regulerer dette. Vel og merke dersom det ikke er søknadspliktig oppføring. I nabolovens §2 står det blant annet: "Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimelig eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom."

 

Videre står det i §6-1: "Når nokon vil gå i gang med planting, graving, bygging, industriverksamd eller anna tiltak som kan verta til skade eller ulempe på granneeigedom, skal han varsle grannen i rimelig til føreåt."

 

Litt tungt språk, men ett nabovarsel er nok på sin plass hvis det er noe som kan være til sjenanse for naboen.

Lenke til kommentar
Så nærme du bare vil. Du kan vel i teorien bygge en mur så høy som den kinesiske hvis du vil, kloss inntil. Tror jeg. :p

 

Men kan du ikke bare spørre han da?

6851141[/snapback]

 

 

En levegg kan være maks 1,8 m høy uten søknad (og mer enn 4 m fra eiendomsgrense)

 

Er avstanden UNDER 4 m fra grense, kan leveggen være opp til 1,8 m HVIS naboen tillater det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...