Gå til innhold

Tregt forum !


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bruker HW.no ganske mye men synes det er ganske tregt, særlig forumet. Noen ganger går det kjapt, andre ganger henger det i helt i flere titalls sekunder. Så jeg har noen spørsmål:

 

Hvilken maskinvare er det forumet ligger på?

Hvilke andre ting er det samme serveren må ta seg av?

Er det mulig å dele oppgavene på to servere?

Hva med en oppgradering av flaskehalsene i serveren?

Har dere målt hva som faktisk er flaskehalsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Simen1 skrev (2002-10-29 15:47):


Hvilken maskinvare er det forumet ligger på?

Hvilke andre ting er det samme serveren må ta seg av?

Er det mulig å dele oppgavene på to servere?

Hva med en oppgradering av flaskehalsene i serveren?

Har dere målt hva som faktisk er flaskehalsen?


 

Svarer kort;

Dual MP 1800+ med 1 GB RAM.

Kjører så vidt jeg vet bare forum.

Vet ikke, men mulig en kan skille database over til en egen server.

Vet ikke hva som er flaskehalsen, men har f.eks. tatt ned framesversjonen for å se om det hjelper.

 

Med andre ord så er vi ergelig klar over saken, men nye servere er dyre og vi vet rett og slett ikke helt hvor problemet ligger.

Lenke til kommentar

Ok, var ikke meningen å kjefte på dere. Kanskje noen i forumet har erfaring med å finne flaskehalser på servere? Hadde jo vært fint om man fikk tips om programmer som måler hvor mye hver enkelt komponent jobber. (harddisker, ram, prosessorer) og evt hvilken ny hardware som er verd å kjøpe (sett i forhold til forbedringen) Hvis dere kjører serveren med Win 2000/XP kan dere jo starte med å sjekke ram og prosessor-bruken i oppgavebehandling. Ellers har ikke jeg noen gode tips. Jo, kanskje høre med andre som kjører med samme programvare og annen maskinvare.

 

Kanskje hammer vil løse problemet? Eller kanskje dual Xeon eller dual P4 3,06GHz med dual channer DDR-ram ?

Lenke til kommentar

Quote:


Kanskje hammer vil løse problemet? Eller kanskje dual Xeon eller dual P4 3,06GHz med dual channer DDR-ram ?


hw.no tar nok med glede i mot noe sånt fra de som vil sponse. :grin:

Desverre er det dyrt, så jeg tviler på at hw.no kan kjøpe noe sånt når det kommer med egne midler.

 

Men, det er da lov til å håpe. :smile:

Lenke til kommentar

Vi er smertelig klar over ytelsesproblemet, og det er grunnen til at jeg i går kveld tok frames-versjonen ut av drift.

Det ser imidlertid ikke ut til at det hadde stort å si på ytelsen ellers.

(BTW: frames-versjonen er nå satt i drift igjen)

 

Alle som måtte ha noe å bidra med (kunnskap, server, programmeringserfaring, etc) er hjertelig velkommen til å hjelpe! Vi kjører Debian på alle våre servere, og forumet deler kun server med bruktmarkedet vårt.

 

Den enkleste og raskeste måten å forbedre ytelsen på er trolig å dedikere servere til logikk og database.

 

Skal vi tenke litt mer langsiktig må forumet oppgraderes. Vi har flere ganger vært inne på tanken å oppgradere til phpBB2, men jeg har blitt veldig skeptisk til dette i det siste. Det virker ikke som om databasestrukturen i phpBB er spesielt god, og etter det jeg har lest krever phpBB2 enda mer serverkraft enn den versjonen vi bruker!

 

Et skreddersydd forum hadde vært drømmen (og ikke minst vanvittig moro å lage).

 

Er det noen som har mye erfaring med forum, og har driftet andre store forum?

 

Hittil i oktober har forumet i gjennomsnitt 150.000 sidevisninger per døgn. Det tilsvarer nærmere 200.000 sidevisninger per døgn på "topp-dager".

Videre forteller statistikken til mySQL at det kjøres 79 spørringer per sekund.

Det kan tyde på at det kjøres et 20-talls spørringer per side som vises!

 

Alternativene vi har:

- kaste penger på problemet => kjøpe server

- skrive nytt forum

- finne et annet (og bedre) forum

 

Noen som kan hjelpe?

 

mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Hei Amund :smile:

 

Du kan poste et bank-kontonummer, så kan alle brukere overføre penger til.. Jeg syntes når vi bruker forumet så mye (jeg er her 7-8 timer pr. dag :smile: ) og det er gratis, så kan vi alle sette inn en slunt :smile: eventuelt kunne det ha komt slik at vi må betale ex. 150 kr i året for "proff" verisjon av hw.no, uten reklame o.l.

Jeg syntest i alle fall at folk ikke skal være så kjipe at de ikke setter inn penger visst Amund poster et bank-kontonummer :smile:

Lenke til kommentar

Det var en god ide med betaling for pro-versjon uten reklame. Det vil sikkert redusere belastningen på reklame-serveren og øke inntektene til HW.no Forøvrig synes jeg 150 hørtes litt mye ut. Det er mange tenåringer her med dårlig råd, så jeg tror at mer mye enn 3x så mange vil bli proff-brukere dersom prisen reduseres fra 150 til 50 kr. Dvs. større inntekter til HW.no ved en pris på 50 enn 150kr. Den minkede belastningen på reklame-serveren kan brukes til å pøse litt mer reklame ut til de som ikke er "pro" og dermed øke inntektene enda mer.

Lenke til kommentar

Ok, legg ut en poll med spørsmålet:

 

Hvor mye er det meste du ville betalt for en pro versjon av forumet dersom reklame-mengden tredobles?

 

400kr

200kr

100kr

50kr

Gidder ikke betale for å slippe reklame.

 

Så kan HW.no gjøre en kjapp kalkulasjon og sette prisen deretter. Jeg (storbruker med dårlig råd) ville nok stemt på 200kr.

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-29 20:55 ]

Lenke til kommentar

Nå i det siste har forumet blitt ekstremt treigt! Det blir bare værre virker det som, så noe må nødt til å være galt et sted. Det henger i et halvt minutt eller lenger på nesten annen hver post jeg leser jo (det er lov å overdrive litt :smile: ). Det virker for meg som at det går like lenge mellom hver gang, så kanskje den serverern deres har noen oppgaver som kjøres til faste tider som sluker ressurser. Automatisk backup eller noe sånt kanskje? Jeg er sikkert helt på jordet nå for jeg har ikke peiling på åssen sånne serverene funker, jeg ville bare si hva jeg mener om saken... :smile:

 

Håper dere finner flaskehalsen før jeg blir sprø av all ventinga! boom.gif

Lenke til kommentar

Akkurat i øyeblikket har vi ikke noe "proff"-forum, eller i det heletatt noe system for å skille mellom betalende og ikke-betalende brukere.

 

Videre er det heller ikke aktuelt å øke mengden reklame i forumet nevneverdig i nærmeste fremtid. Hadde vi tjent masse penger på forumet ville vi ikke nølt lenge med å kjøpe en ny server for formålet, men slik er det nå ikke...

 

En betalingsløsning (som har vært diskutert flere ganger tidligere) er noe vi ønsker å gjennomføre, men det er mye arbeid å innføre noe slikt.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Quote:


Reino skrev (2002-10-29 21:38):

Nå i det siste har forumet blitt ekstremt treigt! Det blir bare værre virker det som, så noe må nødt til å være galt et sted.


 

Dette kan ha en nær sammenheng med den stadig økende trafikken, og den stadig økende databasemengden.

 

Databasen er i øyeblikket på 264 MB, og når noen hundre brukere søker rundt i dette til enhver tid blir det hektisk for serveren...

 

Vi skal gjøre hva vi kan for å få orden på problemet.

 

Inntil videre er vel den beste løsningen å holde seg våken litt lenger utover natta, eller stå opp litt tidligere om morgenen :smile: Mellom 2 og 7 på natta reduseres trafikken til nesten det halve i forhold til resten av døgnet.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-29 22:49, skrev amund:

Akkurat i øyeblikket har vi ikke noe "proff"-forum,


 

Liker ikke forandringer jeg... -Fikk hetta da DinSide gikk over til Qxl. Her har hjertet mitt bare hoppet er par ganger da dere har forandret logo og puttet inn litt reklame og selvsagt de ganger mlwirak kommer med sine håpløse "-kom skal vi plage livet av en eller annen" tiltakene sine. (beklager, annen debatt) :smile:

Jeg er innom Hardware.no 10-20 i døgnet. Å lese fra serveren går greit, men å skrive i forumet (til server) synes jeg er treigt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-29 20:03, skrev twarr:

Hei Amund :smile:


Du kan poste et bank-kontonummer, så kan alle brukere overføre penger til.. Jeg syntes når vi bruker forumet så mye (jeg er her 7-8 timer pr. dag :smile: ) og det er gratis, så kan vi alle sette inn en slunt :smile: eventuelt kunne det ha komt slik at vi må betale ex. 150 kr i året for "proff" verisjon av hw.no, uten reklame o.l.

Jeg syntest i alle fall at folk ikke skal være så kjipe at de ikke setter inn penger visst Amund poster et bank-kontonummer :smile:


 

Eeeekk!! Mener du seriøst at du bruker forumet 7-8 timer! :???:

Lenke til kommentar

AMUND!!!

 

Et forslag til deg/dere (vet ikke om det hjelper da men :smile:

 

Jeg tror det er mange med meg som bruker "Siste meldinger". Så vidt jeg vet er den satt som standard 24 timer. Hva med å sette denne ned til f.eks. 6 timer?

 

Vil dette ha noe å si? Spørringen vil ihvertfall ikke generere like mye data.

 

Noe annet som kan gjøres i samme slengen er å fjerne all off-topic meldingene i "Siste meldinger". Da får man på en måte valget om man vil se slike meldinger eller ikke.

 

Vil dette hjelpe tror dere?

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-10-29 22:55, skrev amund:


Databasen er i øyeblikket på 264 MB, og når noen hundre brukere søker rundt i dette til enhver tid blir det hektisk for serveren...


Det prates hele tiden om å ha så raske disker til dette formålet, hva med å opprette en ramdrive (på f.eks 512MB) og legge databasen der? Det må da gå mye kjappere! For å unngå at man taper data hvia strømmen går, kan man f.eks lagre databasen til harddisk hvert 5. minutt.
Lenke til kommentar

Jeg synes forslaget til Simen1 høres bra ut. Problemet blir kanskje heller å gjennomføre det i praksis?

 

Guybrush er også inne på noe med å redusere "Siste Meldinger" og ikke vise Off Topic.

 

Mitt forslag er å strekke dette enda lenger. Fjern alt "Off Topic"-greier fra databasen! Dette er jo ett forum dedikert hardware! De som vil skrive inn vitser, legge ut bilder av bilene sine, og poste i "søppel" burde heller benytte IRC!! Om ikke det hjelper på hastigheten på forumet, så vil det hvertfall trekke opp gjennomsnittsalderen her.

 

Bort med alt tullprat! Mer faglig/teknisk fokus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...