Mystirious Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei! Jeg skal løse en skoleoppgave i java. Trenger litt hjelp: En sekvens av k heltall er sortert hvis a1 < a2 < a3 < a4 < ... < ak. Du skal lage et program som leser inn k positive heltall. For hvert tall som leses inn skal terminalen vise de tallene som er lest inn så langt sortert etter stigende verdi. Tallene leses inn i vilkårlig rekkefølge. Programmet avsluttes ved at du har fylt opp sekvensens størrelse. Slik kan utførelse av programmet se ut: Oppgi stoerrelsen paa sekvensen: 9 Tast inn et positivt heltall 1: 1 Sortert sekvens vil da være: 1 Tast inn et positivt heltall 2: 2 Sortert sekvens vil da være: 1 2 Tast inn et positivt heltall 3: 4 Sortert sekvens vil da være: 1 2 4 Tast inn et positivt heltall 4: 7 Sortert sekvens vil da være: 1 2 4 7 Tast inn et positivt heltall 5: 8 Sortert sekvens vil da være: 1 2 4 7 8 Tast inn et positivt heltall 6: 9 Sortert sekvens vil da være: 1 2 4 7 8 9 Tast inn et positivt heltall 7: 6 Sortert sekvens vil da være: 1 2 4 6 7 8 9 Tast inn et positivt heltall 8: 5 Sortert sekvens vil da være: 1 2 4 5 6 7 8 9 Tast inn et positivt heltall 9: 3 Sortert sekvens vil da være: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Du tar vel ikke INF100 på UiB? Du kan bruke Arrays.sort (java.util.Arrays). Husk at du for hvert nye tall du leser inn, må opprette et nytt array som inneholder like mange tall som du allerede har skrevet inn. Det er den du må sortere. Lenke til kommentar
Mystirious Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Joda, eg tar INF100 på UiB men slitter litt med java ... kunne du gitt meg et eksempel? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Ja, jeg kan jo det, men det eksempelet hadde jeg jo tenkt å levere inn den 25. september. Du trenger noen nøstede for-løkker og to forskjellige array. Først spør du brukeren hvor mange tall vedkommende vil taste inn, det tallet lagrer du i en integer: int antallTall = tastatur.nextInt(); Deretter lager du arrayet/tabellen/matrisen: tall[antallTall] og leser inn et og et tall til den. Samtidig skal du opprette et annet array som du kan kalle for sorterteTall og det skal ha en størrelse på samme antall tall som du har lest inn. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 What the heck: http://rafb.net/paste/results/DTRYLS25.html Lenke til kommentar
Mystirious Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Tusen takk for hjelpen!! Tar du og INF100 på UiB eller?? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Gjør nok det... Samme kurs, samme foreleser, uten at jeg skal si noe om ham... Håper du ikke akkurat leverer inn den oppgaven ordrett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå