LooneyTune Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Er det mulig a lage et batch program som krypterer tekst?? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Er det mulig a lage et batch program som krypterer tekst?? 6850299[/snapback] Er behovet at det skal kjøres fra cmd.exe, eller at det skal være et .bat-program? Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 mener at det skal være et .bat program, syns det hadde hvert tøft Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 mener at det skal være et .bat program, syns det hadde hvert tøft 6851829[/snapback] Da kan jeg dessverre ikke hjelpe, men du kan sikkert få til noe enkel XOR-kryptering eller noe i ei bat-fil også. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Det går ikke med std. kommandoer. Lenke til kommentar
backup Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Her er et eksempel på en enkel encrypt/decrypt funksjon med xor i vbs som gjør jobben. Lagre som f.eks. krytering.vbs og dobbelklikk ikonet, så ser du hvordan det funker. For å kryptere en tekstfil, les den inn i variabelen Text før EncryptText = Encrypt_Decrypt(Text,"doffen"). Derpå skriver du EncryptText til en tekstfil. Tilsvarende gjøres for å dekryptere en kryptert fil. Text ="Er det mulig a lage et batch program som krypterer tekst?" Text = Text & vbCrLf & "Med vbs går det iallfall fint!" EncryptText = Encrypt_Decrypt(Text,"doffen") 'doffen er her valgt key, men velges fritt MsgBox EncryptText,,"Kryptert" DecryptText =Encrypt_Decrypt(EncryptText,"doffen") MsgBox decryptText,,"Dekryptert" Function Encrypt_Decrypt(Text, Key) KeyLen = Len(Key) For i = 1 To Len(Text) KeyPtr = (KeyPtr + 1) Mod KeyLen sTxtChr = Mid(Text, i, 1) wTxtChr = Asc(stxtchr) wKeyChr = Asc(Mid(Key, KeyPtr + 1, 1)) CryptKey = Chr(wTxtChr Xor wKeyChr) hold = hold & CryptKey Next Encrypt_Decrypt = hold End Function Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Merk at med XOR så *MÅ* nøkkelen vere like lang som plaintext, ellers har du null sikkerhet. Repetisjon i nøkkelen på XOR fører til at sikkerheta går fra uknekkeleg til lett... Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Xor kryptering med 1:1 er vel ikke den beste løsning når man velger krptering. Hvis man først skal ha en sikker kryptering gå for RSA eller noe i den dur. edit: Bare et spørsmål hvis man bruker 1:1 kryptering må man oppbevare nøkkelen (som kan bli fyktelig lang) sikkert, hvorfor ikke bare siker filen istede. Endret 13. september 2006 av Giddion Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Xor kryptering med 1:1 er vel ikke den beste løsning når man velger krptering.Hvis man først skal ha en sikker kryptering gå for RSA eller noe i den dur. edit: Bare et spørsmål hvis man bruker 1:1 kryptering må man oppbevare nøkkelen (som kan bli fyktelig lang) sikkert, hvorfor ikke bare siker filen istede. 6858346[/snapback] Jo, xor er såvidt eg veit einaste algoritma som er bevist at er uknekkeleg. DVS, finst *ingen* snarvegar til å knekke XOR, og det kan ikkje finnast. Det er matematisk bevist at xor med tilfeldig nøkkel er trygt, i.e enklaste måte er brute force, og da er alle klartekster akkurat like sannsynleg. Nøkkeloverføringa er det som hindrer xor i å vere brukbart. I en del tilfeller, t.d ambassader der nøkler kan overførast med diplomatisk post, eller diplomater som reiser med nøkkelen i bagasjen, vil eg tippe det er brukt til en del. Men for sivil bruk er problemet med overføring av nøkler såpass stort at det legg praktiske hindringar i vegen, og den ekstra sikkerheta er ikkje verdt deg ekstra bryet. Og poenget med krypto er jo at du kan sende sensitive data over en åpen kanal. Eg kan mao. bruke xor for å sende sensitiv data åpent over t.d kortbølgeradio. Da må begge ender kjenne nøkkelen og ha den forhåndsavtalt. Når det gjeld nøkkeldistribusjon er det en del som ser på kvantefysikk som ei løysing. Ein nyttar då spinnet til enkeltfoton for å bygge opp nøkkelen, og begge parter kan få denne uten at 3. part kan avlytte. Da kan en overføre nøkkelen i sanntid, istadenfor på førehand. Så langt er ikkje dette komersialisert. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Når det gjeld nøkkeldistribusjon er det en del som ser på kvantefysikk som ei løysing. Ein nyttar då spinnet til enkeltfoton for å bygge opp nøkkelen, og begge parter kan få denne uten at 3. part kan avlytte. Da kan en overføre nøkkelen i sanntid, istadenfor på førehand. Så langt er ikkje dette komersialisert. 6860700[/snapback] Hvis jeg ikke tar feil så leste jeg en artikkel om det, man "deler" et foton, men de har fortsatt en "forbindelse" slik at de oppfører helt likt, som fks spinner en spinner begge. er den det du tenkte på? Men hvis man har en trykk kanal, hvorfor ikke overføre filen i samme slengen? De tar jo like stor plass. Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hvis jeg ikke tar feil så leste jeg en artikkel om det, man "deler" et foton, men de har fortsatt en "forbindelse" slik at de oppfører helt likt, som fks spinner en spinner begge. er den det du tenkte på?Men hvis man har en trykk kanal, hvorfor ikke overføre filen i samme slengen? De tar jo like stor plass. 6861183[/snapback] Fordi du ikkje kan sei kva spinn eit foton har. Du kan registrere kva spinn det har, altså generere data, men ikkje overføre data. Altså, tenk deg at du kan sende data som du og remote end kan finne ut kva er, men du kan ikkje styre kva neste tal blir. Da har du et perfekt utgangspunkt for kryptonøkkel, men du kan ikkje bruke det direkte til overføring av data. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Aha den teknikken har jeg ikke hørt om. takk for infoen. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 så det finnes ingen måte å kryptere og senere dekryptere filer ved hjelp av batch? har lite lyst til å sette meg inn i xor... Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Vel bat i seg selv kan nok ikke brukes til å krypter, men i kombinasjon med andre programmer er det fult mulig og krypter med cmd.. Hvis du vil lære litt om Xor (eksklusiv eller) og/eller boolsk algebra Boolsk algebra Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 jeg tenkte å bruke en variabel i batch som "passord" til en mappe med filer. sånn at du må gjennom batch filen for å åpne mappen. er det noen tips om hvordan jeg kan gjøre det? (hvis det lar seg gjøre...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå