Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er et eksempel på en enkel encrypt/decrypt funksjon med xor i vbs som gjør jobben. Lagre som f.eks. krytering.vbs og dobbelklikk ikonet, så ser du hvordan det funker. For å kryptere en tekstfil, les den inn i variabelen Text før EncryptText = Encrypt_Decrypt(Text,"doffen"). Derpå skriver du EncryptText til en tekstfil. Tilsvarende gjøres for å dekryptere en kryptert fil.

 

Text ="Er det mulig a lage et batch program som krypterer tekst?"

Text = Text & vbCrLf & "Med vbs går det iallfall fint!"

EncryptText = Encrypt_Decrypt(Text,"doffen") 'doffen er her valgt key, men velges fritt

MsgBox EncryptText,,"Kryptert"

DecryptText =Encrypt_Decrypt(EncryptText,"doffen")

MsgBox decryptText,,"Dekryptert"

 

Function Encrypt_Decrypt(Text, Key)

KeyLen = Len(Key)

For i = 1 To Len(Text)

KeyPtr = (KeyPtr + 1) Mod KeyLen

sTxtChr = Mid(Text, i, 1)

wTxtChr = Asc(stxtchr)

wKeyChr = Asc(Mid(Key, KeyPtr + 1, 1))

CryptKey = Chr(wTxtChr Xor wKeyChr)

hold = hold & CryptKey

Next

Encrypt_Decrypt = hold

End Function

Lenke til kommentar

Xor kryptering med 1:1 er vel ikke den beste løsning når man velger krptering.

Hvis man først skal ha en sikker kryptering gå for RSA eller noe i den dur.

 

edit: Bare et spørsmål hvis man bruker 1:1 kryptering må man oppbevare nøkkelen (som kan bli fyktelig lang) sikkert, hvorfor ikke bare siker filen istede.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Xor kryptering med 1:1 er vel ikke den beste løsning når man velger krptering.

Hvis man først skal ha en sikker kryptering gå for RSA eller noe i den dur.

 

edit: Bare et spørsmål hvis man bruker 1:1 kryptering må man oppbevare nøkkelen (som kan bli fyktelig lang) sikkert, hvorfor ikke bare siker filen istede.

6858346[/snapback]

Jo, xor er såvidt eg veit einaste algoritma som er bevist at er uknekkeleg. DVS, finst *ingen* snarvegar til å knekke XOR, og det kan ikkje finnast. Det er matematisk bevist at xor med tilfeldig nøkkel er trygt, i.e enklaste måte er brute force, og da er alle klartekster akkurat like sannsynleg.

 

Nøkkeloverføringa er det som hindrer xor i å vere brukbart. I en del tilfeller, t.d ambassader der nøkler kan overførast med diplomatisk post, eller diplomater som reiser med nøkkelen i bagasjen, vil eg tippe det er brukt til en del. Men for sivil bruk er problemet med overføring av nøkler såpass stort at det legg praktiske hindringar i vegen, og den ekstra sikkerheta er ikkje verdt deg ekstra bryet.

 

Og poenget med krypto er jo at du kan sende sensitive data over en åpen kanal. Eg kan mao. bruke xor for å sende sensitiv data åpent over t.d kortbølgeradio. Da må begge ender kjenne nøkkelen og ha den forhåndsavtalt.

 

Når det gjeld nøkkeldistribusjon er det en del som ser på kvantefysikk som ei løysing. Ein nyttar då spinnet til enkeltfoton for å bygge opp nøkkelen, og begge parter kan få denne uten at 3. part kan avlytte. Da kan en overføre nøkkelen i sanntid, istadenfor på førehand. Så langt er ikkje dette komersialisert.

Lenke til kommentar
Når det gjeld nøkkeldistribusjon er det en del som ser på kvantefysikk som ei løysing. Ein nyttar då spinnet til enkeltfoton for å bygge opp nøkkelen, og begge parter kan få denne uten at 3. part kan avlytte. Da kan en overføre nøkkelen i sanntid, istadenfor på førehand. Så langt er ikkje dette komersialisert.

6860700[/snapback]

 

Hvis jeg ikke tar feil så leste jeg en artikkel om det, man "deler" et foton, men de har fortsatt en "forbindelse" slik at de oppfører helt likt, som fks spinner en spinner begge. er den det du tenkte på?

Men hvis man har en trykk kanal, hvorfor ikke overføre filen i samme slengen? De tar jo like stor plass.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar feil så leste jeg en artikkel om det, man "deler" et foton, men de har fortsatt en "forbindelse" slik at de oppfører helt likt, som fks spinner en spinner begge. er den det du tenkte på?

Men hvis man har en trykk kanal, hvorfor ikke overføre filen i samme slengen? De tar jo like stor plass.

6861183[/snapback]

Fordi du ikkje kan sei kva spinn eit foton har. Du kan registrere kva spinn det har, altså generere data, men ikkje overføre data.

 

Altså, tenk deg at du kan sende data som du og remote end kan finne ut kva er, men du kan ikkje styre kva neste tal blir. Da har du et perfekt utgangspunkt for kryptonøkkel, men du kan ikkje bruke det direkte til overføring av data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...