Gå til innhold

Innebygd fjerning av støv -markedsføringstriks?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Alfaens antistøvsystem har jeg hørt mye dritt om... Olympus' sitt system har jeg selv i mitt E-1 og har aldri opplevd noensomhelst form for støvproblematikk. Faderen har også ett E-1, og er likeledes med han...

 

Kan også nevne at en fyr på et forum traff en krigsfotograf fra afghanistan.. Denne hadde 2x E-1, hvorav hele den svarte emaljen var slitt bort fra kameraene - dvs. bare alminiumen viste.. Altså var de brukt under virkelig harde forhold - denne hadde heller ikke opplevd noen som helst problemer med støv...

 

I kontrast til dette; en kamerat av meg dro til egypt og kom tilbake med 7000 bilder tatt over 3 uker... Det viste seg at det var støv på over 5000 av disse... Litt beklagelig kan man si.

Lenke til kommentar

Dette henger nok også litt sammen med hva slags miljøer kameraet brukes i - og ikke minst; hvor ofte (og hvordan) man skifter objektiv.

 

Selv har jeg straks 20.000 eksponeringer på et drøyt år og har fremdeles ikke synlig støv av betydning (har blåst ren med blåsebelg en gang, men ikke noe annet) på et kamera uten innebygd støvfjerning (Nikon D70s).

 

Faren er vel kanskje at de med innebygd støvfjerning blir langt mere slepphendte og dermed slipper inn mye mer støv i kamerahuset ved slomsete/tregt objektivbytte og lignende.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Vel det ser jo klart ut som at Sony eiere (og E-500, D400 eiere for den saks skuld) likevel ikke slipper unna jobben med å rense sensoren med børster/renseveske likevel.

Det var vel egenlig for godt til å være sant at en bare kunne riste bort støv og rusk for å bli kvitt problemet fullstendig.

6854200[/snapback]

For Olympus sin del er dette så godt at det faktisk er sant! Svært behageleg å ha dette i mitt E-1. Sony sitt system verkar litt halvhjerta, med fysisk risting av CCD-brikka. Canon sin versjon i 400D skal bli interessant å følgje med. Det er svært bra at andre produsenter prøver å gjere noko med problemet. Samstundes som det er litt artig å konstatere at Canon innrømmer at det er eit problem, etter lenge å ha avvist at støv på brikka er eit problem i det heile tatt! Forøvrig har Olympus delt patenten sin med Panasonic i det nye Lumix L-1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...