hightow Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Tja, kanskje fordi den "endret" noe av den så hyggelige historien i Bibelen, og gjorde det hele litt mer "realistisk". Kristne folk takler ikke at folk kødder med boka deres. ^^ Ingen religøse fanatikere liker at folk kødder med bøkene deres, om det er kristne eller muslimer. Stakkars folk. Hvis jeg hadde vært fanatisk trønder hadde jeg nok blitt skikkelig ergelig når Skræmmer'n og Trønderbataljonen var på TV... Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Filmen "I rosens navn" synes jeg fortjener en plass, med Sean Connery i hovedrollen. I utgangspunktet mer midderalderkrim, men med sviende kritikk av inkvisisjonen og de "etablerte" kristne sannheter. Dog er hovedpersonen(e) kristne de også, men filmen inneholder hvertfall kritikk av deler av kristendommen. Ellers har du en film som heter "Savage Messiah", en film av Mario Azzopardi, som viser hvor galt det kan gå i lukkede kristne sekter. En veldig sterk film som er basert på en sann hendelse, gav hvertfall meg assosiasjoner til Waco, selv om dette var basert på en annen hendelse. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Filmen "I rosens navn" synes jeg fortjener en plass, med Sean Connery i hovedrollen. I utgangspunktet mer midderalderkrim, men med sviende kritikk av inkvisisjonen og de "etablerte" kristne sannheter. Dog er hovedpersonen(e) kristne de også, men filmen inneholder hvertfall kritikk av deler av kristendommen. 6853314[/snapback] Den fortjener definitivt en plass.... det er derfor trådstarter nevnte filmen i første post... Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Huff, der ser du hva som skjer når jeg skumleser tråder. Sorry for det. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 jeg ser på startrek(spesielt TNG) som velig pro ateisme, der viser dem at selv om de har droppet relgion kan mennseker være moralske og snille uten trussel om evig pine. 6850298[/snapback] Du har helt rett.. Gene roddenberry var en ateist Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Life of Brian "kritiserer" vel religion generelt, på samme vis som The Holy Grail. Det som er så herlige med disse filmene, er at de er så hysterisk morsomme, samtidig som at de er utrolig politiske! 6851123[/snapback] Life of Brian. Den er evig Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Planet of the Apes! Jeg skal ikke røpe noe, men du burde se den. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Har sett den, og syns den var nydelig misantropisk som var delvis hvorfor den fikk såpass høy karakter fra meg. Men husker ikke akkurat den kristne delen... Kanskje den er både anti-kristen og misantropisk, og da er det hvertfall ikke rart at jeg gav den 9/10. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 The Rapture er en film som (mer enn å direkte kritisere kristendom, noe av det som gjør den bra er at den ikke tar stilling til hvorvidt troen som ligger til grunn for hovedpersonenes gjøren og laden er "sann" eller ikke) er kritisk til hvordan religion kan få oss til å oppføre oss. Anbefales! Lenke til kommentar
Royo Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Etter å ha googlet litt fant jeg en side som tar for seg religions-kritiske filmer: Sceptical Film Reviews Er temmelig mange tips der. Endret 3. oktober 2006 av Royo Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 Jeg tror tv-serien Carnivàle vil være midt i blinken for deg. Det var den! Er midt i sesong 2 nå. Kristne kjøtere!! Argh så forbanna jeg blir! Elsker det Lenke til kommentar
co2 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg tror tv-serien Carnivàle vil være midt i blinken for deg. Det var den! Er midt i sesong 2 nå. Kristne kjøtere!! Argh så forbanna jeg blir! Elsker det 7308087[/snapback] Amen to that Lenke til kommentar
Foregangsmannen Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Finnes det noen gode filmer som kritiserer Islam da? Føler det liksom er hakket verre. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Hvis du er ute etter å bli skikkelig irritert anbefaler jeg deg dokumentaren Jesus Camp Det er svært lite åpen kritikk, men alle som har vettet i behold vil se på det som kritikk. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 Det er slike filmer som gjør meg redd for overlevelsen av pc-skjermen min, kanskje jeg bør forberede meg ved å fjerne alle harde gjenstander rundt meg og finne noe mykt som kan kastes. Men den skal uansett sjekkes Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Hva med Life Of Brian av Monthy Python? (Er laget som en komedie, menmen) EDIT: Var noen som hadde sagt den allerede ja Endret 18. november 2006 av StalkI2 Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Noen som har sett Saved!? Hvordan er den i forhold til denne trådens emne? Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Noen som har sett Saved!? Hvordan er den i forhold til denne trådens emne? 7595245[/snapback] Litt for mye "highschoolkomedie" uten å være morsom for min smak. Han med navnet som er kliss umulig å skrive riktig er bra, resten av filmen oser av uoppfylt potensiale. Virker nesten som om de har prøvd å lage en film som skal være kritisk til kristendommen, uten å på noen som helst måte å støte kristne. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Finnes det noen gode filmer som kritiserer Islam da? Føler det liksom er hakket verre. 7308810[/snapback] Hvis du føler det slik kan du jo alltids starte opp en egen tråd der man kan drøfte det emnet. Det er nemlig ikke det som diskuteres i denne tråden. Lenke til kommentar
Øyh Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det Sjunde inseglet av Ingmar Bergman er jo veldig kritisk overfor fundamentalistisk kristendom, så den kan være passende for deg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå