Gå til innhold

Videoredigering med flere video- og lydspor?

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale et enkelt redigeringsprogram med flere video- og lydspor, slik at man kan skifte mellom to forskjellige videosekvenser og ha et eget lydspor?

Jeg prøvde Adobe Premiere Pro, men det nektet å importere den ene AVI-fila, lurte derfor på om noen visste om andre tilsvarende programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du kan jo prøve Magix Movie Edit Pro. Koster ca. 500kr frå Boston.no. Har 16 lyd-/videospor om eg ikkje hugser heilt feil, og demo kan lastast ned frå Magix.com.

Kan ikkje garantere at det støtter fila, då eg ikkje veit kva slags codec som har vorte brukt til å lage den. I verste fall må du konvertere fila før du kan importere den.

Lenke til kommentar

Etter å ha laget AVI-fila på nytt fikk jeg omsider importert den i Adobe Premiere Pro, og jeg har nå justert de to videoklippene i forhold til hverandre, slik at bilde og lyd fra begge klippene er synkronisert.

Tanken var nå å spille lyden fra det ene videoklippet som bakgrunnslyd og mute lyden fra det andre videoklippet, mens jeg switcher/fader mellom de to videoklippene.

Jeg har fått til lyden, men lurer på hvordan man bytter mellom det som skal vises fra to videoklippene? Er det en måte å merke de forskjellige sekvensene som skal vises og ikke vises i hvert av videoklippene, slik at programmet automatisk bytter mellom de to videoklippene, og slik at jeg evt senere kan legge transisjoner mellom disse overgangene?

Stor takk til de som kan forklare meg disse (sikkert enkle) basic operasjonene i Adobe Premiere Pro!

Lenke til kommentar

Om du har PPro 2.0 er det ein multicam-funksjon som gjer at ein visstnok ganske enkelt kan skifte mellom opptil fire forskjellige spor. Akkurat korleis denne virker veit eg ikkje, då eg aldri har brukt den, men denne videoen, denne videoen og dette PDF-dokumentet skulle gje deg nokre tips.

Om ikkje må du gjere det manuelt. Kva som er den beste måten veit eg ikkje, men du kan til dømes gjere slik det vert skildra her.

Eller denne (dårleg forklarte) metoden. Kan godt vere det er andre som er meir praktiske:

1. Sjå gjennom videoen og der du vil gjere det fyrste kuttet, trykk Ctrl + K.

2. Skjul videoen i videospor 2 ved å trykke på auget like under namnet på videosporet (Video 2, heilt til venstre i tidslinjevindauget).

3. Sjå vidare til der du vil gjere det neste kuttet, og trykk Ctrl + K.

4. Gjer videospor 2 synleg igjen, og gjenta prosessen gjennom heile videoen.

For å gjere dei delene i videospor 1 synlege, og gjere det mogeleg å ha overgangar, dra dei opp i spor 2. Den enklaste måten å redigere klippinga på (flytte kuttpunkt, ta med litt meir av eit klipp osb.) er å lære seg å bruke verktøya i verktøyboksen. Les i hjelp om kva dei gjer, so forstår du sikkert kva eg meiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...