Gå til innhold

Lyssterke objektiver - dumt spørsmål.


Anbefalte innlegg

Om man har to 50 mm objektiver hvor det ene er f/1,4 og det andre f/2,8, men man velger å stille begge inn på f/3,5, vil 1,4 objektivet her kunne by på kortere lukkertider enn det andre objektivet, med samme lysmengde oppnådt?

Eller kalles slike objektiver med lave f-tall kun lyssterke fordi de selvsagt men lavere f-tall vil oppnå mere lys (men mindre dybde)?

 

Håper formuleringen min er forståelig.

 

Tilleggspørsmål jeg ikke orker lage egen tråd for:

Dere som fotograferer små barn, spedbarn og barn under ett år, vil blitz kunne skade øynene på så skjøre skapninger? Sterkt stuidolys etc, er det å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo fysiske begrensninger som kanskje enklest lar seg manipulere ved hjelp av VR (nikonbetegnelsen), som gjør at du kan bruke kortere lukkertid med samme blender som når du ikke har VR. Men en 50mm med VR har i alle fall jeg aldri hørt om.

 

Edit: VR er altså noe vibrasjonsreduserende

Endret av sthlm
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle heter det SSS, siden jeg er havnet på Sonyvogna, men det hjelper ikke stort på bevegelige motiv (konserter etc)

 

Men takker for avklaringen gutter, og vil bare legge til at fotokompendiet har fast plass på nattbordet, sammens med Digital Fotografi, en helt OK bok de fører på Expert av alle steder, totalt impulskjøp, men den viser seg ganske nyttig. Full av illustrerende fargebilder, til den nette sum av 249kr.

 

Noen som har et svar på tilleggspørsmålet mitt?

Lenke til kommentar
Les fotokompendiet som ligger under "fotografering". Blender, lukkertid og ISO er faste verdier som ikke forandres av kamera/objektivets egenskaper.

Blender=Brennvidde/fysisk størrelse på ytterste linseelement.

6849833[/snapback]

 

Er ISO en fysisk str på digitale kameraer?

6850272[/snapback]

Nei, og det har jeg heller ikke sagt =) Det er en fast verdi som ikke forandres direkte av kameraets egenskaper; kameraet kan endre ISO, men ISO100 er alltid ISO100, ISO800 er alltid ISO800.

Lenke til kommentar
Okei, det var det jeg tenkte, så det finnes ingen måte å betale seg til gode lysegenskaper på samme blender? Jeg ser selvsagt fordelen med 1,4, men også de negative sidene av å skyte med så lave blendertall

6849796[/snapback]

Kanskje via en god sensor?

6850699[/snapback]

Helst en stor og god en! Hvis du tar bilder med Canon S3IS og EOS 5D på samme blenderåpning og ekvivalent brennvidde, vil 5D gi deg tilsvarende 3-4 blendersteg ved at du kan skru opp ISO og beholde mye av bildekvaliteten. Mens du kanskje må holde deg på 200 ISO med S3IS, kan du skru opp, kanskje helt til 3200, med 5D.

 

En annen sak som er lite drøfta, men som kanskje kan ha litt betydning, er tallet på glassflater. Lysgjennomgangen reduseres jo bittelitt for hver flate, og lyssterke fastobjektiver som 50/1.8 har langt færre elementer enn de fleste zoomer som dekker tilsvarende område. Kvaliteten på coatinga er nok også i noen grad et prisspørsmål.

Lenke til kommentar
Dette er jo fysiske begrensninger som kanskje enklest lar seg manipulere ved hjelp av VR (nikonbetegnelsen), som gjør at du kan bruke kortere lukkertid med samme blender som når du ikke har VR. Men en 50mm med VR har i alle fall jeg aldri hørt om.

 

Edit: VR er altså noe vibrasjonsreduserende

6849861[/snapback]

 

Hvordan kan en vibrasjonsdemping gjøre at du kan bruke kortere lukkertid ved en gitt blenderåpning? Om du gjør lukkertiden kortere, vil bildet bli undereksponert, enten du har vibrasjonsdemping eller ikke.

 

Eller er det noe jeg misforstår?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Dette er jo fysiske begrensninger som kanskje enklest lar seg manipulere ved hjelp av VR (nikonbetegnelsen), som gjør at du kan bruke kortere lukkertid med samme blender som når du ikke har VR. Men en 50mm med VR har i alle fall jeg aldri hørt om.

 

Edit: VR er altså noe vibrasjonsreduserende

6849861[/snapback]

 

Hvordan kan en vibrasjonsdemping gjøre at du kan bruke kortere lukkertid ved en gitt blenderåpning? Om du gjør lukkertiden kortere, vil bildet bli undereksponert, enten du har vibrasjonsdemping eller ikke.

 

Eller er det noe jeg misforstår?

 

Tommy

6852122[/snapback]

sthlm har rett og slett misforstått. VR gjør at man kan bruke lavere lukkertid i en gitt situasjon uten at bildet blir uskarpt, hvilket fører til at en kan bruke høyere blender (mindre åpning).

Lenke til kommentar
Tilleggspørsmål jeg ikke orker lage egen tråd for:

Dere som fotograferer små barn, spedbarn og barn under ett år, vil blitz kunne skade øynene på så skjøre skapninger? Sterkt stuidolys etc, er det å anbefale?

6849280[/snapback]

Svar på tilleggsspørsmål.

Det anbefales ikke å fyre av blitz rett i ansiktet på noen. Ergo skal en reflektere lyset, eller i det minste spre det via en diffuser eller softboks eller begge deler.

Dette står også i blitzmanualen.

 

edit: Fra manualen (ekstern blitz SB28DX) " Do not fire the flash directly into a person's eye at close range as this may damage the retina, leading to partial or complete blindness".

Endret av brainware
Lenke til kommentar

1)

AS/VR/IS/SR lar en håndholde objektivet ved opptil 2-4 eksponeringstrinn lengre lukkertid enn en klarer til vanlig uten at håndbevegelser fører til bevegelsesuskarphet. Dette hjelper i situasjoner hvor en utfordrer tommelfingerreglen, sålenge motivet holder seg tilstrekkelig i ro.

 

2)

Billedstabilisert 50mm 1.4 får man både til Pentax (SR) og Sony (AS).

 

3)

Blender=Brennvidde/fysisk størrelse på ytterste linseelement.

Dette er noe misvisende. Alle objektiver som er kortere enn omtrent 50mm og benytter seg av retrofokusprinsippet bruker reverserte telefotolinser stablet foran et symmetrisk objektiv for å korte ned brennvidden. Derfor har min 14mm fra Sigma et frontelement med en diameter på drøye 80mm, som ville gi en blenderverdi på f0,175 med denne formelen. Den riktige termen er brennvidde delt på inngangspupillens diameter (ofte et matematisk/teoretisk mål). Bare tenkte jeg skulle nevne det :)

 

4)

Antallet luft-glass og glass-glass-flater har særdeles liten innvirkning forutsatt moderne coatinger (gode coatinger har vært å oppdrive siden mellom verdenskrigene). Det vil være snakk om noe sånt som få prosent lystap pr flate, blendertrinn er doblinger og halveringer av mengde lys.. :)

Forøvrig finnes det en standard for måling av lysgjennomtrenging som angis i T-verdier. Dette kom visstnok fra filmindustrien, og jeg vet bare om et fotoobjektiv som beskrives på samme måte, Sony 135mm f2.8[T4.5]STF. Dette inneholder et sirkulært gradert gråfilter som gjør alle ufokuserte billedflater perfekt uskarpe men stjeler samtidig litt i overkant av ett trinn med lys. Derfor betegnes det med f2.8[T4.5], siden vidåpen blender gir dybdeskarphet som f2.8 men lysgjennomtrenging som ved f4.5.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
4)

Antallet luft-glass og glass-glass-flater har særdeles liten innvirkning forutsatt moderne coatinger (gode coatinger har vært å oppdrive siden mellom verdenskrigene). Det vil være snakk om noe sånt som få prosent lystap pr flate, blendertrinn er doblinger og halveringer av mengde lys.. :)

6852991[/snapback]

Vel.. om vi regner med 15 flater med 2% tap, og at en kan multiplisere gjennomgangen (addere tapet gir høyere tall), så blir gjennomgang ca 74%, dvs ca 1/2 blendersteg i tap. Med 4% tap, blir det ca 1 blendersteg. Jeg har ikke undersøkt det nøye, men sånn på "øyemål" kan det se ut som om min 85/1.8 AF-Nikkor har ca 1/3-1/2 trinn bedre lysgjennomgang enn Sigma 18-125/3.5-5.6. Så spørs det åssen en definerer "særdeles liten"...

Lenke til kommentar
Det er en fordel med IS/VR/WhatEver i huset. Man får bildestabilisering med _alle_ objektiv. En 50mm 1.4 med IS gir jo helt enorme muligheter!

 

Vel, her kan det være på sin plass å være litt nøktern.

 

En bildebrikke som sitter i et digitalt kamera må være montert med en pinlig stor grad av nøyaktighet. Et lite avvik på noen hundredels millimeter kan være nok til å redusere kvaliteten betraktelig. Jeg ville ikke føle meg for trygg på at systemer som medfører at brikken beveges i sokkelen sin vil bevare sin presisjon over tid. Pentax sier at de har et mer holdbart system, men det er usikkert om dette kan bli optimalt. En brikke som beveger seg vil alltid være mer utsatt for slitasje og avvik enn en som sitter fiksert i sokkelen. Feiler dette systemet pga. slitasje eller avvik i de bevegelige delene, kan ingen objektiver brukes.

 

Dessuten er det trolig at IS/stabilisering i objektivet gir bedre muligheter til å tilpasse stabiliseringen til den enkelte objektivkonstruksjonen.

 

Bildestabilisering er kjekt å ha i noen situasjoner. Men, hvis man har et lyssterkt objektiv vil man svært ofte få en lukkertid som er så rask at bildestabiliseringen er unødvendig. Hvis lyset er svakt, hjelper bildestabilisering likevel ikke hvis motivet beveger seg. Hvis lyset er svakt og motivet er ubevegelig, så er et stativ uansett bedre og mer stabilt enn IS, VR og liknende noengang kan bli. Er man seriøs i sin fotografering, så har man et stativ og bruker det aktivt i de situasjonene når dette hjelpemiddelet er hensiktsmessig.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...