Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, vil ikke på :(

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygget min første pc men den vil ikke på, hverken strømforsyningens vifter eller noen av kabinettviftene starter. Det første jeg la merke til når jeg skulle montere strømforsyningen var at det luktet litt svidd av den (mulig det bare er lukten av ny elektronikk). Ellers vet jeg at jeg har stor nok strømforsyning (550W).

HJELP! :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha noen distansestykker mellom hovedkortet og den platen som hovedkortet er skrudd fast i. Hvis ikke så blir hovedkortet kortsluttet i bakplaten og du ødelegger maskinen.

Er veldig mange som glemmer dette og da ender det desverre ofte med død hw :(

Jumpstarte PSU gjør du ved å koble den fra hovedkortet og så kortslutter du den grønne ledningen med en av de sorte. Bruk feks en binders. Så får du sjekket om PSUen fungerer ivertfall.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Hvis du tror det er PSU som er ødelagt, kan du prøveå jump starte den ved å kortslutte den grønne ledningen på 20/24-pin kontakten men hvilken som helst av de svarte.

Dette gjør du med en binders og 20- eller 24-pin'en din. Bøy ut binderssen, stikk den ene enden der den grønne ledningen på 20/24-pin kontakten, og den andre stikker du i hvilken som helst av de sorte der de stikker opp! Trekk ut alle ledning fra PSU inne i PC'n slik at PSU står alene (ikke trekk ut strømledningen da!), men ha gjerne en kabinettvifte e.l lignende stående i, for å se om den virker :thumbup:

post-94025-1158138005_thumb.jpg

Endret av Ungoliant
Lenke til kommentar

hm, jeg har nå montert hovedkortet med distansestykke men det går fremdeles ikke på, risikerer jeg at all hardware er død da eller bare hk?

skal jumpstarte psu nå!

EDIT: Har prøvd å jumpstarte psu nå, den vil ikke på. Altså, når PSUen aldri har gått på har jeg vell rett til å returnere den å få ny?

Endret av -urrang-
Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe lignende da jeg bygget en pc for en stund siden. Det viste seg at det var hovedkort som hadde kortslutta, og fikk det aldri til å funke igjen!

jeg trodde også at det var psu som hadde gått, men prøvde den på en annen pc og da funket den.

Har du noen mulighet for å prøve psu på en annen pc? Bare for å være sikker på at det ikke er hovedkortet som har gått :hmm:

lykke til :thumbup:

Edit: Leste litt dårlig på postene. Du har prøvd å jumpstarte, det så jeg ikke.. :(

Endret av [dR]MiljO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...