Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den sunneste og groveste brødoppskriften?

Anbefalte innlegg

Hvis du har en oppskrift på brød som er bra egnet for å holde blodsukkeret lavt og stabilt, lite karbs, høyt innhold av proteiner og mye kostfiber......

100 g ferdig brød gir 837 kJ (199 kcal), 16,5 g protein, 14 g karbohydrat, hvorav sukkerarter0,8 g, Fett: 8,6 g hvorav mettede fettsyrer 1,2 g, enumettede fettsyrer 2,5 g, flerumettede fettsyrer 4,8 g,

kostfiber 16,7 g, Natrium 0,4 g.

Dette er på Dr Lindbergs ferdigblandinger som man får kjøpt for 31 kr stk, men blandingen er lukket og innholdets mål er tydeligvis hemmelig, og jeg har aldri sett et brød i butikken som er så sunt og godt som dette, derfor jeg vil høre om noen vet en om en bra oppskrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp 4-korn koster vel 10 kr for 1 kilo. så har du alt. bland med melposer av forskjellige grove også hvete så det blir spiselig.

bland inn ristede sesamfrø, solsikkekjerner. linfrø.

bruk gjerne litt rent soya protein pulver i.

ha sukker 1/3 og salt 2/3.

ha 1 ts bakepulver. gjær må røres veldig godt ut. så når du blander melet inn bruk kun halve melet så larer du en fin røre, som om det blir til olje så rører du inn resten av melet. da blir resultatet sånn det skal være. la det heve over 1 time så legg i kjøleskapet til i morgen.

prøv gjerne med litt fløte, eller opp til 1 dl melk. soya olje egner seg vel kansje best til bakst? ville valgt meieri smør selv, unngått margarin. oliven olje passer til andre ting.

1 ss olje

er veldig lett å lage egentlig. bare sett av tid og forvent å spis dagen etter.

når du steker det, 150 grader mye mer tid, spray ofte inn i ovnen med en flaske med vann og lite olje i.

det finnes helkorn og det finnes kjerner/nøtter

bønnepulver/ evt protein pulver av ulike slags, dette finner du i fedon posen.

fedon er så overpriset at det er kriminelt. kjøp litt mye om gangen så har du nok til mye, av disse råvarene. trikset er å lage en deig til mye omgangen det kan ligge i kjøleskapet i allefall 5 dager. du kan bake mye omgangen og fryse. så det trenger ikke være komplisert.

selv synes jeg det er enklest å spise vanlig fiberbrød sånne kjekser, gjerne med tranebær. det er forsåvidt reint fiber, så spiser jeg horn/franskbrød det jeg vill med roastbeef etc.

det du og kan gjøre bruke alle disse kjernene og firkorn riste litt legge alt opp i et syltetøy glass. så bare smøre det over smøret, syltetøy, honning, peanøttsmør. så smøre over engang til så det blir integrert i skiva. da har du easy fedon for å si det mildt. EVt, bare doble skiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...