Gå til innhold

Sony`s dominans er over, sier EA.

Lindros

Anbefalte innlegg

For den vanlige mann i gata, kan jeg ikke skjønne at PS3 ikke blir et ønskeprodukt.

For 5.500.- Får du: - Blu-ray spiller

- Spill Konsoll

- Mediaspiller med &0 gig HDD til ymse

- Linux OS som etter det jeg fårstår ihvertfall kan brukes til

å surfe med

Dette i en pakke er jo en erstatter for dvd opptager + at det er en spill konsoll og den har datafungsjoner, i tillegg som en ren bonus er dette konkurenten til xbox 360 som er et MS produkt, dette må bli mål :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mediaspillerdelen tror jeg kan appelere til mange, men bortsett fra på nettforum og blant ansatte/regelmessige på Hi-Fi Klubben, tror jeg ikke du finner mange som dør etter å få seg en Blu-Ray spiller.

En stor "killer" for mediespillerdelen i PS3en er også en kombinasjon de fleste ikke helt tenker på; 360 og Windows Vista. Når Vista begynner å shippe som standard på PCer med Windows Media Center inkludert og med Extender funksjonaliteten, tror jeg muligheten til å streame fra PC kan bli et veldig godt salgsargument for 360en. Særlig siden dette gir tilgang til online multimediatjenester som Sony bare kan drømme om. (F.eks SF Anytime, Filmarkivet, Media Center tjenestene til TV2/TVNorge/NRK,etc)

Linux-OSet gjenstår det også å se hvor fleksibelt det blir, og tror ikke nettsurfing vil bli en "killer" applikasjon. En har hatt MSN TV og en del andre ting som har latt en surfe på nett på TV-skjermen, og det har aldri tatt av. Ønsker du å bruke spillekonsollen, får du i tillegg også en next-gen konsoll til 4000 mindre som shipper med norskprodusert nettleser. ;)

Det som kan bli en killer på Linux-siden er hvis det blir mye homebrew. Gjenstår bare å se hvor stor frihet Sony vil gi med det.

PS3en har også veldig høy inngangspris for de som ikke eier en HDTV fra før. HDTV er ikke så voldsomt utbredt ennå, og for mannen i gaten betyr det en ekstrautgift på 6-7000 for å kunne få fullt utbytte av konsollen.

Edit: Fjernet tabbe ;)

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar

PS3 kommer til å selge som bare det i starten, mye pga navnet. Playstation er et veldig sterkt merkenavn, og man kan blant annet se på dette forumet her for å finne folk som vil kjøpe den bare pga det.

Det som blir spennende er når den har vært ute lenge nok til at de som sitter på gjerdet har fått et inntrykk av alle tre konsollene, og kanskje prøvd dem hos venner og bekjente. Det er da merkenavn og hype går ut av vinduet, og spillkvalitet, pris osv virkelig begynner å gjøre seg gjeldende.

Hvis jeg skulle tippe, så vil jeg tro de blir veldig gjevne alle tre - med ingen skikkelig klar vinner slik ps2 er nå. Får håpe det ikke blir så mange ekslusive spill (med unntakk av Wii, som i sin natur vil ha en del av dem), slik at det ikke er så farlig hvilken av konsollene man eier.

Edit: virker som en del her har fått for seg at ps3 kan fungere som tv-opptaker, men kan det stemme da? Den har vel ingen tv-inngang?

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Når Vista begynner å shippe som standard på PCer med Windows Media Center inkludert og med Extender funksjonaliteten, tror jeg muligheten til å streame fra PC kan bli et veldig godt salgsargument for 360en. Særlig siden dette gir tilgang til online multimediatjenester som Sony bare kan drømme om.

Linux-OSet gjenstår det også å se hvor fleksibelt det blir, og tror ikke nettsurfing vil bli en "killer" applikasjon. En har hatt MSN TV og en del andre ting som har latt en surfe på nett på TV-skjermen, og det har aldri tatt av. Ønsker du å bruke spillekonsollen, får du i tillegg også en next-gen konsoll til 4000 mindre som shipper med norskprodusert nettleser. ;)

PS3en har også veldig høy inngangspris for de som ikke eier en HDTV fra før. HDTV er ikke så voldsomt utbredt ennå, og for mannen i gaten betyr det en ekstrautgift på 6-7000 for å kunne få fullt utbytte av konsollen.

6852815[/snapback]

Hvis man skal streame vista fra en PC så trenger man en PC med Vista da er man oppe i et relativt høyt beløp allerede, så om PS3 sitt OS, mediacenter og spillfunksjoner funker bra synes jeg Sony har et pluss her.

Om jeg kjøper meg PS3 blir det Ubuntu på den, de har sagt at man skal kunne installere andre os'er på maksinen, hvordan dette funker er jeg litt tvilsom til enda...

PS3 kommer nok helt klart til å bli tøffere enn Xbox360, men det gjelder prisen også.

Lenke til kommentar
Mediaspillerdelen tror jeg kan appelere til mange, men bortsett fra på nettforum og blant ansatte/regelmessige på Hi-Fi Klubben, tror jeg ikke du finner mange som dør etter å få seg en Blu-Ray spiller.

En stor "killer" for mediespillerdelen i PS3en er også en kombinasjon de fleste ikke helt tenker på; 360 og Windows Vista. Når Vista begynner å shippe som standard på PCer med Windows Media Center inkludert og med Extender funksjonaliteten, tror jeg muligheten til å streame fra PC kan bli et veldig godt salgsargument for 360en. Særlig siden dette gir tilgang til online multimediatjenester som Sony bare kan drømme om. (F.eks SF Anytime, Filmarkivet, Media Center tjenestene til TV2/TVNorge/NRK,etc)

"Jovisst, PS3en har masse fine opptaksfunksjoner og sånn. Men jeg får jo det samme med Windows-PCen min! Den lar meg brenne også! Og da kan jeg se alle filmene og høre all musikken jeg har på PCen på 360en!"

Det som kan bli en killer på Linux-siden er hvis det blir mye homebrew. Gjenstår bare å se hvor stor frihet Sony vil gi med det.

6852815[/snapback]

Det er mange som er opptatt av "hva du får" når du kjøper en konsoll. Men et av de viktigste argumentene for sony er at du kan sette vekk den gamle PS2 konsollen og spille de på PS3. Så slipper du å ha 2 konsoller i stuen. (noen liker det ryddig) Annet ting er at du nettopp kan spille alle spill som har komt ut til PS. Noe som gjør at utvalget er stort fra start. Dog ikke særlig kult å spille PS2 spill på PS3.

Det viktigste er nok at de har mange avtaler med mange utviklere og utgivere som gjør at du kan få tak i de fleste spillene til denne konsollen. Det er selvsagt noen eksklusive til hver konsoll. men sony har alltid hatt mest spill på markede. (derav 90% crap) men det er ikke poenget. Det som betyr noe er at de har stort utvalg og det vil kunden også ha. En konsoll til alle typer spill. Noe som 360 sliter med siden det er alt for mange titler der som enten er bilspill eller 16+ aldersgrense.

Lenke til kommentar
Kunne du bruke Windows CE som et operativsystem?

Nå spør du virkelig rett mann ja... I've got no fucking clue mate... Når det kommer til ting som har med datamaskiner og hva som er inni dem/får de til å gjøre det de gjør hverken bryr jeg meg eller orker jeg å sette meg inn i noe.

Windows er jo et operativsystem jeg har hatt siden jeg faktisk likte pcer, 3.11 var så sweet!! Så kom 95 og jeg slutta med pc. Kjøpte meg ikke ny pc før i fjor, da jeg gikk til innkjøp av en lap pga. firmaet. Fra 486 DX/66 til AMD Sempron ettellerannetfancy. Siden det stod stempla en stor Windows CE logo på Dreamcasten min gikk jeg utifra at dette var et operativsystem. Kanskje ikke helt på viddene å tro noe slikt skulle man tro.

Uansett, jeg kommer ikke til å surfe med PS3, skal jeg surfe med noe blir det isåfall DSen min med stylus/touchscreen og Opera (yeeiiii, hurra for Opera! La aksjene vokse!) og ikke på min 42 tommer tv med en pad :) Nei, PS3 er til spilling, og kanskje sånt mediasenter greie. Men har allerede DVD brenner med HDD så trenger strengt talt ikke noe slikt.

Lenke til kommentar

Jeg ser poengene dine og er fosovit enig i implementering av vista relaterte fungsjoner.

Men det du nevner med at du kan du kan bruke pcen din til opptaker "og sånn" istedet for PS3 'en er jeg enig i teorien, men hoved poenget mitt var å slippe å ha mere en en boks i stua, noe jeg tror er hovedformålet til Sony med PS3.

Dette tror jeg også de fleste vil sette pris på, det o utnytte plassen og et "rent" utseende i stua er nok grunnleggende for husfreden i de fleste hjem.

et tillegg er jo at Disney gir ut filmer på bluray og at dette er nok en fordel når det kommer til barnefam.

Lenke til kommentar
Edit: virker som en del her har fått for seg at ps3 kan fungere som tv-opptaker, men kan det stemme da? Den har vel ingen tv-inngang?

6852862[/snapback]

Ser ikke ut som den har det etter konsultasjon av Wikipedia og litt andre kilder. Var usikker, men valgte å gå ut i fra at den hadde DVR-aktig funksjonalitet i svaret på Evil Eyes innlegg hvor han sa at PS3 kunne fungere som erstatning for DVD-opptaker, men innser at dette var en grov feil fra min side. Unnskyldningen får bli at det begynner å bli sent på kvelden og at jeg har fått altfor lite søvn i det siste. ;)

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar
Dersom Sony bruker sitt massive salgsapparat, vinner de.... - Tilgjengelighet er et nøkkelord når noe skal selge bra, og jeg kan kjøpe ps2 spill på den lokale, døgnåpne bensinstasjonen her... (det sier vel sitt)

6853084[/snapback]

Det er ikke snakk om at de ikke vinner. Det er dominansen som de har i dag som EA mener vil gå mot slutten.

Lenke til kommentar
et tillegg er jo at Disney gir ut filmer på bluray og at dette er nok en fordel når det kommer til barnefam.

6852885[/snapback]

Ikke på HD-DVD? Kun BR? Hmm... Kommer isåfall til å være et mektig argument her i stua da ja...

6852900[/snapback]

Disney åpnet allerede i mars for å gi ut filmer på HD-DVD, hvor en CEO uttalte at de sannsynligvis vil støtte begge formater. Hva det blir til vil vel tiden vise.

Lenke til kommentar
PS3 kommer med Linux installert på alle Europeiske maskiner siden vi ikke får den billige utgaven uten HD, trodde de fleste hadde fått med seg det nå jeg.

6849644[/snapback]

Det finnes ingen billig utgave uten HDD. Den billige utgaven (som ikke blir lansert her til lands) har en 20GB HDD. Så alle PS3-er kommer med Linux (og man er da strengt tatt ikke avhengig av en HDD for å kunne kjøre Linux, men det trodde jeg de fleste hadde fått med seg nå, jeg).

Hvor åpen denne linuxen vil være, vil nå vise seg. Sony har vært rimelig paranoide i forhold til å begrense muligheten for homebrews på PSP. Så da er det naturlig å spørre seg selv om de ikke kommer til å gjøre tilsvarende på PS3?

Lenke til kommentar
Det finnes ingen "standard" Windows CE distribusjon. Det er noe maskinvareprodusentene mottar i kildekodeform og tilpasser enhetenes behov.

Eh, det tviler jeg sterkt på. Selv ikke Symbian distribueres som kildekode, såvidt jeg vet.

For den vanlige mann i gata, kan jeg ikke skjønne at PS3 ikke blir et ønskeprodukt.

- Spill Konsoll

å surfe med

Hallo? Den vanlige mann i gata bryr seg ikke om BR og Linux! :lol:

Jeg tror nok dessverre prisen blir litt for stiv for "den vanlige mann i gata". "6000 for en spillkonsoll?" kommer nok mange til å reagere med. For som mange påpeker her hele tiden, PlayStation er jo et merkenavn for spillkonsoller... Og den kommer med en komplisert spillkontroller som default, og ingen fjernkontroll osv. Right?

Lenke til kommentar

Så ble det igjen en HD-DVD BR diskusjon. Den har blitt diskutert mye. Jeg tror nok EA har rett. Sonys dominans er over. Jeg tror nok de får en stor andel, men 360 har den fordelen at de har vært så lenge på markedet. Wii har den fordelen at den er mye billigere og konseptet fanger mange. Jeg kommer uansett til å vente med å kjøpe enten 360 eller PS3. Vi får se hva de har å by med i løpet av neste år. Wii kan jeg alltids spandere på meg. Dessuten så er jeg ganske fornøyd med mediasenteret mitt som XBOX 1 er for øyeblikket. Og PC'en er også veldig bra ennå.

Lenke til kommentar
Kunne du bruke Windows CE som et operativsystem? Aldri sett noe til det.

6852644[/snapback]

Kort svar: Ja, Windows CE er et operativsystem.

Har lest noen rykter om at de gjør det i håp om å engasjere andre PS3 fans til å kode lage ekstra matreale eller noe i den duren.

6852644[/snapback]

Ja, det ble sagt av Kawanishi på årets E3. Det som er litt kjipt er at du får ikke tilgang til noen av Sony's SDK-er (for eksempel for fysikkberegninger og rendring iflg gamasutra), noe som vil gjøre det langt vanskeligere å lage spill for PS3 enn det er for lisensierte spillutviklerene.

Akkurat her er Microsoft smartere ved at de lanserer XNA som inneholder alt du trenger for spillutvikling for Windows XP og Vista, samt X360. De har også en "express"-versjon av denne som alle kan laste ned, men for å kunne lage og kjøre spill laget med XNA på X360, må man være medlem av "Creator's Club" (vil visst koste USD 99 i året), og distribusjonen vil foreløpig være litt tungvint. Dette vil bli mulig rundt juletider. Det vil forøvrig også komme en "professional"-utgave av XNA som vil gi tilgang til distribusjon over XBLA. Dette vil nok koste noe mer, men vil samtidig åpne for at enda flere spillutviklere kan lansere spill på X360 over XBLA.

Vet ikke hvilken distro de putter i maskinen, men lager de sin egen så er nok ganske store deler sikkert ganske låst, men de har sagt at man skal kunne legge inn hvilken distro man vil.

6852644[/snapback]

Hvilken distro det blir vil vise seg, blir ikke overrasket om det er noe Sony har satt sammen selv. ;) Og om linux vil være OS-et som brukes til alt er fortsatt et åpent spørsmål... Nå ser det ut til at den ikke vil være helt låst da, i og med at de åpner for uavhengig utvikling. Det er også alt vi vet. Vi vet ingenting om hvordan dette kan bli distribuert.

I motsetning til Xbox som har slitet litt med å få sitt "ren spillemaskin" image alla Nintendo, så prøver PS på det motsatte, det markedsfører maskinen som en "super computer".

6852644[/snapback]

Jeg vil heller ha en ren spillemaskin enn en supercomputer i stua. ;) Det er nå bare meg da... Personlig tror jeg Sony også burde ha satset på spillemaskin-imaget istf å uttale at med en PS3 i heimen så trenger du ingen PC... Om de lykkes med strategien vil nå vise seg. Så langt har de aller fleste forsøk på å lage en HTPC ikke vært særlig suksessrike, og jeg tviler på at Sony vil lykkes der andre har feilet.

Jeg for min del tror EA er inne på noe. PS3 vil ikke dominere markedet på samme måte som PS2 har gjort. De kommer for sent, de kommer med for lite nytt og med en heftig pris. Og ytelsesmessig vil det ikke være ett års forskjell på X360 og PS3, forskjellen i specs er for liten. Selvfølgelig skyldes dette produksjonsproblemer, men der kan Sony kun takke seg selv. De er ett år etter X360, og den eneste som vil gi oss noe nytt til jul er Wii. Personlig tror jeg ikke PS3 vil se et kjempesalg før de får en ekslusiv tittel som "alle" vil ha (MGS4, FFXIII..).

Lenke til kommentar

- Spill Konsoll

å surfe med

Dette i en pakke er jo en erstatter for dvd opptager + at det er en spill konsoll og den har datafungsjoner, i tillegg som en ren bonus er dette konkurenten til xbox 360 som er et MS produkt, dette må bli mål :)

6852767[/snapback]

For 795 kroner får du

- Spill konsoll

- Mediacenter som støtter SAMTLIGE filformater

- Emulatorer (ps1, nes, snes, amiga, c64 osv osv)

- Ekte Gentoox Linux

- Muligheten til å sette inn større disk

- IRC & WEBSURF

- WEBTV

- Radiokanaler

Ojj.. Det heter visst XBOX1 og er modifisert.

Til opplysning så var LINUX PÅ PS2 dødsdårlig iforhold til LINUX PÅ XBOX

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...