Gå til innhold

WinXP på PII ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows XP på en P2 350 MHz går fint, så lenge det er 256 MB RAM, og en rask harddisk. Og så lenge du ikke setter på "xp-look" (som krever litt cpu ressurser)

 

Windows xp i seg selv trekker ikke så mye cpu, men mer minne, og en rask harddisk er kjekt, siden dette alltid er en flaskehals i et system.

Lenke til kommentar

tkila: PII-350 med 128MB skal gå greit. PC'n er seff. litt i tregeste laget, men å nedgradere OS til 9x hjelper ikke mye på ytelsen. Jeg ville valgt Win XP.

 

Prøver forresten for tiden å få Win 2000 inn på en Pentium 100MHz med 64MB FP-ram og 5GB harddisk-plass fordelt på 5 harddisker. Det ser ut til å fungere greit nok til veldig enkel bruk (Winamp, surfing, epost, word, excel etc.)

 

PS. For å sette griller i hodet ditt: Vet du at du kan få det hovedkortet til å kjøre en Celeron 1200 på 1600MHz med litt modding og overklokking ?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er å hoppe et hakk bakover. 2000 er ok, men XP er sikkert like bra dersom du kjører med 2000-look for å minke grafikk-belastningen.

 

Hvis det funker fint nå ville jeg beholdt 2000, hvis du likevel skal re-innstallere ville jeg valgt XP.

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-29 20:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-29 20:30, skrev Simen1:

Tror ikke det er å hoppe et hakk bakover. 2000 er ok, men XP er sikkert like bra dersom du kjører med 2000-look for å minke grafikk-belastningen.


Hvis det funker fint nå ville jeg beholdt 2000, hvis du likevel skal re-innstallere ville jeg valgt XP.



 

OK Simen, jeg hører på deg. Skal prøve i dag.

Lenke til kommentar

Kjører WinXP Pro på søstra mi sin maskin.

PII 400mHz MMX

320MB SDRAM

4GB DISK (ja, faktisk)

Gainward GeForce 2 Pro/450

 

XP flyter helt fint. Funker råbra. Trenger ikke noe raskere til vanlig bruk. (film/photoshop/surfing/kazaa mm..)

 

PS: Denne maskina kostet 30000 når den var ny :razz:

(uten geforce)

 

CS kjører mellom 40 og 80fps...

 

[ Denne Melding var redigert av: KaldBlod på 2002-10-30 11:57 ]

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-10-30 11:52, skrev KaldBlod:

PII 400mHz MMX

320MB SDRAM

4GB DISK (ja, faktisk)

Gainward GeForce 2 Pro/450


PS: Denne maskina kostet 30000 når den var ny :razz:

(uten geforce)


Tenk om dere hadde vert litt lurere og kjøpt en PC til 10.000 i stedet for. Da kunne dere kjøpt ny PC 2 ganger etterpå for det dere sparte...
Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-10-30 12:37, skrev Squeegie:

XP er veldig minnekrevende, 256MB er anbefalt minimum...


XP tilpasser seg minnemengden minst like bra som 2000. Har kjørt begge deler på 64MB og det gikk faktisk like bra i begge tilfeller. Rett etter oppstart lå bruken på ca 48MB i begge tilfellene, altså 16MB ledig til å starte programmer i. Så snart jeg puttet i 128MB gikk bruken opp til ca 87MB rett etter oppstart. På 256 og 512MB startet minnebruken på rundt 95-105MB. Denne justeringen klarer den å gjøre fordi den reduserer diverse fil-buffere om det er lite minne tilgjengelig. Klart det går litt tregere med lite minne, men det er fullt mulig å bruke uten å bli irritert av treghet. 256MB er absolutt ikke noe minimum. 128MB skal gå helt fint. 64MB er litt tynt, men det går. 32MB har jeg knapt prøvd men det er for lite. Dvs. windows 2000 starter på 32MB, men det er et helv**e å bruke fordi pagingfila konstant sinker alt. Jeg har ikke prøvd 2000 eller XP med 16MB, men tror ikke det går særlig bra. (Kan prøve i løpet av uka, siden jeg driver å fikser en gammel maskin med P100 og 4x16MB ram nå.)
Lenke til kommentar

Kjører win xp på en P233 MMX med 162 MB ram. Det går så det suser så lenge du ikke bruker den til spill.

Desuten så kan du øke ytelsen ved å ta bort en del av de grafiske utvidelsene i XP (skygger under ikoner, animerte menyer osv) Det gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin, egenskaper. Under arkfanen avansert (om jeg husker rett) finner du muligheter for å justere for best ytelse, best visuell opplevelse og evt egendefinert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...