Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Expert: 2 måneders garanti på PC!


Anbefalte innlegg

En av mine døtre kjøpte seg en ny bærbar PC, en HP, på Expert for 1 år sden. I går kveld tok den kvelden, og hun gikk i butikken hun kjøpte den i i Oslo i dag. Der fikk hun beskjed om at hun ikke hadde tegnet ekstra forsiking og derefor kun hadde 2 måneders garanti! (Ikke alle kan kalle seg det samme som oss, Expert...)

Endret av egd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe... Dersom jeg ikke husker helt feil så var det en selger hos Expert som, møtt med et hevingskrav etter gjentatte reperasjoner på en laptop, overfor en kompis av meg forsøkte å hevde at "reklamasjonsretten gjelder ikke elektriske artikler"! Slå den :!:

 

Men nok om det. Det er minst 2 års reklamasjonsrett på en laptop ja, kanskje til og med 5 (er ikke noe ekspert på dette), så det er bare å kreve at butikken fikser den, eventuelt gir henne en ny. Forutsatt at det er en produksjonsfeil på pc'en da, og at det ikke er brukerfeil som har forårsaket problemene. Dessuten er vel ikke batterier omfattet av reklamasjonsretten, så sjekk gjerne at det ikke bare er disse som er problemet. Fungerer pc'en med strømadapteren i?

Lenke til kommentar

Det er bare tull av Elkjøp. Nok en grunn til at jeg prøve å ikke handle der.

Du har 5 års reklamasjonsrett på en bærbar pc.

 

Var nesten i samme situasjon som deg mot Dell. Når du kjøper pc derfra så kan du velge garantiordning. Jeg valgte den dårligste og fikk avslag på ca 3000,-

Etter 3 år så tar HK kvelden og support sier at garantien er gått ut.

Parerer svaret hans med at i Norge så har man reklamasjonsrett på 5 år på slike varer. "Det er riktig, er adressen xxxxxxx riktig svarer han". Dagen etter var DHL der for å hente pcen :)

 

Stå på ditt.Ta gjerne med deg forbrukerkjøpsloven.

"Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer."

Lenke til kommentar
Det er bare tull av Elkjøp. Nok en grunn til at jeg prøve å ikke handle der.

Du har 5 års reklamasjonsrett på en bærbar pc.

 

Var nesten i samme situasjon som deg mot Dell. Når du kjøper pc derfra så kan du velge garantiordning. Jeg valgte den dårligste og fikk avslag på ca 3000,-

Etter 3 år så tar HK kvelden og support sier at garantien er gått ut.

Parerer svaret hans med at i Norge så har man reklamasjonsrett på 5 år på slike varer. "Det er riktig, er adressen xxxxxxx riktig svarer han". Dagen etter var DHL der for å hente pcen :)

 

Stå på ditt.Ta gjerne med deg forbrukerkjøpsloven.

"Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer."

6848585[/snapback]

 

Expert... ikke Elkjøp.

Lenke til kommentar
En av mine døtre kjøpte seg en ny bærbar PC, en HP på Expert for 1 år sden. I går kveld tok den kvelden, og hun gigg i butikken hun kjøpte den i i Oslo i dag. Der fikk hun beskjed om at hun ikke hadde tegnet ekstra forsiking og derefor kun hadde 2 måneders garanti! (Ikke alle kan kalle seg det samme som oss, Expert...)

6848271[/snapback]

Fantastisk, hvilken butikk var dette? :).

 

Men hva var feilen på pcen da? Og hva mer har skjedd?

Lenke til kommentar
En av mine døtre kjøpte seg en ny bærbar PC, en HP på Expert for 1 år sden. I går kveld tok den kvelden, og hun gigg i butikken hun kjøpte den i i Oslo i dag. Der fikk hun beskjed om at hun ikke hadde tegnet ekstra forsiking og derefor kun hadde 2 måneders garanti! (Ikke alle kan kalle seg det samme som oss, Expert...)

6848271[/snapback]

Fantastisk, hvilken butikk var dette? :).

 

Men hva var feilen på pcen da? Og hva mer har skjedd?

6848628[/snapback]

 

PC'en gikk i stykker i går og hun var hos Expert ved Oslo City i ettermiddag så det har ikke skjedd så mye enda. Men jeg ringte til Expert sentralt og ba de ringe henne, men han var da temmelig tafatt han jeg snakket med der og da... Så vi får se...

Lenke til kommentar
En av mine døtre kjøpte seg en ny bærbar PC, en HP, på Expert for 1 år sden. I går kveld tok den kvelden, og hun gikk i butikken hun kjøpte den i i Oslo i dag. Der fikk hun beskjed om at hun ikke hadde tegnet ekstra forsiking og derefor kun hadde 2 måneders garanti! (Ikke alle kan kalle seg det samme som oss, Expert...)

6848271[/snapback]

Ta kontakt med HP direkte på 815 62 070 siden de du traff på i butikken tydeligvis ikke har snøring i det hele tatt.

 

2 måneders garanti på en HP laptop er pisspreik fra Expert uansett hvordan de vrir og vender på det. HP gir 1 års garanti på alle PCer, og uansett er både Expert og Elkjøp HP Servicepoint som skal ta imot samtlige av HP/Compaqs Pavilion/Presario PCer, kameraer og skrivere uansett alder og kjøpssted.

 

Kunde må dog selv sørge for kvitteringen dersom den er kjøpt et annet sted.

Lenke til kommentar
Det er nok 5 års reklamasjonsrett som gjelder for en bærbar PC. Ta kontakt med forbrukerombudet hvis Expert påstår noe annet...

6848342[/snapback]

Mye raskere å kontakte produsenten direkte og få en service enn å vente i flere måneder på Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Vil tippe at de fleste som har eller jobber i den bransjen vet at det å drive butikk, er butikk. Hvordan butikkene behandler og tollker reklamasjon vil jeg tippe i 90% av tilfellene er helt opp til hvordan betingelser leverandørene og og salgsleddene har satt til butikken.

 

For butikkens del skulle man ønsket at det var 5 års reklamasjon på ALT, null problem. Men samfunnet vi lever i er ikke så fantastisk at butikken frivillig vil ta på seg hele det økonomiske ansvaret dette ville ført med seg.

 

Det er viktig å bemerke at dataprodukter generelt (med unntak av kabler) har sinnsykt lav bruttofortjeneste, dette gjør vel uten tvil at butikkene velger å "gamble" på at ting går galt (iblant smeller det nok..) ok.. men vil tippe at det er billigere å gjøre det slik en å etterkomme alle "små"-krav.

 

Jensen Scandinavia har begynnt å tilby 20 års GARANTI på sine N-produkter, vil tippe at ingen butikker kommer til å krangle med noen om det er 2 eller 5 års reklamasjon på denne (ok, man har garantien, så reklamasjonsretten blir ikke "like" viktig, men du forstår poenget)... I det minste om du møter en selger som vet hva han snakker om. Rett og slett for at selgeren kan føle seg trygg på å få dette kredittert av leverandøren!

 

Butikkens ansvar... Jada helt klart, men er betingelsene for dårlige og man lever i en slik pris og fortjenestekrig som man er inne i så er det helt klart at butikkene blir kreative.

 

Vi har i norge en av verdens mest krevende forbrukerkjøpslover, men det eksisteres ikke noe fullgodt apparat som forsikrer rettighetene og oppretholder et effektivt kvalitetssikrings-apparat bakover i salgsleddene, noe som gjør det vanskeligere for det siste salgsleddet å holde seg til spillereglene og ansvaret alene. Personlig tror jeg dette er den største grunnen til hvorfor mange butikker tviholder på hvor lang reklamasjonstid man har.

 

Mangelen på kunnskap er derimot en annen sak, det hersker liten tvil om at det er generelt en lav kunnskap i butikker bådde i forhold til kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven, forbrukertvistloven og angrerettsloven. Dette har vel med mange faktorer å gjøre, de viktigste er at det er såpass hyppige utskiftninger av personell og det ofte benyttes stundenter/personer som ikke nødvendigvis "brenner" for yrket, men som trenger en jobb ved siden av studiene etc.

 

Eksempel:

Selgerens personlige mening er ofte at "en router bør vare i 5 år". En kunde kommer inn med en router som er defekt etter 2 1/2 år og ønsker å reklamere på denne. Routeren er av merket A, selgeren vet at leverandøren B som leverer merket A bare gir kreditt 2 år etter salg av varen.

 

Her havner man da i et "vanlig" dilema hvor man fort kunne valgt å hevde 2 års reklamasjonsrett rett og slett på grunn av at hadde han tatt den i retur hadde butikken sittet igjen med kostpris i tap, og selgeren hadde trolig fått spørsmål om hvorfor han har gjort dette... "dette er ikke rutinene...".

 

Hadde selgeren vist at leverandøren hadde 5 års returtid på defekte produkter... Så ville det vært 0 problem for selgeren å bytte den, selv etter 4 1/2 år og automatisk hadde selgeren kunnet hevdet 5 års reklamasjonsrett.

 

Hadde samspillet i det å drive salg her i norge, og rutinene og klarheten ovenfor leverandører og produsenter vært bedre ovenfor hvordan tin "skal være" så hadde nok trolig dette samspillet ut mot kunden også vært vesentlig bedre... og butikken kunne tillatet seg å ta ansvaret i de tilfellene hvor uenighet oppstår.

 

Skal man oppnå det perfekte samspillet mellom marked og kunde, er man avhengig av å perfektisere markedet mellom butikk og leverandør/produsent også. Det å drive GOD kundeservice er sinnsykt dyrt, men selv kundeservice setter en grense for hvem økonomisk belastning butikken kan overleve med. Riktignok kan man miste kunder om man ikke har en god kundeservice, men på en annen side; Skal man ta for mye økonomisk ansvar så forsvinner pengene.

 

Eksempel:

1. Man selger en PC til 8000 (eksempelvis tjener man her kanskje 5%, altså 400,-).

2. Etter 6 måneder nekter maskinen å starte opp (70,- kr forsvinner i porto til serviceverksted).

3. 2 måneder senerenekter maskinen på nytt å starte (Serviceverkstedet finner ingen feil, butikk faktureres 1200,-)

4. Etter 2 år skjer det samme på nytt. Denne gangen forsøker butikken å få hevet kjøpet (3 gangs service).

5. Reklamasjonen avvises fra leverandør; Ingen feil funnet på service nr 2 "kan ikke regnes som avhjelp".

6. Butikken vet at feilen var der men velger her å bare støtte avgjørelsen fra leverandøren.

7. Man kommer til et forlik, og velger da å sende inn maskinen en siste gang (70,- kr forsvinner i porto igjen).

8. Et par mnd senere oppstår samme feil igjen, kjøpet heves uten diskusjon (som avtalt i forliket).

 

I dette eksempelet testet butikken maskinen ved innlevering, og man vet at feilen er meget ustabil. Man vet med 100% sikkerhet at det IKKE relaterer seg til SW feil.

 

Dersom butikken hadde valgt å gå "by-the-book" hadde kostnadene vært et tap på 8870,- , enten måtte butikken valgt å bruke sinnsykt med tid på denne saken i ettertid, eller hadde man valgt å skrote maskinen. Man har ikke til hensikt å behold/omsette produktet på nytt.

 

Dersom butikken her velger å gå på kanten av lov-verket så hadde kostnaden blitt 1340,- rett og slett for at man nå har den tisltrekkelige "servicedokumentasjonen" som produsenten krever for å kredittere produktet.

Lenke til kommentar
Det er bare tull av Elkjøp. Nok en grunn til at jeg prøve å ikke handle der.

Du har 5 års reklamasjonsrett på en bærbar pc.

 

Var nesten i samme situasjon som deg mot Dell. Når du kjøper pc derfra så kan du velge garantiordning. Jeg valgte den dårligste og fikk avslag på ca 3000,-

Etter 3 år så tar HK kvelden og support sier at garantien er gått ut.

Parerer svaret hans med at i Norge så har man reklamasjonsrett på 5 år på slike varer. "Det er riktig, er adressen xxxxxxx riktig svarer han". Dagen etter var DHL der for å hente pcen :)

 

Stå på ditt.Ta gjerne med deg forbrukerkjøpsloven.

"Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer."

 

Man kan ikke kjøpe eller la være å kjøpe BETINGELSER som er dårligere en det som gis av forbrukerkjøpsloven. En uhellsforsikring eller "trygghetsforsikring" er ment som (det som ligger i navnet) å dekke UHELL og det som ellers naturlig nok ikke dekkes av reklamasjonsbetingelsene. Dersom hunden tygger i stykker fjernkontrollen, du snubler i ladekabelen på maskina, søler drikke over maskinen eller ganske enkelt detter med maskinen så den deiser i bakken, DA er det greit med forsikringen. Merk at betingelser er ofte forskjellige for slike forsikringer, men det er viktig å huske på at ikke alle dekker eks "normal slitasje", med andre ord er det ikke alle slike forsikringer som dekker "naturlige dødsårsaker".

 

Hvor nyttige slike forsikringer er, må man vurdere ut fra hvor mye man vil bruke på det, og ikke minst egenandelen på forsikringer. En innbo forsikring har alt fra 0 til 10000 i egandel, og knuser du skjermen på en bærbar PC så er det lite vits i å betale 4000,- i egandel for å få denne fikset (som du kanskje kjøpte til 6000,- kr for to år siden). Det er også forskjell på objektiv skade og ukontrollert hendelse, enkelte forsikringer dekker så som tyveri, brann, vannskade etc men kanskje ikke skade på enkeltobjekt.

Lenke til kommentar
Det er bare tull av Elkjøp. Nok en grunn til at jeg prøve å ikke handle der.

Du har 5 års reklamasjonsrett på en bærbar pc.

 

Var nesten i samme situasjon som deg mot Dell. Når du kjøper pc derfra så kan du velge garantiordning. Jeg valgte den dårligste og fikk avslag på ca 3000,-

Etter 3 år så tar HK kvelden og support sier at garantien er gått ut.

Parerer svaret hans med at i Norge så har man reklamasjonsrett på 5 år på slike varer. "Det er riktig, er adressen xxxxxxx riktig svarer han". Dagen etter var DHL der for å hente pcen :)

 

Stå på ditt.Ta gjerne med deg forbrukerkjøpsloven.

"Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer."

 

 

Opplevde et samme hos dell da min LCD TV (kjøpt fra DELL) fikk ujevnt baklys. De sa garantien var gått ut, parrerte med at det gjorde da ingen verdens ting, da vi i Norge har 5 års reklamasjonsrett. Vedkommende svarer da "ja, det stemmer, gi meg tre minutter så skal jeg konferere med en kollega".

 

3 minutter etterpå fikk han adressen og skulle sende en ny TV ;)

 

Så husk at disse 5 årene er en RETTIGHET, altså noe du må KREVE, da de ikke er lovpålagt for selger å informere om dette tror jeg. Dell prøver seg ihvertfall først med at "garantien er gått ut", for så å se hva du kommer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...