Gå til innhold

Filsystem forsvant etter installering av ubuntu

kokka

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ha dualboot med Ubuntu og XP på maskina, men etter jeg hadde installert det så kom det aldri noe valg på hvilket operativsystem jeg skulle bruke. Så så jeg på disk manager at det hadde skjedd noe med den disken XP var på.

post-95840-1158059802_thumb.png

Er dataen på den disken borte for alltid eller er det håp? Skulle så gjerne hatt noe av det som var på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er filformatet på windows disken?

vis jeg ikke tar feil så kan ikke linux lese fat 32 disker, og av og til må man instalere muligheten for og lese det som ligger på en ntfs disk.

vis du ikke får åpnet disken kan du jo bare koble fra linux disken, for så og bare bruke windows disken vis du skal ta backup av data

Lenke til kommentar

lengesiden jeg har sjekket, men sist så leste ubuntu ntfs-partisjoner "out of the box" ja ..(skriving av ntfs er fortsatt litt iffy tror jeg).. både lesing og skriving av fat32-partisjoner har linux og ubuntu "alltid" hatt støtte for

du har markert den første disken og partisjon 1 der .. ønsker du å mounte den slik at du får tilgang må du spesifisere en katalog der den skal mountes og klikke enable

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Hei. Tror det er det som er problemet til han kameraten her. Han har mest sannsynlig sletta alle partisjoner på harddisken pga at han ikke har satt av upartisjonert plass til Ubuntu. Lesing og skriving til NTFS partisjoner fungerer fint i Slackware iallefall. Sitter selv med 2 Windows partisjoner mounta i Slackware. 1 NTFS, med Windows XP MediaCenter og en FAT32 partisjon med andre ting på. Fungerer fint å skrive til begge to, så lenge man setter umask=0222 helt til slutt i fstab fila. f. eks

/dev/hdXx /mnt/disk c ntfs umask=0222 1 0

Xx må du bytte ut med det du har på NTFS partisjonene dine.

Dette skal da gjøre at du skal få skrivetilgang til NTFS partisjonene dine. Hvis du har FAT32 partisjoner så trenger du ikke å gjøre noe spesielt.

Den blir mounta automatisk.

Det du vel kan gjøre for å sjekke om Windows partisjonene dine er funnet er å logge inn som root i terminal. Også skriver du fdisk -l

Da får du opp om den faktisk har funnet noen Windows partisjoner i Ubuntu.

Hvis den har funnet noe står det hvilket filsystem som er på partisjonen/partisjonene. Hvis det ikke er noe annet enn Linuxfilsystem som vises når du skriver fdisk -l så er nok Windows partisjonen/partisjonene svusj off gefaren (Eller hvordan det no skrive :p)

lykke til uannsett da.

Husk at det skader ikke å ta backup før du setter i gang med noe du ikke helt vet hva er for noe. Det gjør ikke vondt å ta backup :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...