Gå til innhold

DV -> DVD/DivX

Anbefalte innlegg

Hei!

Har etterhvert fått en god del kassetter med enda flere timer film (kanskje 100). Ettersom kameraet begynner å dra på årene har jeg et ønske om å få kopiert over dette materialet til DVD eller aller helst som DivX

Til tross for at Plextor ConvertX kun har analoge innganger bestilte jeg en slik en da den så ganske grei ut for en slik oppgave. Imidlertidig fikk jeg som svar at "Dessverre er produktet utgått fra produsent uten erstatter".

Jeg er derfor ute etter råd om hvordan dette kan løses best mulig. Å få filmene over via PC, konvertere og brenne ser jeg for meg vil ta opptil flere evigheter.

Har sett at enkelte DVD/HD-opptakere har firewire-støtte, men jeg har enda ikke sett noen av disse til salgs i norge.

Hvilke alternativer finnes egentlig her? Er vel neppe den første med dette behovet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror mange av de DVD/HD-opptakere som selges har FW-inngang. Har selv en, men har ikke prøvd å overføre fra videokamera, da jeg redigerer først.

Men du må vel finne deg i å sitte de 100 timer og spille videobandene over før brenning, om du kjøper en opptaker!

Lenke til kommentar
Tror mange av de DVD/HD-opptakere som selges har FW-inngang. Har selv en, men har ikke prøvd å overføre fra videokamera, da jeg redigerer først.

Men du må vel finne deg i å sitte de 100 timer og spille videobandene over før brenning, om du kjøper en opptaker!

6851757[/snapback]

Så det du sier er at det vil ta like lang tid med en slik DVD/HD-opptaker mtp overføring+konvertering til MPEG2/DivX og brenning som på en PC?

Lenke til kommentar

Har ein DVD-opptakar med firewireinngang sjølv, men eg har ikkje prøvd dette. Om det fungerer slik at ein fyrst må spele over på harddisken og so brenne DVDen, vil det kanskje ikkje vere so veldig stor tidsforskjell i høve til å bruke PC, men om ein kan overføre direkte frå kamera til plata, sparer ein tid. Men eg veit ikkje korleis det fungerer, so eg skal ikkje seie noko sikkert.

Lenke til kommentar

WSP!

Ja, jeg tror ikke det er så mye å spare i tid i forhold til å bruke PC. Og så har du muligheten til lettvint å fjerne dårlige og mislykkede sekvenser.

Videobandet må avspilles i vanlig visningshastighet med kamera, uansett hvilket system du velger, følgelig tar det mye tid å overføre alt, som du nevner kanskje 100 timer!

Konvertering til MPG2 går rimelig raskt når det ikke er lagt til overganger, musikk osv. Og brenneprosessen er vel det som tar minst tid.

Som incanus skriver, dersom DVD-opptakerne kan konvertere til MPG "på sparket" og samtidig brenne, tjener du kanskje litt i tid, men så skal platen til slutt bli 'finalized' før den kan kjøres i en vanlig DVD-spiller. Det må iallefall gjøres med den jeg har (Pioneer)

Lenke til kommentar

Det som er mulig med noen HD-opptakere er at du får med opptaksdato/tid som valgbar undertekst (subtitle). Det har vært og er muligens ennå, et problem å få til via PC. Philips sine opptakere har i hvert fall slik funksjonalitet. De kan også lage automatisk kapittelinndeling for hver scene, men det kan by på problemer siden det er en maks grense i DVD-standarden på 99 kapitler pr "tittel". Da kan det gå en del tid på å fjerne nok merker til at du holder deg innenfor grensen.

Fordelen med PC er du står helt fritt til å lage menyene slik du vil ha dem, og at det er mye enklere å klippe bort uønskede scener.

HD-opptakere er perfekte til "familiefilmer" hvor man vil ta vare på alt kritikkløst.

Tidsmessig er HD-opptakere raskest siden de konverterer til mpeg2 "på sparket", noe PC-er bruker "litt" tid på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...