Burnster Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei, jeg leser boka Understanding Exposure av Bryan Peterson (anbefales sterkt, forresten), og har et spørsmål angående hvor jeg skal fokusere og bruk av "distance settings" på linsa ved f/22 landskapsbilder/scener. Det står i boka at før hadde man (på fast-linser) dybdeskarphetsskala på linsa, men nå har man på zoom-linser "distance settings". På min Nikon 12-24 så står det noe sånt som (husker ikke nøyaktig) 0,3 - 0.5 - 1.0 - 1,5 - uendelig. Så hva betyr dette, og hvordan bruker jeg det? I boka ("Understanding Esposure") så står det: "But what we have now are distancve settings. The distance settings are similar to the depth-of-field scale in that they allow you to preset the the depth of field before you take your shot. And, since every storytelling composition relies on the maximum depth of field, you would first chosse to set your aperture to f/22 and then align the disance above your distance-setting mark on the lens. Your focal length will determine which distance you choose." Jeg forstår ikke helt hva som menes mot slutten der, noen som vil være så vennlige og forklare meg? På samme side står det også: "I set my aperture to f/22 for maximum depth of field and preset my focus so that the distance of two feet is aligned directly above the center mark near the front of the lens" Jeg tror jeg har forstått mesteparten av det som står i boka, men akkurat de to avsnittene jeg har sitert ovenfor forstår jeg altså ikke Et annet og muligens relatert spørsmål er: Hvor skal man ha fokus når man tar f/22 bilder (typ landskap o.l.)? Det er sikket ikke noe enkelt svar, men alle tips og råd mottas med takk På forhånd takk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Du "skal" ha fokus på hyperfokal-distansen, dvs det nærmeste punktet hvor ting ved uendelig fortsatt er akseptabelt skarpt. Må gjøres masse utregninger med "circle of confusion" (konfusjonssirkel?) og greier med formler jeg ikke kjenner, så jeg kan ikke fortelle deg hvor dette er. På fastlinser står det gjerne merket hvor "langt ut fokusen går" ved en gitt blender i tillegg til distanseskalaen, men på zoomer har dette lite poeng (evt. ha flere påskrevet, f. eks. en for 12, en for 18 og en for 24). eks: http://www.dfoto.pl/sklep/files/thumbs/t_178.jpg du ser der det står påskrevet 11 og 22, det er hvor langt ut fokusen ved denne blenderen. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Dette kalles hyperfokaldistanse på norsk. F.eks ved 10mm på Sigma 10-20mm F/4-5.6 @ 10mm og F/22 er hyperfokaldistansen 0,51m eller 51cm. Det vil da si at jeg fokuserer på 51cm/0.51cm på objektivet og bruker F/22 for å oppnå størst mulig DOF i bildet. Det finnes flere forskjellige kalkulatorer på nettet.Her er en av dem. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) 1) å blende ned til f/22 er ikke en like god idé på cropformat som på fullformat. Jo mindre bildebrikken din er, jo tidligere gjør diffraksjon seg gjeldende, slik at maksimal skarphet oppnås ved f/13 (Canon) eller f/16 (Nikon). Om du absolutt må ha maskimal dybdeskarphet (fremfor pixelskarphet), så er det fortsatt f/22 (eller mer) som gjelder. 2) Mange objektiver er utstyrt med en såkalt "Dybdeskarphetsskala". Dette gjelder primært eldre objektiver (ikke så gamle - min Sigma 70-300 APO DG har en), og nyere (som mine Nikkor 18-70DX og Sigma 30/1.4 EX) har det ofte ikke. Vha. denne skalaen kunne man lett stille inn hyperfokal fokus, men denne skalaen er altså borte fra mange nyere objektiver. Ved å bruke en DoF-kalkulator kan du imidlertid, for en gitt blenderåpning og brennvidde, regne ut den hyperfokale avstanden (den fokusavstanden som gir maksimal dybdeskarphet foran fokuspunktet og uendelig bak - dette er ikke det samme som å sette fokus til uendelig). Når du vet hyperfokal avstand, stiller du manuelt fokus til denne (om hyperfokal avstand er 1m, så setter du 12-24'en din til 1,0) og får dermed maksimal dybdeskarphet. Var det klart som ertesuppe? Edit: Jeg anbefaler sterkt dof-kalkulatoren Barnack: http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/ Edit 2: Jeg har pludret litt med å lage en java-basert dof-kalkulator for mobiltelefon, siden det er litt enklere å ta med seg i felten, men har rett og slett ikke tid til å lære meg å mekke brukergrensesnitt på J2ME. Noen som har lyst til å bidra? Algoritmene ligger klare. Edit 3: Strengt tatt er det ikke størrelsen på bildebrikken som avgjør når diffraksjon begynner å begrense pixelskarphet, men pixeltettheten på bildebrikken. Jeg har ikke sjekket om Canons 10mpix-kameraer blir begrenset alt fra f/11, men det er en mulighet. Nikons større bildebrikke gjør uansett at en 10mpix ikke blir begrenset før ved f/16. Endret 12. september 2006 av Anew Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Her er en alternativ DOF-kalkulator http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...-calculator.htm Det du eksempelvis kan lese ut av denne er: På 24mm og f/22 vil du få et område som er i fokus fra 0.67m til uendelig om du legger fokuspunkt 1.5m frem i motivet. Legger du fokus 2m inn i motivet har du skarpheten fra 0.75m til uendelig, men om du legger fokus på 1m får du et fokusområde som blir redusert til 0.55m-5.55m (omtrentlige verdier). Poenget er ikke å gå rundt med laptopen eller kalkisen i sekken, men heller være bevisst valg av fokuspunkt for optimal dybdeskarphet. Anew har også et godt poeng angående diffraksjon. Eksempel på det her: http://www.kenrockwell.com/nikon/50-comparison/f-stops.htm Kanskje kan denne være interessant å lese: Understanding the Hyperfocal Distance Endret 12. september 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Burnster Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Legger du fokus 2m inn i motivet har du skarpheten fra 0.75m til uendelig, men om du legger fokus på 1m får du et fokusområde som blir redusert til 0.55m-5.55m (omtrentlige verdier). Ok, så inntil jeg har fått helt grepet om dette, så kan jeg "safe" ved å legge fokus til et par meter inn i motivet - da sikrer jeg iaf at dybdeskarpheten er fra ca en meter til uendelig? Rite ? Takk for all hjelp. Tror nok jeg må jobbe/lese litt mer for virkelig å forstå dette... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Legger du fokus 2m inn i motivet har du skarpheten fra 0.75m til uendelig, men om du legger fokus på 1m får du et fokusområde som blir redusert til 0.55m-5.55m (omtrentlige verdier). Ok, så inntil jeg har fått helt grepet om dette, så kan jeg "safe" ved å legge fokus til et par meter inn i motivet - da sikrer jeg iaf at dybdeskarpheten er fra ca en meter til uendelig? Rite ? Takk for all hjelp. Tror nok jeg må jobbe/lese litt mer for virkelig å forstå dette... 6848773[/snapback] Noe sånt ja, men det lureste du kan gjøre er å sette kamera på et stativ og deretter ta en 4-5 bilder hvor du flytter fokus fra ca 1m og gradvis innover i motivet for så å studere effekten foran pc'n. Det er beste måten å lære det på. I praksis Lenke til kommentar
Burnster Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Noe sånt ja, men det lureste du kan gjøre er å sette kamera på et stativ og deretter ta en 4-5 bilder hvor du flytter fokus fra ca 1m og gradvis innover i motivet for så å studere effekten foran pc'n. Det er beste måten å lære det på. I praksis Jah, lurt Får gjøre det. Takker! Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 En meget interessant diskusjon:) @Burnster: Hvordan er boka "Understanding Exposure"? Har lagt inn bestilling på den for over en måned siden, men den har ikke engang kommet på lager Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 En meget interessant diskusjon:) @Burnster: Hvordan er boka "Understanding Exposure"? Har lagt inn bestilling på den for over en måned siden, men den har ikke engang kommet på lager 6849272[/snapback] Den er helt grei, sånn midt på treet. Jeg vil heller anbefale boka The BetterPhoto guide to digital photography av Jim Miotke, som gir en bedre didaktisk fremstilling av foto-termer enn boka til Peterson. Lenke til kommentar
Burnster Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 @Burnster: Hvordan er boka "Understanding Exposure"? Har lagt inn bestilling på den for over en måned siden, men den har ikke engang kommet på lager 6849272[/snapback] Dette var den tredje fotoboka jeg har lest, så jeg er på ingen måte erfaren, snarere tvert imot. Jeg synes den er meget bra (uten at jeg har noe stort sammenligningsgrunnlag da...). Den er godt skrevet, lettlest og som oftest presis og tydelig. Den tar for seg "Exposure" (duh) og forklarer ganske detaljert hvordan blender/lukker/ISO henger sammen, hvordan lysmåleren fungerer (og hvordan/hvor man skal måle). Bildene er fantastike (synes jeg). Jeg har også lest en av de andre bøkene hans "Understanding Digital Photography" som jeg også synes er bra. Den er mer generell, og egner seg godt som "første boka". Kort sagt, jeg anbefaler gjerne begge to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå