Gå til innhold

Hvilket Windows Eller OS skal jeg velge?


Shoxx

Anbefalte innlegg

JEg skal formatere ene partisjonen min nå og legge inn OS på ny,men greier ikke bestemme meg for hvilket jeg skal bruke.

 

Det jeg bruker PCen til:

 

Spilling

Film redigering

Film visning

"Party Jukebox" (Bruker den til og høre,oppbevare CD samlinga etc.)

 

HATER at ting tar tid.. Oppstart sekvens etc.. Så OSet må være raskt,og like brukervennlig som XP,men gjerne ingen auto funksjoner og "balloon tips" etc.. Hater slikt..

 

Har alltid tilgang på nett,så er greit om det er ganske sikkert for hackere og spyware etc..

 

Liker det stilrent og fin design,fancy er greit så lenge det ikke går alt for mye på bekostning av maskin ressurser og generell fart i OSet.

 

Når jeg leser dette så lurer jeg faktisk på om et slikt OS eksisterer :D

 

Men hvilket er nærmest? Har ganske gode kunnskaper i alle windows versjonene,og noe kjennskap til hvertfall RedHat Linux

 

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, bare synd det at spilling fungerer ikke i Linux, vel, stort sett ikke.

Men alt annet klarer linux helt fint, men med tanke på oppstartstid, er vel heller ikke linux noe å velge.

 

Tre grunner til å velge Linux:

- Det er gratis

- Det er open source

- Mye "bra" gratis programmer

Tre grunner til å velge Windows XP:

- Det er forholdsvis kjapt (til dags dato er det bare DOS som virkelig er kjapt)

- Alt av bra programvare finnes til Windows, utelukkende.

- Windows har et enkelt brukergrensesnitt.

 

Tre grunner til å ikke velge Linux:

- X Windows System er noe møl og Linux er i utgangspunktet et Console OS (som DOS)

- Det kan være problematisk å finne drivere

- Spill er heller dårlig støttet

 

Tre Grunner til å ikke velge Windows

- Explorer er "utsatt" for virusangrep (som utryddes med litt kritisk sans) skulle ønske FireFox <3 var standardbrowser istedet

- ... kan ikke komme på mere, kanskje noen andre har noe å tilføye?

 

Andre alternativer?

 

BeOS - Gratis, men i beta stand(dvs. få eller ingen drivere), men veldig, veldig raskt.

Sun Solaris (Søppel, men det er også gratis)

Mac OS (Uff)

flere her

 

De beste valga er helt klart Windows eller Linux, grunnen til at det er så få andre OS i bruk, er at de fleste programmer er enten til Linux eller Windows (og da mest Windows)

Lenke til kommentar

Når jeg ser på ønskene dine tenker jeg med engang Windows XP Media Center Edition.

 

Spilling går bra, er Windows

 

Filmredigering går også bra

 

Filmvisning går veldig bra, du har i tillegg Media Center som gjør det veldig praktisk når du kobler den til en TV.

 

Jukebox har faktisk Media Center lagt med. En partyjukebox hvor du må taste inn passord (valgfritt) for å få tilgang til det vanlige Windows.

 

Sikkert for spyware/virus er det ikke, med mindre du bruker en tredjeparts browser (Opera, Firefox) og har et oppdatert Anti-Virus programm og anti-spyware programm. Du har Windows Firewall som gir brukbar beskyttelse, men lite konfigurasjons muligheter.

 

Sånne funksjoner du irriterer deg over (bobletips, og annet møl) kan du enkelt fjerne ved å oppdatere PCen med AutoPatcher eller ved å bruke TweakXP eller lignende.

 

Bjarte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...