Rikkely Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei. Som topic sier, hvordan Koble lysdiode til 220v uten trafo? Jeg regner med det må en motstand inn kretsen. Så hva er størrelsen på den? Grunnen til at jeg spør er for at vi skal koble opp dette på skolen, men jeg har ikke peil hvordan =( Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Neinei, så var det ingen smarte sjeler her i dag =( Da får jeg klare meg selv Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Du forventer svar på dette innen 20min? Right... Enten må du ha en diode som er spesifisert til å tåle 220V (eller 230-240V som det normalt sett er i stikkontakten i veggen) eller du må ha en motstand stor nok til å holde på spenningen som er til overs, etter dioden har fått det den trenger. Da kommer det helt an på hvilken diode du har fått fingrene i. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Eksempel, si lysdioden skal ha: 1.7V, 20 mA. Da må det ligge 1.7V over lysdioden og 219.3V over motstanden når de kobles i serie. Resistansen du trenger blir da R = U / I = 219.3V / 20 mA * 10^-3 = 10965 ohm = 10,965 kiloohm. Motstanden må være dimensjonert for 219.3V * 20 mA * 10^-3 = 4,386 Watt. Vær obs på at de aller fleste motstander er bare beregnet på en kvart watt så du trenger en effektmotstand. Vær obs på at spenningen i kontakten varierer. Standarden er 230V, men som oftest ligger det et sted mellom 215V og 245V i kontakten. Spenningen i kontakten er også vekselspenning, så du må være sikker på at lysdioden din tåler det. Men hvorfor skal du ha en lysdiode på 230V? Batterier eller en likeretter (strømforsyning) er det som egner seg best til dette formålet og er tryggest å bruke. En variabel strømforsyning levererer likestrøm og er kortslutningssikker og du trenger ingen motstand. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Unnskyld for at jeg var så utolmodig. Jeg satt på skolen, og læreren forventet at vi skulle finne det på nett mens vi satt der. Takk for svarene! Løsningen prøvde jeg å tegne i paint med en mindre støtig hånd. Tegningen er lagt til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå