Gå til innhold

Asus A7V - overklokking

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus A7V hovedkort.

Jeg har egentlig aldri overklokket før. Så jeg lurte litt på fremgangs måten på dette. Det eneste jeg har gjordt med "overklokking" er å stille FSB(?) i Bios`en. for øyeblikket så kjører jeg en AMD 800 Duron, 256 Orginale minne.

A7V reklameres med at det kjører på 200MhZ FSB(?), men i Biosen så står dette til kun 100MhZ(?)

Hva er den beste måten å overklokke mitt system på, er det å øke FSB i bios`en, eller er det å forandre Multiplier`en til høyere? jeg går utifra at den er på

8x...Eller er det bedre å øke FSB`en noe og samtidig øke multiplier`en?

Jeg har ikke åpnet/stengt L1 broen på CPU`en.

Jeg kan også nevne det at jeg har "overklokket FSB`en i biosen, fra 100->104 (når jeg startet opp maskinen så står det noe om 834MhZ, kan dette stemme? Men etter å ha spilt UT i ca 10-20min så låser maskinen seg, er dette pga. at jeg ikke har låst/åpnet L1 broen på CPU`en, eller kan det være at noen av komponentene i maskinen er ustabile (minne, grafikk kort o.l)

Som sagt så ønsker jeg å utnytte mest mulig av maskinen min, jeg har ikke råd til å kjøpe en ny CPU (selv om det er billig idag, jeg er en fattig student:)

Asus A7V

256MB Orginale minne

Creative Geforce 2GTS

Alpha PAL 8045 med Zalman 80mm vifte

MvH

Frankey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

frank_jarle skrev (2001-12-12 23:21):

Jeg kan også nevne det at jeg har "overklokket FSB`en i biosen, fra 100->104 (når jeg startet opp maskinen så står det noe om 834MhZ, kan dette stemme? Men etter å ha spilt UT i ca 10-20min så låser maskinen seg, er dette pga. at jeg ikke har låst/åpnet L1 broen på CPU`en, eller kan det være at noen av komponentene i maskinen er ustabile (minne, grafikk kort o.l)

MvH

Frankey

Dette kortet har altfor dårlig kjøling på chipsettet. Hvis du skrur på den kraftigste 40X40mm viften du får tak i, på kjøleribben på chippsettet (northbridge'n), vil du kunne klare å kjøre med høyere fsb. Selv klarte jeg 107mhz på fsb'n med vifte på chipsettet. Nå kjører jeg med en socketA coolermaster kjøleribbe, som jeg har tilpasset, og limt på. Der har jeg satt på vifte, og kjører på 115mhz fsb. Har ikke sett andre som klarer så høy fsb på dette kortet, men det er kanskjer verdt et forsøk, hvis du har en gammel prosessor kjøler liggende ??

:smile:

Lenke til kommentar

...vel å kjøpe et nytt kort er u-aktuelt. som jeg nevnte tidligere så skrev jeg at jeg er en fattig student ;-P

Jeg har ikke råd til å kjøpe en ny CPU. Derfor vil jeg heller "overklokke" litt.

så hvor vil jeg tjene mest? øke multiplier`en, eller øke FSB, eller en blanding av begge?

Hvis noen har erfaring, vær så snill gi meg litt info :smile: (det er trossalt jul igjen)

kjøling er ikke noe problem, jeg har en Alpha Pal 8045, og den gammle kjøleribba kan jeg vel flytte over på North Bridge? eller må jeg få tak i en mindre kjøle ribbe?

Lenke til kommentar

Nok en gang er det MANGE useriøse svar..

Jeg har selv A7V kortet, og kjører 110MHz FSB, og 13x multiplier (ja, hvis du setter kortet til 5x, vil det selv knalle opp med 13x)

Eneste triste er at ATI All in Wonder Radeon kortet ikke takler dette under videograbbing, så da må jeg sette ned til 100MHz FSB.

.. Ingen ekstra kjøling eller noe slikt. Kanskje det er på tide :smile:

forøvrig kan det også nevnes at den ATA100 kontrolleren (promise) med et forholdsvis enkelt inngrep kan gjøres om til Raid.

Husk å installere siste Bios.

Kan også nevne at jeg har en AMD 1200 @ 1430 MHz, og en bråkebøtte av en kjøler.. noen som klarer å gjette hvilken? :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Dozer på 2001-12-13 15:12 ]

Lenke til kommentar

Heisann.. Jeg har omtrent samme opsett som deg og det er temmelig overklokkingsvennelig uten ekstra kjøling..

Min duron 600 har jeg klart å få opp i 918mhz :smile: (108x8,5)

I ditt tilfelle vil jeg først lese litt om hvordan man låser opp prosessoren og så gå på multiplier overklokking..

De fleste sier at fsb oc'ing er det beste, men i vårt tilfelle er det greit med multiplieren.

Nede ved IDE kontaktene dine har du to sett med jumpere. Ved å lese manualen kan du finne ut hva de skal stå på for å finne den aktuelle hastigheten. Prøv deg fram.. først 8,5 og start opp.. kjør en 3dmark2001. Hvis dette går fint går du til neste hakk.. hvis (når) maskina henger seg opp, enten i windows eller under oppstart øker du volten til cpu. Dette kan gjøres i bios, men jeg foretrekker å gjøre det via jumperene som ligger like over kontaktene til cpu vifta. Les i manualen her også. Øk volten med et hakk for hver gang maskina låser seg. Det er viktig å ikke kjøre på for høy spenning.

Med din prosessor kan du forvente en hastighet fra 900-1100mhz og dette er ganske god ytelsesøkning!

Når du har finne maxpunktet på multiplieren kan du prøve deg frem med fsb. siden du sier den ikke ville høyre enn 104 er det ikke noe vits i å prøve mer enn dette..

Lenke til kommentar

Quote:

frank_jarle skrev (2001-12-13 13:09):

kjøling er ikke noe problem, jeg har en Alpha Pal 8045, og den gammle kjøleribba kan jeg vel flytte over på North Bridge? eller må jeg få tak i en mindre kjøle ribbe?

Jeg brukte stikksag for å tilpasse kjøleribben jeg limte fast på northbridge'n

Lenke til kommentar

jeg har samme kortet som dere og jeg kjører 137*10,5

Amd t-bird 1300@1440 cpu temp er da 48 på ubelastet og 53 på full load Ca 2 timer på 3dmark2001 og er fremdeles oppe og går.

Hovedkort temp ligger på ca 29-30 grader stabilt som bare det :smile: Cpu vifte er en Zaalman 5001al.

ingen ekstra vifte på hovedkort eller kabinett :smile:

[ Denne Melding var redigert av: win_xp på 2001-12-14 13:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...