Kalamdrar Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei kjøpte meg denne her igår, http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55588 sammen med et pci kort til den stasjonære, er som alle andre lei av alle ledningene. Kan forklare situasjonen så langt, kjørte install cd`n til routeren, prøvde først med PPPoE oppsett men da fikk jeg ikke kontakt i det hele tatt, så kjørte jeg dynamisk oppsett, dette så mye bedre ut, kjørte wizard på 192.168.0.1 på routeren, omtrent det samme som install cd`n gjorde. installerte USB og fikk da trådløst kontakt. Prøvde det innebygde nettverkskortet på min samboers pc, men det ser ikke ut til at hun finner routeren i det hele tatt. Med USB`n får hun kontakt med routeren men kommer seg ikke på nett. har ikke sittet noe mer en 1 time med dette, og er første gang jeg har hold på med trådløse routere så min kunnskap om dette er minimal, håper da noen hjelpsomme sjeler her kan vøre behjelpelige. Har Telenor som ISP, PPPoE med dynamisk ip. Trenger dere noen flere opplysninger så kommer jeg til å svare kjapt. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 "Har Telenor som ISP, PPPoE med dynamisk ip." Vil det si at modemet ditt ikke er satt i bro ? I så fall bruker du Dynamisk/DHCP setting under WAN og alt skal være oppe i løpet av null tid . Om du har muligheten så skjekk om du har nett med kabel gjennom routerens ethernetkontakter før du prøver deg trådløst . Får du ikke logget på trådløst på ip`n 192.168.0.1 så har du vel begynt i feil ende med å skru på koding av nettet før du har forsikret deg om at det faktisk fungerer . Sikkert bare ett halvveis svar/spørsmål men ... Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Jeg vet ikke helt om jeg forstår dette med bro på modem, jeg får nett hvis jeg kjører tp kabel til routeren. men ikke trådløst. Hmm jeg kommer til å lure meg grønn på dette hehe. Lenke til kommentar
Spiftire Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 En ting jeg dreit meg ut på var at jeg glemte å skru på nettverkskortet. Mange bærebare pc'er med innebygget trådløstnettverkskort har ikke skrudd på dette by deafult. Dette for å spare strøm. Det er mest sannsynlig en knap som ligner på en antenne eller noe, eller så er det et program på pc'en som skrur det på. Test dette først! En annen ting som kan være galt er at ruteren sender på en annen frekvens en det trådløse nettverkskortet kan motta på. Ruteren din sender vist på 802.11 g og 802.11 b. Dette er det mest vanlige, så skulle tro at det var dette samboeren din også hadde i sin pc, men du kan jo sjekke. Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Legger ved følgende link til pc`n til samboeren: http://pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=1...48X134471091850 Hmm, den har trådlåst aktivert (regner jeg med i og med at det er et ikon nederst til høyre) der det står at det ikke er noen trådløse nettverk innefor rekkevidde eller noe slikt. Jeg sitter på jobb nå så har vanskeligheter med å få sjekket dette i og med at det står hjemme. Men jeg skal sjekke de instillingene som er på trådløse nettverkskortet når jeg kommer hjem. og kortet skal takle både g og b nettet hvis jeg ikke tar feil. Har ADSL 2+ routermodem, vet ikke om dette kan føre til eventuell krashj osv. 8mb linje fra tn. Lenke til kommentar
Spiftire Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hmm, den har trådlåst aktivert (regner jeg med i og med at det er et ikon nederst til høyre) der det står at det ikke er noen trådløse nettverk innefor rekkevidde eller noe slikt. Ikke la det lure deg. Jeg trodde også det nemlig. Windows skrur ikke på nettverkskortet automatisk dessverre. Dette må du gjøre manuelt. På fujisu simens pleier det å være en knapp over tastaturet, helt oppe ved skjermfeste. Det skal være et lite LED lys som lyser når det tråløsenettverket er aktivert (slått på). Så når du får kontakt med en ruter vil windows si at oppkoblingen er igang og virker og sånt... Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 hehe, hvis det er det som er feil så skal jeg kysse deg Steffenho! men fra spøk til halvor så var jeg bombesikker på at det var aktivert, falt meg egentlig ikke inn at det ikke kunne være det. Men skal sjekke det med en gang jeg kommer hjem jeg. Takker for kjappe og fornuftige svar! Lenke til kommentar
Spiftire Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Du skal få lov til å slippe å kysse meg, bare hyggelig å hjelpe til når jeg kan. Virket det forresten? Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Hei igjen, en liten update, endelig har jeg fått satt meg ned og prøvd dette litt nøyere. SSiD - Superchips Innstallerte mitt trådløse pci dlink kort, fant nettet, kommer inn på ruteren men får ikke internett, har kjørt wizard slik jeg skal. Den sier at jeg skal taste inn brukernavn og passord som isp`n min har, men skal dette være nødvendig? Har tenkt å prøve litt mer idag, så vidt jeg har funnet ut, så har ikke modemet mitt noen dedikert lan port, 1 port der jeg kobler til tlf kontakten, og 4 ethernet porter, har brukt den 1 porten og koblet denne direkte til ruteren. men klarer ikke å se om den får nett. Leste noe rundt dette at kan hende det er brannmuren som tuller dette til. Det skal jeg hjem og sjekke nå. Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 hei jeg har sett litt nærmere på det her nå, og jeg tror at jeg har funnet frem til en løsning. Har jo prøvd både PPPoE og dynamisk ip som oppsett på ruteren, men da krever den jo at du taster inn brukernavn og passord til ISP`n. Dette er ikke nødvendigvis feil, hvis jeg setter modemet som bro til ruteren. Men det helt klart enkleste er å sett opp modemet slik som det er, og sette opp ruteren som et trådløst aksesspunkt sant? Åssen jeg gjør dette er en annen historie, har ikke satt meg inn i åssen man gjør dette, men jeg begynner å se en løsning på det ihvertfall. Har lest mye rundt det her i det siste, spesielt på www.portforward.com Og har satt opp statisk IP lokalt hjemme, både stasjonære og bærbare, trenger jeg å sette statisk ip på ruteren også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå