apwr Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei! Er noen som vet hvorfor dette programmet ikke vil kompileres? import javax.swing.JOptionPane; public class Program2c { public static void main(String args[]) { String navn; System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse Program2c navn = JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn navnet ditt"); JOptionPane.showMessageDialog("Jeg heter"+navn); Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Først å framst må du vel flytte de to siste linjene inni main funksjonen. Hvilke feilmeldinger får du når prøver å kompilere? Hva gjør du? Dessuten, bruk code taggen når du poster kode. Ørjan... Endret 12. september 2006 av Orjanp Lenke til kommentar
drool Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Hei! Er noen som vet hvorfor dette programmet ikke vil kompileres? import javax.swing.JOptionPane; public class Program2c { public static void main(String args[]) { String navn; System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse Program2c navn = JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn navnet ditt"); JOptionPane.showMessageDialog("Jeg heter"+navn); 6847442[/snapback] Nå du har flyttet de 2 siste linjene inn i main(), så vil du få en feil til. showMessageDialog() til JOptionPane skal ha 2 parametre. Component og Object. Du har bare sendt med Object. Det du kan gjøre er å skrive: ..showMessageDialog(null, "Jeg heter " + navn); Fikk av en eller annen grunn ikke til code-taggen her.... Endret 12. september 2006 av drool Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 (endret) import javax.swing.JOptionPane; public class Program2c { public static void main(String args[]) { String navn; JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn navnet ditt her"); JOptionPane.showMessageDialog(null,"Jeg heter" +navn!); System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse Program2c Okei...Nå har jeg skrevet koden slik, men jeg får fortsatt en feilmelding. "...Expected JOptionPane.showMessageDialog(null,"jeg heter" +navn!); ^(haken skal stå under utropstegnet) Hva gjør jeg nå? Endret 12. september 2006 av apwr Lenke til kommentar
drool Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) import javax.swing.JOptionPane; public class Program2c { public static void main(String args[]) { String navn; JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn navnet ditt her"); JOptionPane.showMessageDialog(null,"Jeg heter" +navn!); System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse Program2c Okei...Nå har jeg skrevet koden slik, men jeg får fortsatt en feilmelding. "...Expected JOptionPane.showMessageDialog(null,"jeg heter" +navn!); ^(haken skal stå under utropstegnet) Hva gjør jeg nå? 6848282[/snapback] Ta vekk ! etter navn-variabelen din. Hvis du ville at det skulle vises et ! etter navnet når det skrives ut i dialogboksen kan du gjøre slik: JOptionPane.showMessageDialog(null,"jeg heter" + navn + "!"); Endret 12. september 2006 av drool Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Takk skal du ha, men etter jeg gjorde det fikk jeg en annen feilmelding: ...variable navn might not have been initialized JOptionPane.showMessageDialog(null,"Jeg heter" +navn); ^(hake under n i ordet navn) Vet du hva som er feil? /jeg bruker textpad dersom det skulle ha noen betydning) Endret 12. september 2006 av apwr Lenke til kommentar
drool Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Takk skal du ha, men etter jeg gjorde det fikk jeg en annen feilmelding:...variable navn might not have been initialized JOptionPane.showMessageDialog(null,"Jeg heter" +navn); ^(hake under n i ordet navn) Vet du hva som er feil? /jeg bruker textpad dersom det skulle ha noen betydning) 6848496[/snapback] Ja Du har glemt å initsiere navn variabelen før du bruker den. Det eneste du behøver å gjør nå er å skrive navn = JOptionPane.showInput.... Når du får den feilen er det fordi du har glemt å tilordne en variabel en verdi. Håper jeg forklarer forståelig... Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Tusen takk skal du ha! Jeg fikk det til Men jeg måtte skrive inn navnet mitt to ganger Lenke til kommentar
drool Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Tusen takk skal du ha! Jeg fikk det til Men jeg måtte skrive inn navnet mitt to ganger 6848619[/snapback] Hvis du har JOptionPane.showInputDialog 2 ganger i koden så må du det. Lim inn koden så får jeg se Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 okei, jeg fikset det selv. Nå gjenstår det bare en ting. Hvordan får jeg mellomrom mellom "jeg heter" og navnet som skrives inn? import javax.swing.JOptionPane; public class Program2c { public static void main(String args[]) { String navn; navn = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn navnet ditt her"); JOptionPane.showMessageDialog(null,"Jeg heter" + navn); System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse Program2c Lenke til kommentar
drool Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 okei, jeg fikset det selv. Nå gjenstår det bare en ting. Hvordan får jeg mellomrom mellom "jeg heter" og navnet som skrives inn? import javax.swing.JOptionPane; public class Program2c { public static void main(String args[]) { String navn; navn = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn navnet ditt her"); JOptionPane.showMessageDialog(null,"Jeg heter" + navn); System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse Program2c 6848740[/snapback] Det gjør du ved å sette mellomrom/space etter heter og " Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Tusen takk for all hjelp, drool! Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert. Lenke til kommentar
drool Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Tusen takk for all hjelp, drool! Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert. 6848784[/snapback] Bare hyggelig. Det er derfor vi har forumet Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Hei igjen! Da fikk jeg et problem til. Jeg skal lage et program som skriver ut summen og gjennomsnittet av to tall, men jeg får ikke kompilert programmet. Her er koden: import javax.swing.JOptionPane; public class gjennomsnittsprogram { public static void main(String[] args) { //Variabeldeklarasjon int tall1; // variabel som inneholder det første tallet int tall2; // variabel som inneholder det andre tallet int sum; // variabel som inneholder tallenes sum int snitt; // variabel som inneholder tallenes gjennomsnitt String utStreng; // variabel som skal innholde utskrift (utskriftsstreng) //Tilordner verdi til variablene tall1 = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall1"); tall2 = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall2"); //Utfører beregninger sum = tall1 + tall2; //summerer innholdet i de to variablene snitt = (tall1 + tall2)/2; //danner snittet av variablene utStreng = utStreng + "Summen = " + sum + "\n"; utStreng = utStreng + "Snittet = " + snitt; JOptionPane.showMessageDialog(null,utStreng, "Resultat",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE ); //Avslutter program System.exit(0); }//end metode main() }//end klasse gjennomsnittsprogram Jeg får denne feilmeldingen: incompatible types found : Java.lang.String Required: int tall1 = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall1"); Denne meldingen gjentar seg også om tall2. Vet du hva som er galt? Endret 12. september 2006 av apwr Lenke til kommentar
drool Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei igjen! Da fikk jeg et problem til. Jeg skal lage et program som skriver ut summen og gjennomsnittet av to tall, men jeg får ikke kompilert programmet. Her er koden: import javax.swing.JOptionPane; public class gjennomsnittsprogram { public static void main(String[] args) { //Variabeldeklarasjon int tall1; // variabel som inneholder det første tallet int tall2; // variabel som inneholder det andre tallet int sum; // variabel som inneholder tallenes sum int snitt; // variabel som inneholder tallenes gjennomsnitt String utStreng; // variabel som skal innholde utskrift (utskriftsstreng) //Tilordner verdi til variablene tall1 = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall1"); tall2 = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall2"); //Utfører beregninger sum = tall1 + tall2; //summerer innholdet i de to variablene snitt = (tall1 + tall2)/2; //danner snittet av variablene utStreng = utStreng + "Summen = " + sum + "\n"; utStreng = utStreng + "Snittet = " + snitt; JOptionPane.showMessageDialog(null,utStreng, "Resultat",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE ); //Avslutter program System.exit(0); }//end metode main() }//end klasse gjennomsnittsprogram Jeg får denne feilmeldingen: incompatible types found : Java.lang.String Required: int tall1 = JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall1"); Denne meldingen gjentar seg også om tall2. Vet du hva som er galt? 6850542[/snapback] JA. Du har deklarert 2 int variabler (tall1 og tall2), det er disse du skal gjøre beregninger på. showInputDialog() returnerer et objekt av String(tekst). Og siden man ikke kan gjøre regneoperasjoner på strenger, må du gjøre denne strengen om til en int. (caste). Dette kan du gjøre ved å bytte ut de 2 linjene der du tar i mot tallene du skriver inn i inputDialog-boksen. Slik: tall1 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall1")); tall2 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall2")); En annen ting. Klassenavn skal/burde helst etter konvensjonen begynne med stor forbokstav. Lenke til kommentar
sluggr Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Ellers anbefales det sterkt å bruke en SDK (Software Development Kit) istedet for textpad. Det hjelper deg å finne feil med å finne opplagte feil med en gang du har skrevet en linje istedet for ved kompileringen. Eclipse er veldig bra.. og gratis. http://www.eclipse.org/downloads/ Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Okei. Takk skal dere ha. Nå har jeg følgende kode: import javax.swing.JOptionPane; public class Gjennomsnittsprogram { public static void main(String[] args) { //Variabeldeklarasjon int tall1; // variabel som inneholder det første tallet int tall2; // variabel som inneholder det andre tallet int sum; // variabel som inneholder tallenes sum int snitt; // variabel som inneholder tallenes gjennomsnitt String utStreng; // variabel som skal innholde utskrift (utskriftsstreng) //Tilordner verdi til variablene tall1 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall1")); tall2 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog ("Skriv inn tall2")); //Utfører beregninger sum = tall1 + tall2; //summerer innholdet i de to variablene snitt = (tall1 + tall2)/2; //danner snittet av variablene utStreng = utStreng + "Summen = " + sum + "\n"; utStreng = utStreng + "Snittet = " + snitt; JOptionPane.showMessageDialog(null,utStreng, "Resultat",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE ); //Avslutter program System.exit(0); }//end metode main() }//end klasse Gjennomsnittsprogram Jeg får fortsatt en feilmelding: Variable utStreng may not have been initialized utStreng = utStreng + "Summen = " + sum + "\n"; ^ (hake under utstreng på høyre side av tilordningssetningen) Hva gjør jeg? Endret 12. september 2006 av apwr Lenke til kommentar
sluggr Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Du bruker variabelen selv når du instansierer den. Du må instansiere variabelen før du kan bruke den. Da du i utgangspunktet ikke vil at den skal inneholde noe kan gjøre sette den til en tom streng. Gjøres sånn her: String utStreng = ""; Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Tusen takk! Nå ordnet det seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå