Gå til innhold

Sort / Børstet Alu StuePC

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere dullet litt med et lite prosjekt, hvor jeg skulle lage en dedikert maskin som var støysvak og samtidig flashy.

Har nå droppa dette, til fordel for et litt mer seriøst prosjekt.

Denne gangen er det et gammelt Compaq kabinett som får gjennomgå. Har allerede kuttet og kost meg litt.

Den gamle loggen min kan du finne her: Sort/Alu Aopen PC.

Post kommentarer her

Legger også opp en liten liste over ting som skal gjøres, og hva som er gjort.

- Ny front i børstet alu (STATUS: Plata er tilpasset, og prøvemontert, må kutte hull til LED og CD Slot)

- Plexiglass mellomlegg fra front til kasse (STATUS: Tilpassa plexien.)

- Sparkle, lakkere og polere (STATUS: Kjøpt lakk, sprøyte og kompressor, sparklet og grunnet)

- Fjerne gammel Compaq front (STATUS: Bortevekk)

- Slotin CD-ROM med kun slot foran (STATUS: Fyttet skruer, klar til å brukes med aluplata, tilpassa plata)

- Blå katode inni (STATUS: Kjøpt og prøvemontert)

- Lakke inverter (STATUS: Trekt med carbon-look klister)

- Tilpasse Vindu med motiv (drage) fra microplex (STATUS: Usikker på om jeg skal bruke det)

- Alu badge fra microplex (STATUS: Kjøpt inn, ikke montert enda)

- Montere firewire/USB kontakter (STATUS: Demontert bracket, målt opp, ikke montert).

- Skifte powerLED til blå (STATUS: Testet OK, ikke loddet enda)

- Montere hardware (STATUS: Prøvemontert, testet OK)

- Modifisere ATX PSU grill bak (STATUS: Grovkuttet, må files)

- Pusse kanter på ALU front (STATUS: Ikke begynt)

- Lime gummimatter på front, bak alu (STATUS: Ikke begynt)

- Montere spikes under (STATUS: Bestilt fra nettet)

- Montere heatsink/pipes på ATI kort (STATUS: Kjøpt, ikke montert)

(Midlertidig liste, slenger på mer ettersom jeg blir ferdig).

Så for noen bilder:

Det gamle prosjektet:

gamle_side_thumb.jpg

gamle_forfra_thumb.jpg

Ekkelt og dårlig lakka. Skeivt og fælt. Slaktet går i søpla.

forfra_insidechassis_thumb.jpg

Nytt kabinett, la en linjal foran som viser ca størrelsen (44,5 CM bredt, og 14,5 CM høyt)

cassis_lokk_thumb.jpg

Selve lokket, skal pusses ned og lakkes. Legg merke til gummiføttene, disse skal erstattes med disse:

spikes_thumb.jpg

Høytalerspikes! Bestilt 4stk fra nettet. Hjelper å redusere støy, samtidig som det ser kult ut. Lurer på om jeg skal lime de fast, selv om dette ikke er anbefalt..

hardware_spredt_thumb.jpg

Litt av hardwaren som skal inn. Som du ser så er det en Silverstone heatpipe kjøler montert. Akkurat nå står det en lowprofile Zalman 80x80 vifte på den, men jeg lurer på om jeg skal kjøre uten når jeg får lukka kassa. Mulig jeg monterer en Adda 18dB vifte vedsiden av selve kjøleren, som trekker luft inn i kabinettet. Får se på denne løsninga seinere.

Ellers er det et ATI PCIe kort som skal "trekkes" om i Zalmans deilige passive løsning. Den er handlet inn, og venter på montering.

1 gb minne, 3,2ghz P4 er også klart. Skal bruke en 40gb disk som OS disk. Har en 400gb ekstern disk som står for lagringsplass.

nypsu_thumb.jpg

Ordna meg en grei PSU også. 460W. Blå, så den står i stil til resten av kassa.

prove_frontplate_thumb.jpg

Her har jeg prøvemontert alu plata som skal i front. Utenpå den skal det altså ligge en plexiglassplate i tillegg. Bruker M6 (?) umbraco skruer for å holde det sammen. Aluminiumsplata er ekstra myk, så den er lett å jobbe med (kutte, borre osv).

bolter_thumb.jpg

tight_fitjpg_thumb.jpg

Compaq har gjort en god jobb med fronten, så plata ligger rett på. Det skal også gummimatter mellom selve kabinettet og aluplata.

flytta_skruer_thumb.jpg

For at DVD spilleren skal ligge bak aluplata, og ikke stikke ut (som med det orginale frontdekslet), har jeg flyttet quickrelease skruene 1,5cm lengre foran.

cdrom_flush_thumb.jpg

Nå ligger den perfekt bak aluplata.

Kunne ikke dy meg, måtte teste polisen. Har kjøpt inn ei tube med Autoglym Metal Polish, kosta 10 kroner mer enn autosol, så den bør være bra. Skal visstnok være litt mildere.

test_av_polis_thumb.jpg

Kan se forskjellen av en rask pussetest og bare polert litt med ei fille. Tror det blir fint med plexien foran ihvertfall.

Får jobbe litt mer i morgen!

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fått gjort litt innimellom lakking av bilen.

Første omgang så måtte jeg pusse ned alle flatene som skal lakkes.

Jeg gikk over med 240grit papir på maskinen.

sidedeksel_pussa1_thumb.jpg

Deretter våtslipte jeg med 800 papir. Bruker ei sprøyteflaske med varmt/lunka vann med litt såpe i.

v%E5tslip_thumb.jpg

Deretter pussa jeg over resten av chassiset, og sparkla "hullene" etter gummipadsene.

sparkla_hull_thumb.jpg

Våtslipte deretter sparklinga med samme som over. Begynner å bli greit.

cassis_sparkla_thumb.jpg

For at ikke sparkelen skal "skinne" igjennom, hiver jeg på et lag med grunning, også greit siden jeg planlegger noen fine røde ræsår stribår.

lokk_grunna1_thumb.jpg

Her er den hærlige fargen som skal pryde noen tynne viperstriper langs kanten nede på kabinettet. Skal også prøve å lakke klarlakk over disse med flakes. Det kan bli spennende!

tornadorot_thumb.jpg

Også "pinstripes"!

pinstripes1_thumb.jpg

Fikk også lagt på sort på det toppdekslet, men det blei så seint, så jeg tok ikke no bilder av det.

Må også handle en boks til med sort silkematt. Det får jeg gjøre i morra.

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Fått lakka ei runde til på "sidedekslet" våtslipte med 1200grit papir først.

Har også våtslipt grunninga på hoveddekslet, og lakkert de tornadorøde stripene på sia, da er det maskering og lakkering i sort som gjenstår.

Blir vel klarlakk på det ene dekslet og mer lakkering i dag :)

Lenke til kommentar

Fikk pakka med spikes i går. Og de kom i en noe festlig innpakning.

pakkefrahk_thumb.jpg

Riktignok står det huket av for "Gift".

spikespakke_thumb.jpg

Men at de skulle være pakket inn som en søt liten pakke inni, hadde jeg ikke trodd :D

Pinstripesene på sia av PC'en blei ganske stilig, ser ut som en åttitalls sci-fi boks :D

Får ta noen bilder seinere!

Lenke til kommentar

ISJ!! KRISE!

Klarlakken hadde kost seg over natta og krakkelert over hele kassa. Må pusse ned og begynne på nytt :( :(

Jaja, har litt tid denne uka, så jeg får vel blitt ferdig med den..

Vurderer også å pynte fronten litt, usikker på om jeg skal være max nøye med fresinga av sporet til CD/DVD spilleren, eller om jeg skal få tak i noe sort plastikk, og lage en sort stripe over plexiglasset. Litt lettere å kutte fint i den?

Lenke til kommentar

Lagd en liten sketch av hvordan det skal ta seg ut. Fikk jo to Nintendo kontrollere som skal moddes til USB. (fant et kit til 16$ på nettet, helt klart verd det).

stuepcsketch.jpg

Vurderer å lage noe spor i lokket, og ha plexi under. Fore kassa med litt rødt lys kanskje?

Har jo en inverter og blå lys liggende, men jeg har mer lyst på rødt..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk jobba litt i dag igjen, pussa ned .. mer..

Prøvde å ta på litt grunning, men merka fort hvor problemet lå, proflex grunning og quicklakk er ikke gode kompiser ! Da blir det mer pussing, og jeg tror jeg skipper grunning.. :p

Skal også handle inn Quick Klarlakk. Tar ingen kjangser her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...