Gå til innhold

feil på ram, rart problem

fredonor

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 ramslotter og har 2x geil 512 og 1x veritech 1024. Har hatt en del blåskjermer, så jeg kjørte en minnetest med windiag som jeg lastet med fra microsoft. Først testet jeg sånn som ramen var satt inn i PC'en, og fikk konstatert feil.

Jeg satt deretter i gang med å teste hver minnebrikke for seg - ingen feil.

Så testet jeg en av minnebrikkene i hver av slottene, fremdeles ingen feil. Etter dette prøvde jeg å teste de 2 geilbrikkene sammen, først i dualchannel - feil, så i de 2 slottene som står tett sammen - feil og til sist ved siden av hverandre i de slottene lengst fra hverandre. Der fikk jeg ingen feil. "Fint" tenkte jeg. Så testet jeg å sette inn Veritech-brikken og fikk en hel haug av feil.

Så det jeg lurer på er: Hvor ligger problemet? I rammen, i hovedkortet eller et helt annet sted?

Om noen kan hjelpe meg med dette, setter jeg stor pris på det - jeg orker ikke med BSOD :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket hovedkort er det snakk om?

6846874[/snapback]

Nå er det et DFI lanparty nfII ultra b, men jeg hadde også problemer på det forrige hovedkortet - et Abit NF7S. Jeg var sikker på at det var minneslottene, så jeg byttet kort - nå er jeg ikke så sikker lenger...

Lenke til kommentar
Last ned "Ultimate Boot CD " er veldig bra til feilsøking av div hardware

6846818[/snapback]

Sjekket oversikten der, men fant ikke noe som testet hovedkortet for feil. Jeg har brukt memtest86 tidligere. Jeg får konstatert at det er feil på minnet, men har samme problemet - hver minnebrikke for seg er uten feil...

Endret av fredonor
Lenke til kommentar

Begge disse hovedkortene er vel nforce2, det er desverre mange eldre hovedkort/chipset som har problemer med kjøring av mer enn 2stk minnebrikker.

Få oppdatert bios på kortet til nyeste.

Prøv med lavere MHz på minnet (desverre OFTE et must på eldre chipset med mer enn 2stk minnebrikker).

Husk å stille minnet fra T1 til T2 om det er manuelt innstilt.

Lenke til kommentar
Begge disse hovedkortene er vel nforce2, det er desverre mange eldre hovedkort/chipset som har problemer med kjøring av mer enn 2stk minnebrikker.

Få oppdatert bios på kortet til nyeste.

Prøv med lavere MHz på minnet (desverre OFTE et must på eldre chipset med mer enn 2stk minnebrikker).

Husk å stille minnet fra T1 til T2 om det er manuelt innstilt.

6847465[/snapback]

Ok. Takk :-) Får prøve meg fram i kveld/natt...

Lenke til kommentar

Vil også anta at du får problemer grunnet dual-channel oppsettet. Oppgrader bios og forsøk på nytt, men med dual-channel disablet i bios. Du kan jo også prøve med å ha veritechen i slot 1 og geil i slot 3 og 4.

Hvis det ikke fungerer kan du selge minnebrikkene til meg for 100 spenn stykket. ;)

Edit: Har du prøvet geil sammen med noe annet merke enn veritech? Slik jeg forstår det, så skal veritech være noe rimeligere minne.. med alt det innebærer.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ok!

Takk for hjelpen så langt... Har flashet bios nå, ramtesten får jeg ta i morgen. legge meg nå.

Takk gud for winflash. Ikke noe mer kødd med biosoppgraderinger - du husker hvordan det endte sist jeg prøvde å flashe bios, nuffern...

Det ser forresten ikke ut til at jeg kan gjøre noe med dualchannel. finner det ikke i bios...

Lenke til kommentar

OK... Nå har jeg testet all ramen med windiag på extended test. Det er ikke på langt nær så mange feil som før biosoppgradering, men det er noe.

På basic test fikk jeg feilfritt, men på extended test fikk jeg ca 40-50 feil på testen som het ERAND, samt 1 feil på testen som het LRAND.

Vet noen hva ERAND og LRAND er for slags feil, og hvor ødeleggende er dette for systemet? Er det noen som har forslag til hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...